Auteur Topic: Groot scherm voor in auto  (gelezen 30981 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Tukkie uit..
« Reactie #15 Gepost op: 4 december 2005, 18:04:14 »
Citaat van: "Pro0ne+"
Maar ik blijf nog steeds overtuigd dat er iets toegevoegd is in het NL P2000 netwerk wat niet correct of mischien helemaal NIET in de White Papers van het Motorola protocol vermeld staat

Jij kunt misschien over 'overtuigd' zijn, maar ik weet dat dit niet het geval is. Tot een overtuiging kom je uitsluitend op basis van feiten. Noem die feiten eens, je maakt me wel erg nieuwsgierig.

Ook kan ik je complete bitstromen van het P2000-signaal aanleveren, ik ben benieuwd of jij mij kunt wijzen wat er dan zo bijzonder cq afwijkend is aan het signaal (of het protocol) ten opzichte van andere FLEX-netwerken.

Ik zal het nog 1 keer zeggen. Een protocol is de basis, de basis voor vele mogelijkheden. Niet elke optie hoeft per definitie gebruikt te worden om een FLEX-netwerk te kunnen draaien. Het feit dat FLEX hier anders wordt gebruikt zegt niet dat het protocol zelf anders is. Als het echt zo anders zou zijn, waarom werken de meeste pagers dan zonder problemen?

Waarom werken sommige pagers niet of minder goed? Heel simpel, omdat die onjuist (lees: onvolledig) gebruik maken van het protocol. Ze zijn geproduceerd voor het gebruik op een specifiek netwerk, zonder rekening te houden met andere netwerken. Ook een vorm van tunnelvisie?

Zelfde als een GSM die niet kan SMS'en. Sterker nog, vroeger waren er GSM's die alleen SMS konden ontvangen, weet je nog?.

Om een apparaat te kunnen laten functioneren binnen een netwerk heb je vaak maar een deel van het protocol nodig. Om het apparaat volledig te kunnen laten functioneren conform het protocol, dan moet er wat meer werk verzet worden, maarja dat kost weer extra geld he...

Dus beste Klaas, WAT is er nu zo bijzonder aan het P2000 netwerk, los van het feit dat er voornamelijk groepsoproepen worden gebruikt, iets wat overigens een standaard onderdeel van het FLEX-protocol is (de Short Instruction Vector).

Groeten, Peter.

husky

  • Gast
Re: Groot scherm voor in auto
« Reactie #16 Gepost op: 4 december 2005, 18:10:39 »
http://www.flexalert.nl/producten/flexi ... o_full.htm

Leveringsvoorwaarden

Producten vermeld op deze pagina's zijn alleen beschikbaar voor bedrijven en instellingen die gemachtigd zijn, hetzij wettelijk hetzij door RCE, tot het gebruik hiervan.



Weer zo'n arrogant bedrijf dat denkt dat je ontvangers alleen aan "gemachtige" bedrijven en instellingen mag leveren.

( hoe zorg ik er voor dat mijn "bedrijf" nooit een succes wordt.)

HUSKY

Pro0ne+

  • Gast
Re: Groot scherm voor in auto
« Reactie #17 Gepost op: 4 december 2005, 19:31:43 »
Peter,

Het feit dat FLEX hier anders wordt gebruikt zegt niet dat het protocol zelf anders is. Als het echt zo anders zou zijn, waarom werken de meeste pagers dan zonder problemen?

Als we het nu eens zo omschrijven :

Dat de commerciele netwerken in voornamelijk USA welke gebruik maken van het MOTOROLA Flex protocol geen gebruik maken van de EXTRA Features welke wel toegepast worden in het in het Nederlandse P2000 netwerk.

Hierdoor is dus eigenlijk elke aankoop van een pager welke dus GEEN :

1-Groupcalls kan ontvangen.
2-Dynamic group calls kan ontvangen.
3-Mulitiple dynamic groepcalls kan ontvangen.

Bij voorbaat dus gewoon zinloos.

