Het Scannerforum
Frequenties => Scheepvaart => Topic gestart door: Johan Beck op 16 september 2021, 15:05:51
-
In de tijd dat ik nog veel scheepvaart fotografeerde en dus ook cruiseschepen, verzamelde ik zoveel mogelijk frequenties van de onboard portofoons.
Maar helaas gaan ook cruiseschepen met hun tijd mee en gaat men steeds vaker over op DMR.
In het wachtgebied hier voor de kust liggen de Oosterdam en de Rotterdam van de Holland Amerika Lijn.
Ik hoor de schepen op;
457.5250
457.5375
457.5500
457.55625
457.5875
-
Ik vond het ook altijd leuk om de freq's en comm's te achterhalen van de cruiseschepen bij de PTA
Na een stilte van anderhalf jaar wordt binnenkort het eerste schip weer verwacht: https://www.ptamsterdam.nl/cruise-kalender/
De Rotterdam staat gepland op 17 okt.
Andere schepen van de H.A.L. heb ik met DMR gehoord op een wat afwijkende freq. van 457.54375 en 457.58125.
-
Ik vond het ook altijd leuk om de freq's en comm's te achterhalen van de cruiseschepen bij de PTA
Na een stilte van anderhalf jaar wordt binnenkort het eerste schip weer verwacht: https://www.ptamsterdam.nl/cruise-kalender/
De Rotterdam staat gepland op 17 okt.
Andere schepen van de H.A.L. heb ik met DMR gehoord op een wat afwijkende freq. van 457.54375 en 457.58125.
Leuke tabel: https://www.cept.org/files/14215/Table%20-%20UHF%20Onboard%20communications%20frequencies%2028-10-19.pdf
-
Zeker een leuke tabel Michel.
Kijk ook eens hier; https://www.scanmaritime.com/frequencies.htm
-
Zeker een leuke tabel Michel.
Kijk ook eens hier; https://www.scanmaritime.com/frequencies.htm
Mooie aanvulling Johan ;)
-
Andere schepen van de H.A.L. heb ik met DMR gehoord op een wat afwijkende freq. van 457.54375 en 457.58125.
En dat schijnt allemaal met Cap+ te zijn.
-
Je hoort ze soms op de meest vreemde frequenties. Een aantal jaren geleden hoorde ik een Tetra netwerk ergens rond de 360 of 370 MHz. MCC was 599; dat is de Nederlandse Antillen.
-
Vandaag lag de Amera in Amsterdam.
Dit was tot voor kort de Prinsendam van de H.A.L.
Ontvangen:
457,543750 CC: 07 Slot: 1 TG: 20
457,543750 CC: 07 Slot: 1 TG: 40
457,543750 CC: 07 Slot: 1 TG: 60
457,543750 CC: 07 Slot: 2 TG: 20
457,543750 CC: 07 Slot: 2 TG: 30
457,543750 CC: 07 Slot: 2 TG: 40
457,543750 CC: 07 Slot: 2 TG: 60
457,543750 CC: 07 Slot: 1 TG: 70
457,543750 CC: 07 Slot: 2 TG: 70
457,568750 CC: 08 Slot: 1 TG: 20
457,568750 CC: 08 Slot: 1 TG: 40
457,568750 CC: 08 Slot: 2 TG: 20
457,581250 CC: 07 Slot: 1 TG: 30
457,581250 CC: 07 Slot: 1 TG: 40
457,581250 CC: 07 Slot: 1 TG: 60
457,581250 CC: 07 Slot: 2 TG: 20
457,581250 CC: 07 Slot: 2 TG: 40
457,581250 CC: 07 Slot: 2 TG: 60
De ingang lag steeds op 467.5****
-
Heb de Amera gisteren op de plaat gezet ,jammer dat het gemeentelijke beleid erop gericht is het aantal toeristen in de stad te verminderen , ze willen zelfs van het gebouw af van de PTA ,en de schepen aan de nieuwe terminal in Ijmuiden te schepen en ontschepen.
-
Mooie vangst Marcel.
