Auteur Topic: wet scanner  (gelezen 11848 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: wet scanner
« Reactie #15 Gepost op: 2 december 2010, 10:52:27 »
Citaat van: "RenWvZ"
... Heel kort door de bocht gezegd, weet je pas hoe het voor een bepaalde situatie is wanneer de rechter daarover een uitspraak heeft gedaan tot in hoogste instantie.
.....

Omdat het een steeds terugkerende vraag is heb ik mij de laatste dagen eens verdiept in die jurisprudentie.
In "hoogste instantie" kon ik bij de Hoge Raad één uitspraak (uit 2004) vinden die over de toepassing van artikelen 139c en 441 Sr gaan.
En wel deze: http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AM2362
Hetgeen hier behandeld wordt sluit denk ik meteen ook aardig aan bij de vraag of je de opgevangen informatie ook mag gebruiken.

Het gaat dan met name om de conclusie van de Advocaat Generaal en wel de punten 2.5 t/m 2.7 van dat advies.
(De Advocaat Generaal geeft in bepaalde zaken ongevraagd advies aan de Hoge Raad. Je zou kunnen zeggen: ze zoeken van alles vooraf uit en geven dat als advies aan de Hoge Raad door)

Als punten 2.5 t/m 2.7 schrijft de Advocaat Generaal:

2.5. De stellingen onder a en b veronderstellen dat het afluisteren van het politieradioverkeer wettelijk niet geoorloofd is. Die veronderstelling is niet juist. Radiozenders mogen vrij worden beluisterd. [Eiseres] heeft in dit verband een beroep gedaan op art. 441 Sr. Dit artikel, ingevoerd bij wet van 23 december 1992, Stb. 1993, 33 (Wet computercriminaliteit), verbood niet de ontvangst maar wel bepaald gebruik van uit het radioverkeer opgevangen gegevens. Het artikel luidde toen:
"Met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die de inhoud of de strekking van hetgeen door middel van een onder zijn beheer staande of door hem gebruikte radio-elektrische ontvanginrichting is opgevangen en, naar hij redelijkerwijs moet vermoeden, niet voor hem of mede voor hem bestemd is, hetzij aan een ander meedeelt, indien hij redelijkerwijs moet vermoeden, dat dan openlijke bekendmaking van de inhoud of de strekking volgen zal en zodanige bekendmaking volgt, hetzij openlijk bekend maakt, hetzij daarvan aantekening houdt, hetzij op enigerlei wijze gebruikt."(6)

2.6. Bij de inwerkingtreding van de (veeg-)wet van 12 april 1995, Stb. 227, zijn de woorden aan het slot van deze bepaling ("hetzij daarvan aantekening houdt, hetzij op enigerlei wijze gebruikt") komen te vervallen. In de memorie van toelichting wordt hieromtrent opgemerkt:
"De wijziging van artikel 441 in verband met de Wet computercriminaliteit (Stb. 1993, 33) heeft niet bedoelde neveneffecten. De vrijheid om etherverkeer te ontvangen wordt ingeperkt door artikel 139c, tweede lid, onder 1, in welk artikel dit ontvangen wordt verboden wanneer daartoe een bijzondere inspanning is vereist dan wel gebruik is gemaakt van niet-toegestane ontvangstapparatuur. Er is onvoldoende grond om in aanvulling daarop, wanneer wel legaal etherverkeer is opgevangen, het houden van aantekeningen of ander gebruik van de aldus opgevangen informatie te verbieden. De openlijke bekendmaking van deze informatie blijft verboden. Aan de vrijheid om inlichtingen te garen, als bedoeld in artikel 19, tweede lid van het Internationaal Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten (Trb. 1978, 177), wordt anders meer afbreuk gedaan dan strikt nodig is om de rechten van anderen te beschermen."(7)

Sinds de inwerkingtreding, 14 mei 1995, is het derhalve weer toegestaan gebruik te maken van gegevens die zijn verkregen via het afluisteren van het politieradioverkeer, mits gebruik wordt gemaakt van toegestane ontvangstapparatuur. In dit geding is niet gesteld of gebleken dat [verweerder] gebruik maakt van niet-toegestane ontvangstapparatuur.