En naar mijn idee is de ''Ultieme P2000 pager'' een pager welke gewoon simpel elke capcode die JIJ inprogrammeerd in je pager het bericht weergeeft in de display en waarbij de gebruiker bepaald op welke capcode hijzelf een Prio aan mee kan geven [ dus niet de netwerk operator ] kost ook weer geld.

Tja en dan kan je eindeloos discuseren over kleurtjes,toeters en belletjes
maar dan ook nog een prijs kwaliteit verhaal erbij halen.
We gaan het zien wie de bovenstaande wens van naar mijn idee van velen in vervulling kan laten gaan ik ben de laatste in dit geval. Mijn spaarpot is leeg.

Roland

  • Gast
Re: Groot scherm voor in auto
« Reactie #18 Gepost op: 4 december 2005, 20:43:39 »
Een PDA en/of Tablet PC en/of laptop is in mijn ogen niet echt een alternatief voor in de auto.  Alle goede eigenschappen van PDW ten spijt vind ik toch een PC scherm minder geschikt voor in de auto.

Een grote LED lichtkrant zoals meldkamers gebruiken is natuurlijk ook onzin voor in de auto, maar ik ben het met de plaatser van dit lijntje eens dat er best wat leuke alternatieven gemaakt kunnen worden.

Ik ben zelf (Met hulp van technici) bezig geweest om de Apollo pagers te gebruiken voor de aansturing van een lichtkrantje. Dit had goede kans van slagen maar is stuk gelopen op de onbeschikbaarheid van een juist IC schema met aansluitpunten. Dit kon of wilde de p2000 shop mij niet leveren.  Misschien dat motorola IC`s beter gedocumenteerd zijn?

We moeten het derhalve zoeken in de hobbyistensfeer en niet in de commerciele. Het is inderdaad commercieel niet aantrekkelijk om zoiets te ontwerpen. Ontwerpen in hobbysfeer dus , en later commercieel door iemand anders laten produceren !

Je kunt dan denken aan een universeel aansturingskastje wat verschillende ledsystemen aan kan sturen.

Onlangs was ik in Amsterdam en zag daar in een etalage een klein lichtkrantje liggen ter grootte van een Milka reep. Zoiets dergelijks zou ideaal zijn voor koppeling aan een auto lichtkrantje.  Helaas was dit een soort antiekzaak en stonden er slechts openingstijden op die lichtkrant. En op de website van Milka kwam ik ook al niet verder! *grijns* :)

Er zijn best mogelijkheden maar de juiste mensen moeten even de juiste middelen ter beschikking hebben en verder een portie geld, tijd en durf.
De P2000 shop was ook met iets bezig heb ik begrepen. Dat wachten we dan maar lijdzaam af.

groeten Roland.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Groot scherm voor in auto
« Reactie #19 Gepost op: 4 december 2005, 22:09:10 »
Citaat van: "Pro0ne+"
Dat de commerciele netwerken in voornamelijk USA welke gebruik maken van het MOTOROLA Flex protocol geen gebruik maken van de EXTRA Features welke wel toegepast worden in het in het Nederlandse P2000 netwerk.

De fout die jij maakt is dat jij het probleem richting het netwerk schuift. Niet het netwerk is anders, maar de pagers die op bepaalde netwerken worden gebruikt werken NIET (volledig) conform het FLEX-protocol.

Nogmaals, als men een GSM ontwerpt voor een netwerk waarop geen mens SMS't en daarom gemakshalve de SMS optie maar weg laat, dan zou dat toestel in andere landen (bijv. Nederland) niet gebruikt kunnen worden.

Kan dat toestel dan niet gebruikt worden omdat het protocol anders wordt toegepast (dat is feitelijk al onmogelijk, want protocol=protocol) of omdat de fabrikant het protocol niet correct geimplementeerd heeft met het oog op 1 specifieke markt?

Verder doen de termen jij noemt niet terzake. Waar je ze vandaan haalt is me een raadsel. Het gaat erom dat het protocol van A tot Z in de pager moet zitten en niet zomaar klakkeloos bepaalde zaken weglaten zoals bij de CCF6000 van Chilida het geval was.

