Auteur Topic: Mobitex - Zenderlokaties & Base-ID's  (gelezen 155197 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Mobitex - Zenderlokaties & Base-ID's
« Reactie #45 Gepost op: 28 juli 2008, 22:43:27 »
Citaat van: "elsinga"
Dat setje .175/.400 zal Groningen zijn, .700 is Assen. Zie pagina 3 van deze thread. ;)

Lijkt me sterk aangezien ik een ander BaseID heb, maar ik had nog niet de pagina's tussendoor gelezen. Assen(Centrum) en Veenhuizen ligt niet ver van elkaar, maar het kan ook zijn dat er gewoon zenders zitten bij Veenhuizen met een laag vermogen en Assen met een laag vermogen.. zou anders niet het verschil in BaseIDs verklaren OF één van ons zou het verkeerd moeten hebben.. maar dat lijkt me ook sterk....

Peter kan jij niet alle IDs in je eerste post zetten die hier geplaatst zijn?

Jeffrey
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Mobitex - Zenderlokaties & Base-ID's
« Reactie #46 Gepost op: 29 juli 2008, 01:32:46 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Peter kan jij niet alle IDs in je eerste post zetten die hier geplaatst zijn?

Dat kan, maar "rond Assen" noem ik geen concrete lokatie, sorry.

Groeten, Peter.

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Mobitex - Zenderlokaties & Base-ID's
« Reactie #47 Gepost op: 29 juli 2008, 11:03:56 »
Rond Assen heb ik vanuit het centrum buiten de auto gevangen, maar ik bedoel met lokatie waar ik de zender heb gehoord en niet waar de zender zit, dus als ik zeg "Rond Assen" moet de zender zich binnen een bepaald gebied rond Assen bevinden..

Jeffrey
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Mobitex - Zenderlokaties & Base-ID's
« Reactie #48 Gepost op: 29 juli 2008, 12:04:12 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Rond Assen heb ik vanuit het centrum buiten de auto gevangen, maar ik bedoel met lokatie waar ik de zender heb gehoord en niet waar de zender zit, dus als ik zeg "Rond Assen" moet de zender zich binnen een bepaald gebied rond Assen bevinden..

Dat begrijp ik ook wel, maar is voor mij niet concreet genoeg om in de lijst op te nemen. Als je bedenkt dat ik zelf over het algemeen zoek tot ik de antenne zie staan dan moet je al blij zijn dat ik lokaties van anderen in de lijst opneem ;)

Weet je wat het probleem is, vroeger was het ook een puinhoop met frequenties, tooncodes en nu ook een klein beetje met capcodes. Er wordt al snel een conclusie ergens aan verbonden terwijl het vaak heel anders kan blijken te zijn. Radiosignalen laten zich niet zo gemakkelijk voorspellen, ik heb al aardig wat vreemde dingen meegemaakt. Laatst peilde ik nog een zender vanuit Den-Haag Zuid, het signaal leidde mij tot Hoek van Holland en uiteindelijk bleek hij aan de andere kant van het water te staan, waarschijnlijk ergens op de Maasvlakte. En dat terwijl andere zenders die nota bene in Den-Haag zelf staan minder hard waren, dus zeg het maar. Sommige zenders staan hoog, anderen laag, soms een kleine antenne of juist een grote, laag vermogen of juist hoog. In Rotterdam ben ik een soort "opvulzendertje" tegengekomen, laag vermogen, kleine antenne en dat ding heeft echt een gering bereik. Als je zo'n zender als referentie zou nemen voor andere zenders dan zou je al veel te snel denken dat je in de buurt bent, terwijl hij in werkelijkheid wel kilometers verder kan staan.

Daarom had ik eigenlijk gehoopt op support van mensen met enige ervaring met peilen, maar de input valt tot dusver helaas een beetje tegen, misschien komt dat ooit nog.

Groeten, Peter.

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Mobitex - Zenderlokaties & Base-ID's
« Reactie #49 Gepost op: 29 juli 2008, 16:40:30 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "jeffrey1200"
Rond Assen heb ik vanuit het centrum buiten de auto gevangen, maar ik bedoel met lokatie waar ik de zender heb gehoord en niet waar de zender zit, dus als ik zeg "Rond Assen" moet de zender zich binnen een bepaald gebied rond Assen bevinden..