2.7. Ook overigens valt niet in te zien waarom het hof aan het afluisteren van het radioverkeer door [verweerder] het door [eiseres] gewenste gevolg zou hebben moeten verbinden. Voor zover het politieradioverkeer de melding van het ongeval omvat, kan [verweerder] uit het bericht hoogstens opmaken dat op een bepaalde plaats een verkeersongeval of andere verkeersstremming heeft plaatsgevonden. Weliswaar kan [verweerder] hieruit begrijpen dat een dergelijk bericht het meldpunt van de stichting IMN activeert en daarmee het door IMN gecontracteerde bergingsbedrijf (in deze rayons: [eiseres]), maar daarmee is niet gezegd dat [verweerder] op een oneerlijke wijze concurrentie voert(8). De argumenten onder a en b gaan om deze reden niet op.

Lees vooral de hele uitspraak om de verbanden te zien.

Het enige dat hier nog onduidelijk blijft is de vraag wat anno 2010 "niet-toegestane ontvangstapparatuur" is.
Er wordt immers gesproken over "beluisteren" en de informatie via de hedendaagse "nullen en enen" kun je niet echt beluisteren noemen.

De gewenste zekerheid krijg je dus nooit, zoals eerder opgemerkt. Vergelijk je het echter met de Belgische situatie (zie viewtopic.php?f=8&t=19049 waar Asterix900 wat spitwerk heeft verricht) dan kun je denk ik wel vaststellen dat het luisteren naar radioscanners in Nederland geen beperkingen kent.

René van Zon

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: wet scanner
« Reactie #16 Gepost op: 2 december 2010, 13:13:33 »
Citaat van: "RenWvZ"
De gewenste zekerheid krijg je dus nooit, zoals eerder opgemerkt. Vergelijk je het echter met de Belgische situatie (zie viewtopic.php?f=8&t=19049 waar Asterix900 wat spitwerk heeft verricht) dan kun je denk ik wel vaststellen dat het luisteren naar radioscanners in Nederland geen beperkingen kent.

René van Zon

René, bedankt voor dit onderbouwd antwoord en de bijgeleverde link! Hiermee komen we al ergens. Het is in onze hobby niet altijd zo eenvoudig om de grens tussen wat nu in praktijk wordt gedoogd/toegelaten en wat niet, te trekken. Ik ben zelf vorige week de rechtsbib ingedoken en heb er een stapel relevante info opgezocht over hoe zus of zo te interpreteren. Als ik wat meer tijd heb, zal ik één en ander publiceren want van die leukerds bij het BIPT moet je ook niet veel verwachten. Mijn mails beantwoorden doen ze daar alvast niet...
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re:
« Reactie #17 Gepost op: 2 december 2010, 15:34:04 »
Citaat van: "Asterix900"
... Ik ben zelf vorige week de rechtsbib ingedoken en heb er een stapel relevante info opgezocht over hoe zus of zo te interpreteren.

Was je ook al op de hoogte van de internet toegang tot de Belgische rechtspraak?
Zoek ik daar naar uitspraken rondom de wet van 13 juni 2005 dan kom ik via deze links:
http://www.belgielex.be/V2/belgiumlex/website/nl/
en dan via het blauwe "ï"tje enz..
http://www.grondwettelijkhof.be/nl/rech ... ister.html
Daar kan ik dan kiezen voor: getoetste normen.
http://www.const-court.be/cgi/register_lex.php?lang=nl
Vul bij zoekterm(en) in: 13 juni 2005
en kies voor zoeken
Daar lijkt het dat er geen arresten zijn die over art 39 en verder gaan (zoals je toont in het andere item)

Ben benieuwd wat je zelf allemaal gevonden hebt.

Als ik overigens de tekst van de Belgische wet vergelijk met de Nederlandse dan valt mij op dat het luisteren in België alleen door daarvoor gelicenseerden mag. (art 39 " Niemand mag in het Rijk ...een zend- en/of ontvangtoestel voor radiocommunicatie houden ... zonder schriftelijke vergunning van het Instituut")
Erg extreem dus.

