Het is ook onzin, ook als de ambulancezorg door een commerciële partij gedaan wordt zal die zorg binnen de gestelde zorgnormen moeten worden gedaan. En inmiddels is het aangetoond dat de brandweer in zeer veel gevallen als eerste ter plaatse is. En er dus cruciale tijd gewonnen wordt. Vandaar dat er veel regio,s de brandweer mee laten rijden voor een reanimatie, en met succes zoals blijkt. Ook hier geld dat de burger recht heeft op de snelst mogelijke hulp. Argumenten als wat nu als een brandweereenheid aan het reanimeren is, en diezelfde gemeente ook een brand uitbreekt zijn grote kul. Ook dan gaat het gewone KVT model gelden, dus daarin is voorzien. Ik heb liever dat een brandweereenheid dan aan het reanimeren is, dan ingezet staat om een kat uit de boom te vissen.
Daarom bestaat er ook "Hartslag.nl', zodat er binnen een paar minuten vrijwilligers ter plaatsen zijn om een aanvang te maken met de reanimatie tot het moment dat er hulpverleners ter plaatsen zijn.
Hartslag.nu is niet zaligmakend. Zelf nu een paar maal mee gemaakt dat wij als eerste ter plaatse waren, en er helemaal niemand van hartslag.nu op kwam dagen.
Zucht wat een discussie.
Ambulance "vervoerders" (want zo worden ze feitelijk nog steeds gezien) krijgen een budget op basis van het aantal vervoerde patiënten (hoewel dat tegenwoordig iets anders is gelukkig). Wat cru zou kunnen zijn, is dat als je met een zere teen door een ambulance vervoerd wordt naar een zorginstelling, dat je daar als patient de volledige ritprijs voor moet betalen (900 euro of zo). Als de patient ter plaatse blijft, dan levert dat de ambulance niets op, dan wordt er niets in rekening gebracht.
Bij die zere teen toucheert de ambulancedienst een behoorlijk bedrag. Bij een beetje reanimatie komen er tegenwoordig twee ambulances. Soms wordt er ook nog een rapid responder Ambu meegestuurd, soms een OVD-G, soms een MMT. Slaagt de reanimatie niet, wat vaak het geval is, dan blijft de patient over het algemeen ter plaatse en levert het de ambulancedienst niets op.
Soms wordt ook nog politie en brandweer meegestuurd. Ook daar wordt geen rekening voor gestuurd.
De situatie daar ken ik niet, maar vrijwel altijd wordt er een analyse gemaakt waar knelpunten zijn. Als er gebieden zijn waar responsetijden van ambulance (en politie) te lang zijn, dan kan er maatwerk geleverd worden door de brandweer als First Responder mee te laten rijden. Omdat zij ook in het buitengebied vaak snel ter plaatse kunnen zijn.
E.e.a. is geen commerciële afweging, maar gewoon nuchter afwegen hoe er zo snel mogelijk ergens adequate hulp kan zijn.
Ideaalbeeld is natuurlijk op elk moment van de dag overal in Nederland een ambulance in de buurt die binnen 8 minuten ter plaatse kan zijn... Maar dat gaat nooit gebeuren.