Dat begrijp ik ook wel, maar is voor mij niet concreet genoeg om in de lijst op te nemen. Als je bedenkt dat ik zelf over het algemeen zoek tot ik de antenne zie staan dan moet je al blij zijn dat ik lokaties van anderen in de lijst opneem ;)

Weet je wat het probleem is, vroeger was het ook een puinhoop met frequenties, tooncodes en nu ook een klein beetje met capcodes. Er wordt al snel een conclusie ergens aan verbonden terwijl het vaak heel anders kan blijken te zijn. Radiosignalen laten zich niet zo gemakkelijk voorspellen, ik heb al aardig wat vreemde dingen meegemaakt. Laatst peilde ik nog een zender vanuit Den-Haag Zuid, het signaal leidde mij tot Hoek van Holland en uiteindelijk bleek hij aan de andere kant van het water te staan, waarschijnlijk ergens op de Maasvlakte. En dat terwijl andere zenders die nota bene in Den-Haag zelf staan minder hard waren, dus zeg het maar. Sommige zenders staan hoog, anderen laag, soms een kleine antenne of juist een grote, laag vermogen of juist hoog. In Rotterdam ben ik een soort "opvulzendertje" tegengekomen, laag vermogen, kleine antenne en dat ding heeft echt een gering bereik. Als je zo'n zender als referentie zou nemen voor andere zenders dan zou je al veel te snel denken dat je in de buurt bent, terwijl hij in werkelijkheid wel kilometers verder kan staan.

Daarom had ik eigenlijk gehoopt op support van mensen met enige ervaring met peilen, maar de input valt tot dusver helaas een beetje tegen, misschien komt dat ooit nog.

Groeten, Peter.

Sorry Peter ik begrijp je, maar ik dacht als je nou alles bij eerste post zet, misschien met vraagtekens erbij dan hoeven mensen niet alle pagina's door te lezen als er een nieuw BaseID gevonden is als die al door iemand anders gevonden is.

Sorry nogmaals. Ik heb helaas ook geen verstand van peilen, dus dat is jammer.

Jeffrey
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Mobitex - Zenderlokaties & Base-ID's
« Reactie #50 Gepost op: 29 juli 2008, 18:25:11 »
Mijn conclusie over de zenders in Groningen was omdat ik ze op de Eemsgolaan (tegen Hoogkerk aan) op de begane grond met verzwakker aan nog op S( binnenkreeg op de porto. Ik zou het gokje wel willen uitbreiden met de gedachte dat ze de zenders best eens op het Gasunie gebouw kunnen hebben staan... Maar dat kan ik binnenkort wel eens beter peilen, want vanaf 1 september zit ik daar in het gebouw. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Mobitex - Zenderlokaties & Base-ID's
« Reactie #51 Gepost op: 30 juli 2008, 09:18:11 »
Citaat van: "elsinga"
Mijn conclusie over de zenders in Groningen was omdat ik ze op de Eemsgolaan (tegen Hoogkerk aan) op de begane grond met verzwakker aan nog op S( binnenkreeg op de porto. Ik zou het gokje wel willen uitbreiden met de gedachte dat ze de zenders best eens op het Gasunie gebouw kunnen hebben staan... Maar dat kan ik binnenkort wel eens beter peilen, want vanaf 1 september zit ik daar in het gebouw. ;)

Oh nee dat geloof ik wel, Groningen is Groningen, zolang het maar geen "in de buurt van Groningen" is :)

Heb de lijst geupdate, staan nog wel wat vraagtekens tussen maar misschien krijgen we daar ooit nog meer zekerheid over...

Groeten, Peter.

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2459
Re: Mobitex - Zenderlokaties & Base-ID's
« Reactie #52 Gepost op: 2 augustus 2008, 08:14:31 »
Staat er ergens een overzicht lijst van de gevonden ID's ?