Bovendien klopt dat verhaal over wel/niet commercieel ook niet helemaal. Wie zegt dat er geen groepsoproepen plaatsvinden op commerciele netwerken? Wat dacht je van informatieberichten, of zoals ze dat op die netwerken noemen "Information Services". Dat hadden we op Callmax ook, weet je nog? Verkeersinformatie, beursinfo, nieuws, sport, und so weiter. Dat werd via groepsoproepen verzonden, maar veel netwerken zijn hier gezien de afnemende (partikuliere) interesse in semafonie mee gestopt omdat het niet meer rendabel is.

Groepsoproepen worden (of werden) wel degelijk gebruikt op andere netwerken, hetzij in mindere mate en voor het meelezen met software als PDW al helemaal niet interessant, daarom kon dergelijke software die groepsoproepen oorspronkelijk niet weergeven, wat is de meerwaarde?

Verschil is er dus wel degelijk, dat staat als een paal boven water en zal je mij nooit horen ontkennen. Het verschil zit hem in het gebruik, niet in de mogelijkheden (het protocol).

Alsof P2000 zo afwijkend is... FlexTIME wordt wereldwijd gebruikt. Op sommige netwerken zie je uitsluitend 9-cijferige capcodes, sommige FLEX-netwerken draaien op 4-level en ik ken 1 netwerk wat louter versleutelde berichten (BINARY) verstuurt.

Het kan dus ingewikkelder, maargoed P2000 zal wel afwijken van "de standaard" :)

Groeten, Peter.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Groot scherm voor in auto
« Reactie #20 Gepost op: 4 december 2005, 22:12:57 »
Citaat van: "Roland"
Een PDA en/of Tablet PC en/of laptop is in mijn ogen niet echt een alternatief voor in de auto.  Alle goede eigenschappen van PDW ten spijt vind ik toch een PC scherm minder geschikt voor in de auto.

Het hangt er vanaf wat je wilt, een groter scherm of meer kunnen ontvangen? Ik heb liever een laptop in de auto dan een groter scherm, gekoppeld aan een pager. PDW heeft natuurlijk veel meer mogelijkheden en kan tenminste alles weergeven. Het is natuurlijk niet gezegd dat je dat beeldscherm ook steeds (al rijdend) moet gaan aflezen, als je gebruik maakt van goede wavfiles (ik ben nog dagelijks aan het knippen/plakken) dan hoef je al minder te kijken. Bovendien sta je weleens stil en kun je alles op je gemakje even nalezen.

Als het gaat om een groter scherm, dan hoop ik echt dat de Pilot ooit geschikt wordt gemaakt voor FLEX. Dat ding is in grote lijnen vergelijkbaar met de Jupiter, met als belangrijkste verschil dat het scherm een stuk groter is en dus beter afleesbaar.

Groeten, Peter.

Pro0ne+

  • Gast
Re: Groot scherm voor in auto
« Reactie #21 Gepost op: 4 december 2005, 22:19:02 »
Het gaat erom dat het protocol van A tot Z in de pager moet zitten en niet zomaar klakkeloos bepaalde zaken weglaten zoals bij de CCF6000 van Chilida het geval was.

Niet alleen bij deze pager zijn er nog wel veel meer.
Maar bij de CCF6000 speelt [ nu nog steeds ] ook andere problemen mee processor snelheid en geheugen.Wie weet lossen ze dat nog een keertje op maar vergeet de rechten niet die betaald moeten worden om gebruik te mogen maken van Flex.

Wat USA betreft meten = weten maar ik zie me nog niet met een logic analyzer het vliegtuig instappen deze dagen.

Roland

  • Gast
Re: Groot scherm voor in auto
« Reactie #22 Gepost op: 4 december 2005, 22:59:46 »
Goedenavond PDWeter  ;)

Citaat van: "hunter"
Het hangt er vanaf wat je wilt, een groter scherm of meer kunnen ontvangen?

Hetzelfde ontvangen maar dan wel duidelijker (En dus veiliger en comfortabeler) aflezen.

