11:35:31 21-04-10 PROEFALARM VOOR REDTEAM HOOGTEVERSCHILLEN. NIET REAGEREN!
1106593 BRW Brabant Zuid-Oost (Onbekende code)
Dit zegt al genoeg;
1106593 BRW Deurne (Redteam Hoogteverschillen)
Het enige wat dit zegt, is dat er een test gedaan is op een capcode. In de afgelopen jaren zijn er duizenden testen gedaan met teksten die achteraf niet klopten. Mooi voorbeeld hierin zijn de centralistencodes van Utrecht. Nooit alles klakkeloos overnemen...
Is er een persbericht beschikbaar over dit redteam? Ik kan zo 1,2,3 niets vinden.
Uit betrouwbare bron kan ik melden dat deze pagergroep inderdaad via de capcode 1106593 wordt gealarmeerd. Het is wel vreemd dat men gekozen heeft voor een capcode binnen de reeks van Brandweer Deurne, want dit team behoort tot Brandweer Eindhoven.
Na een lange periode van opleiden en trainen beschikt Brandweer Eindhoven vanaf dit moment over een groep medewerkers die inzetbaar is voor de specifieke taakuitoefening (redden/bergen) bij grote hoogteverschillen.
De juiste benaming voor het team is "Redteam Hoogteverschillen" (RTH).
Dit RTH, bestaande uit 12 personen, is verdeeld over de beroepsposten/-ploegen van Brandweer Eindhoven en de personen in het RTH zijn opgeleid tot het niveau waarmee veilig en verantwoord kan worden opgetreden. De hulpvraag voor het verlenen van bijstand door het RTH kan via de MKB gedaan worden vanuit de gehele regio Brabant-Zuidoost.
Met name voor het redden/bergen vanaf onmogelijke plaatsen kan het RTH een uitkomst bieden. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld de onwel geworden machinist van een torenkraan of de glazenwassers in hun gondel waarvoor een redvoertuig niet toereikend is. Ook voor het redden/bergen vanuit een bouwput of silo en zo zijn er ongetwijfeld meerdere scenario's te bedenken.
Er is echter geen harde opkomsttijd aan het RTH gekoppeld aangezien de risico-/gevaarsetting van de regio Brabant-Zuidoost zich hier niet voor leent.
Zie ook het nieuwsbericht van 16-11-2009 op de website van Rescue 3:
http://www.rescue3.nl/projecten_in_beeld/eindhoven.htm