-
Tot morgen ligt de nieuwe Rotterdam van de HAL aan de cruisekade in Rotterdam. Mogelijk dat iemand daar in de buurt eens kan luisteren.
https://fotopaulmartens.netcam.nl/erasmus2.php
-
Vandaag de Rotterdam zien aankomen en even kort kunnen luisteren maar in ieder geval communicatie op 457.56250(weet niet of dit simplex/duplex was) CC05 Slot1 TG2000
-
Dank je wel weer. Deze frequentie heb ik ook gehoord toen het schip hier voor de kust in het ankergebied lag. Het is duplex en de ingang is 10 MHz hoger.
-
Ik heb hem even van dichtbij bekeken. Op meerdere onboard-frequenties activiteit (zoals eigenlijk altijd in de omgeving), maar aan de signaalsterkte te zien zijn 457.5500 en 457.5750 (kale DMR, geen Cap+) vrij zeker in gebruik op de Rotterdam. Ik heb zo snel niet op netwerkinfo gelet, maar als ik die bij het terugluisteren van de opnames zie zal ik ze hier neerzetten. Op 455.8100 DCS 306 zitten kademedewerkers die met bagage in de weer lijken te zijn en auto's achter de hekken toelaten (of wegsturen).
-
Op 455.8100 DCS 306 zitten kademedewerkers die met bagage in de weer lijken te zijn en auto's achter de hekken toelaten (of wegsturen).
Leuke vangst dank je wel.
Ik heb de terminal ook nog op 150.1375 met C 218.1 en 160.5700. Maar of die nog gebruikt worden?
-
Ik heb hem even van dichtbij bekeken. Op meerdere onboard-frequenties activiteit (zoals eigenlijk altijd in de omgeving), maar aan de signaalsterkte te zien zijn 457.5500 en 457.5750 (kale DMR, geen Cap+) vrij zeker in gebruik op de Rotterdam.
Misschien hetzelfde als;
Vandaag de Rotterdam zien aankomen en even kort kunnen luisteren maar in ieder geval communicatie op 457.56250(weet niet of dit simplex/duplex was) CC05 Slot1 TG2000
-
Ik heb hem even van dichtbij bekeken. Op meerdere onboard-frequenties activiteit (zoals eigenlijk altijd in de omgeving), maar aan de signaalsterkte te zien zijn 457.5500 en 457.5750 (kale DMR, geen Cap+) vrij zeker in gebruik op de Rotterdam. Ik heb zo snel niet op netwerkinfo gelet, maar als ik die bij het terugluisteren van de opnames zie zal ik ze hier neerzetten. Op 455.8100 DCS 306 zitten kademedewerkers die met bagage in de weer lijken te zijn en auto's achter de hekken toelaten (of wegsturen).
Het wemelt hier altijd van de onboard frequenties in het centrum van Rotterdam (ik pakte er in 1 sweep 5 met en zonder DMR), maar ik had ook de indruk dat de Rotterdam de 457.55 en 457.575 gebruikte gezien de signaal sterkte. Ik had hem visueel bij vertrek.
Spoorfan
-
Op 455.8100 DCS 306 zitten kademedewerkers die met bagage in de weer lijken te zijn en auto's achter de hekken toelaten (of wegsturen).
Leuke vangst dank je wel.
Ik heb de terminal ook nog op 150.1375 met C 218.1 en 160.5700. Maar of die nog gebruikt worden?
Volgens mij worden die niet meer gebruikt, maar de Rotterdam had geen passagiers. Zekerheid heb ik pas als er weer grote schepen liggen met veel verkeersbewegingen van bussen en taxi's.
Ik heb nog wel wat aanvullingen (ook uit de pre corona tijd dus ?)
455.870 Tq 84.4, 455.930 Tq 123, (als ik mij goed herinner in gebruik bij passage en bagage afhandeling) en 455.890 DSC 411.
Verder wordt bij het aanmeren kanaal 43 gebruikt 160.230 voor de communicatie tussen iemand van de cruiseterminal en de loods om door te gen wat het aantal meters is dat het schip nog vooruit moet voor de goede aanmeerplek.
spoorfan
-
Bedankt voor de aanvullingen.