Wat "niet toegestane ontvangst apparatuur" in Nederland betreft, heb ik nog wel een eigen, niet juridisch onderbouwde mening.
Radio-ontvangst is voor mensen nimmer zonder hulp van ontvangst apparatuur mogelijk (alleen in de band van 1.000 tot 20.000 Hz en golflengtes rond de 500 nm lukt dat :wink:) Er zal in de overige gevallen altijd een omzetting van een signaal plaatsvinden naar voor de mens waarneembare signalen. De wijze van transport, analoog of digitaal doet er dan niet toe.
Ook het "oppoetsen" van een analoog of digitaal signaal tot een goed verstaanbaar of leesbaar signaal blijft dan toegestaan zonder dat sprake is van niet toegestane apparatuur. Immers zendamateurs mogen ook digitale informatie, of als zodanig verzonden informatie, van TTY over PSK tot het huidige D-Star, ontvangen. Dus die apparatuur is op zich toegestaan, nu wij in Nederland in de wet geen restrictie hebben naar personen met vergunning zoals in België.
En wat is en extra handeling door b.v. het decoderen? Het scheiden van een links- en rechts signaal uit een FM gemoduleerd signaal met stereo informatie is feitelijk ook een vorm van decoderen.
Ik opteer er dan ook voor dat de Nederlandse wetgever het er bij het handhaven knap moeilijk mee zal hebben om een grens te leggen vanaf wanneer er sprake is van niet toegestane apparatuur of waar de grens ligt bij het op een toegestane wijze hoorbaar of zichtbaar maken van de verzonden informatie voor privé gebruik.
Want over de overige vormen van openbaar maken indien de informatie niet voor hem bestemd is, is ook de Nederlandse wet duidelijk: Dat mag niet.

Het lijkt mij overigens ook een leuke zaak om als Europeaan de in Belgie geldende wetgeving te laten toetsen bij één van de Europese hoven. De Nederlandse is blijkbaar al aangepast door onterechte beperkingen. Maar zeker op basis van het vrije verkeer van mensen, goederen en wellicht ook informatie in de EU zou ook dat wel eens tot leuke arresten kunnen leiden.

René van Zon

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Re:
« Reactie #18 Gepost op: 2 december 2010, 16:09:11 »
Citaat van: "RenWvZ"
Was je ook al op de hoogte van de internet toegang tot de Belgische rechtspraak?

Jazeker maar tijdens mijn juridische opleiding ben ik meer met http://www.juridat.be gaan werken omdat het veel overzichtelijker is (via de tab 'Belgische wetgeving' vind je alles van wetteksten terug). Dergelijke online databanken zijn heel handig voor wetteksten maar rechtspraak en rechtsleer vind je nog altijd veel uitgebreider in boeken en tijdschrijften in de rechtsbib of de bib van, bijvoorbeeld, het departement ICT van de universiteit. Een noodzakelijke aanvulling bij dit alles zijn http://www.dekamer.be en http://www.senaat.be met zeer goede zoekrobots om alle documenten te raadplegen die bij een wet tot stand zijn gekomen. Evenals de parlementaire vragen en antwoorden die één en ander kunnen verduidelijken.

Citaat van: "RenWvZ"
Het lijkt mij overigens ook een leuke zaak om als Europeaan de in Belgie geldende wetgeving te laten toetsen bij één van de Europese hoven. De Nederlandse is blijkbaar al aangepast door onterechte beperkingen. Maar zeker op basis van het vrije verkeer van mensen, goederen en wellicht ook informatie in de EU zou ook dat wel eens tot leuke arresten kunnen leiden.

Daar zit je zeer juist. En dat heb ik al gecontroleerd  :wink: Zoek maar eens op:

ARREST VAN HET EUROPEES HOF  - 24 maart 1994 (1)
Niet-nakomen van verplichtingen door een Staat ­
Wetgeving die van toepassing is op zend- of ontvangtoestellen voor radioberichtgeving
In zaak C-80/92


Alleen lijkt dit alles weinig vruchten te hebben afgeworpen in de wetgeving. Enfin, het is een zeer complexe materie waarin ik mij de eerste keer verdiep maar ik zal eens eén en ander publiceren.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: wet scanner
« Reactie #19 Gepost op: 2 december 2010, 17:42:55 »
OK!
Bedankt voor jouw tips Asterix900. Ik blijf het onderwerp natuurlijk ook volgen.

René van Zon

Offline aircontrol

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 90
Re: wet scanner
« Reactie #20 Gepost op: 29 december 2010, 10:05:36 »
mooi beginnende leeftijd voor scanner luisteraar succes  :D
Anytone 878 uv2 plus
Wouxun kg936p
Xxf 888s
Tyt md 2017

Offline BramFris

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Re: wet scanner
« Reactie #21 Gepost op: 4 januari 2011, 09:08:09 »
Citaat van: "aircontrol"
mooi beginnende leeftijd voor scanner luisteraar succes  :D

dankjewel
scanner die ik gebruik: uniden bearcat 220 XLT