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Mobitex - Zenderlokaties & Base-ID's
« Reactie #53 Gepost op: 2 augustus 2008, 08:21:31 »
Citaat van: "Erik"
Staat er ergens een overzicht lijst van de gevonden ID's ?

Uh op pagina 1, eerste posting, ofterwel de startposting? :)viewtopic.php?p=126180#p126180

Groeten, Peter.

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2459
Re: Mobitex - Zenderlokaties & Base-ID's
« Reactie #54 Gepost op: 2 augustus 2008, 09:51:35 »
oh had ik niet gezien.
Nu wel.

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: Mobitex - Zenderlokaties & Base-ID's
« Reactie #55 Gepost op: 3 augustus 2008, 09:06:21 »
Op 424.7625 krijg ik de volgende ID's door;
0106
2006
2104
2106 (R'dam Centrum)
2107

Op 424.7000:
2119 (R'dam IJsselmonde)

Op 424.5500:
0100
0108 (Den Haag Leyweg)
0308

Op 424.3625:
011A (Vlaardingen
0112

Lokatie: Rotterdam-Centrum, vrij hoog.  :)
Met vriendelijke groet,
Arlé


Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2459
Re: Mobitex - Zenderlokaties & Base-ID's
« Reactie #56 Gepost op: 3 augustus 2008, 09:46:51 »
Citaat
Lokatie: Rotterdam-Centrum, vrij hoog.

Dat moet wel als je Den Helder hoort.

2104=Den Helder

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: Mobitex - Zenderlokaties & Base-ID's
« Reactie #57 Gepost op: 3 augustus 2008, 11:23:15 »
Citaat van: "Erik"
Citaat
Lokatie: Rotterdam-Centrum, vrij hoog.

Dat moet wel als je Den Helder hoort.

2104=Den Helder

En dat met een rubberduck en slecht weer...  :)
Met vriendelijke groet,
Arlé


Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Mobitex - Zenderlokaties & Base-ID's
« Reactie #58 Gepost op: 3 augustus 2008, 11:39:58 »
Citaat van: "Arle"
Op 424.7625 krijg ik de volgende ID's door;
0106
2006
2104
2106 (R'dam Centrum)
2107

Op 424.7000:
2119 (R'dam IJsselmonde)

Op 424.5500:
0100
0108 (Den Haag Leyweg)
0308

Op 424.3625:
011A (Vlaardingen
0112

Lokatie: Rotterdam-Centrum, vrij hoog.  :)

Uh meerdere ID's tegelijk op 1 frequentie? Ik ben eerder bang dat je last hebt van biterrors waardoor hij soms verkeerde ID's weergeeft. Immers, als jij in Rotterdam-Centrum zit en er staat een site bij jou om de hoek, dan is dat signaal zo sterk dat je nooit iets anders kunt horen, zeker geen Den-Helder :) Het feit dat veel ID's die jij op 1 frequentie hoort erg op elkaar lijken versterkt mijn vermoeden, in veel gevallen hoeft er maar 1 bitje om te vallen om een ander ID te krijgen :

0106 binair : 000001-000110
2006 binair : 010100-000110
2104 binair : 010101-000010
2106 binair : 010101-000110
2107 binair : 010101-000101

Ik zal eens kijken of er wat aan te verbeteren valt, bij mij staat ie soms ook te klapperen op bepaalde frequenties, maar zeker als je een sterk signaal hebt mag dat eigenlijk niet voorkomen...

Groeten, Peter.

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: Mobitex - Zenderlokaties & Base-ID's
« Reactie #59 Gepost op: 3 augustus 2008, 12:08:19 »
Het kan ook door storen van andere PC's zijn... Er staan er hier nogal wat en het geluid klinkt niet superzuiver. Aan de andere kant.. De zender staat volgens mij op het EMC en als dat klopt, zit ik op ooghoogte, nu en zou het geen probleem moeten zijn... De berichten komen overigens 99,9% goed door, maar ook in de berichten valt wel eens een bitje om, terwijl het thuis wel 100% is. Dus ik houd het bij de storingen van de andere PC's. Hey, jammer... Had Den Helder wel leuk gevonden om te halen.  :?
Met vriendelijke groet,
Arlé