-
Zie ook de post over Storno 5, 43 is dus Storno 3 ;-)
-
Ik heb hem even van dichtbij bekeken. Op meerdere onboard-frequenties activiteit (zoals eigenlijk altijd in de omgeving), maar aan de signaalsterkte te zien zijn 457.5500 en 457.5750 (kale DMR, geen Cap+) vrij zeker in gebruik op de Rotterdam. Ik heb zo snel niet op netwerkinfo gelet, maar als ik die bij het terugluisteren van de opnames zie zal ik ze hier neerzetten. Op 455.8100 DCS 306 zitten kademedewerkers die met bagage in de weer lijken te zijn en auto's achter de hekken toelaten (of wegsturen).
Het wemelt hier altijd van de onboard frequenties in het centrum van Rotterdam (ik pakte er in 1 sweep 5 met en zonder DMR), maar ik had ook de indruk dat de Rotterdam de 457.55 en 457.575 gebruikte gezien de signaal sterkte. Ik had hem visueel bij vertrek.
Spoorfan
In Amsterdam werden op de Rotterdam
457,525 CC:3 S:2 TG:2000 en
457,575 CC:9 S:1 TG:2000 gebruikt.
Verder nog 156,475 bij het testen van de reddingsloepen.
-
Mooie vangst weer Marcel.
-
Marcel heb je toevallig nog iets van de PTA zelf gehoord ergens?
De 467.3700 gebruiken ze namelijk niet meer.
-
Verder nog 156,475 bij het testen van de reddingsloepen.
Interesante toepassing van VHF 69 156,475 Simplex Verkeersbegeleiding
-
Marcel heb je toevallig nog iets van de PTA zelf gehoord ergens?
De 467.3700 gebruiken ze namelijk niet meer.
467.3700 gebruiken ze inderdaad sinds 2017 niet meer.
Vorig jaar was het nog 461.0375 CC:2 S:1 TG:999 maar dit jaar nog niet gehoord.
-
Interesante toepassing van VHF 69 156,475 Simplex Verkeersbegeleiding
Dat is de toepassing hier in Nederland. In andere landen kan dat weer anders zijn.
Kijk maar eens op;
https://www.navcen.uscg.gov/?pageName=apps18
https://www.navcen.uscg.gov/?pageName=mtVhf
En op meerdere cruiseschepen worden marifoonkanalen gebruikt. Kijk maar eens op;
http://www.scanmaritime.com/frequencies.htm
Je ziet zelfs dat er simplex wordt gewerkt op kanalen die hier duplex bij VTS posten worden gebruikt.
-
156.4000 Marifoonkanaal 8, Porttenders/Lifeboats MS Oosterdam (Holland America Line)
-
De AIDAnova ligt momenteel in het wachtgebied hier.
Tot op heden nog niets gehoord op de welbekende onboard frequenties.
-
De AIDAnova ligt momenteel in het wachtgebied hier.
Tot op heden nog niets gehoord op de welbekende onboard frequenties.
467.5375/457.5375 C 118.8
-
Voor de geïnteresseerden, een voormalig passagiersschip als hospitaalschip in Rotterdam.
https://www.ad.nl/rotterdam/honderden-rotterdammers-heten-s-werelds-grootste-ziekenhuisschip-welkom-in-de-stad~addbb630/
-
Dit is een gloednieuw ontworpen en gebouwd schip. Voorgaande hospitaalschepen van Mercy waren omgebouwde schepen. Het lijkt goed te gaan met hun werving van fondsen.
-
Dit is een gloednieuw ontworpen en gebouwd schip.
Door Stena RoRo. Vandaar dat ik hem zo vond lijken op andere schepen van Stena.
-
Dit schip is de voormalige Pacific Gull.
-
Deze is nieuw. Volgens mij is de pacific gull hun eerste schip
Spoorfan
-
https://www.mercyships.nl/over-mercy-ships/onze-schepen/
-
Als porto frequentie wordt 461.150 cc1 slot 1 gebruikt. Hij ligt nog steeds in Rotterdam aan de parkkade en is daar te bezoeken.
Spoorfan
-
Leuke vangst Wim.