Citaat van: "hunter"
Ik heb liever een laptop in de auto dan een groter scherm, gekoppeld aan een pager. PDW heeft natuurlijk veel meer mogelijkheden en kan tenminste alles weergeven.

Tsja deze discussie hebben we al eens gevoerd geloof ik. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Wat vaststaat is dat men nu slechts de keus heeft tussen een pager of PDW al dan niet in combinatie met RS232 lichtkrant. In de laatste twee gevallen zit je onherroepelijk vast aan een PC/laptop in je auto. Misschien wat overdone voor sommigen.

Citaat van: "hunter"
Het is natuurlijk niet gezegd dat je dat beeldscherm ook steeds (al rijdend) moet gaan aflezen, als je gebruik maakt van goede wavfiles (ik ben nog dagelijks aan het knippen/plakken) dan hoef je al minder te kijken. Bovendien sta je weleens stil en kun je alles op je gemakje even nalezen.

Dat klopt maar neemt niet weg dat je nog steeds een PC in je auto moet hebben. Daarbij komt dat ik toch vrees voor het verantwoordelijkheidsgevoel van bestuurders om toch niet stiekum tijdens het rijden even al die PDW meldingen te raadplegen met alle gevolgen van dien. (Ik ken ook mezelf :) )

Zelf heb ik verschillende tests gedaan met de Jup pro en inmiddels heb ik de ideale situatie gevonden in een plekje links bovenin de voorruit. Zowel bij licht als donker goed afleesbaar omdat het schermpje slechts 15 cm van je gezicht af zit. Iedere andere plaats voldeed niet of nauwelijks vanwege het kleine display , lage contrast etc etc.
Nadeel is dat je als bestuurder de enige bent die hem af kan lezen en je toch een heel klein gedeelte van je gezichtsveld verliest door de voorruit.

Persoonlijk denk ik dat er veel mensen best interesse hebben in een LED lichtkrantje in verschillende formaten. Ook voor thuis is dat best interessant. Led lichtkrantje naast de televisie bijvoorbeeld, of boven je bed, of in de keuken of noem maar op. LED is bijna altijd beter afleesbaar dan kleine LCD schermpjes. We zijn natuurlijk niet allemaal zulke heftige hobbyisten dat we PDW zelfs onder de douche meenemen ;)

Er zijn momenteel bijvoorbeeld in de watersport en scheepvaart talloze apparaatjes in de handel voor het ontvangen van NAVTEX berichten. Niet goedkoop , dat geef ik onmiddelijk toe, maar m.i. zin deze apparaten mbv kleine aanpassingen zo om te bouwen naar P2000 ontvangers en printers.  Andere ontvangfrequentie/band en ander protocol met baudrate maar principe is hetzelfde.

Anders gezegd.. het verbaasd mij bijzonder dat er nog zo weinig alternatieven voor PDW en de pagers zijn.

Groeten van Roland.

Offline vuurvreter63

  • p2kflex'er
  • *
  • Berichten: 397
    • www.vuurvreter.eu
Re: Tukkie uit..
« Reactie #23 Gepost op: 8 december 2005, 20:25:54 »
Citaat van: "Pro0ne+"
He, Petertje je zondag middag Tukkie uit ??

Ps : Ben je er al achter wat Multiple Dynamic group calls zijn ??
Ik heb helaas nog geen pager kunnnen vinden die dat ondersteund jij wel ??.

Pro0ne+, ik heb je de term "Multiple Dynamic group calls" al meerdere keren in dit forum zien strooien, maar leg eens uit wat het is ? zonder je dat je bepaalde personen het vuur aan de schenen probeert te leggen, want daar is deze groep niet voor bedoelt.

Ben benieuwd wat het is, wat het kan, wat het doet en of het iets is voor mij?

MvG

Vuurvreter
Ik laat me niet opjagen, ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Pro0ne+

  • Gast
Multiple Dynamic Group calls iets voor mij ??
« Reactie #24 Gepost op: 11 december 2005, 08:43:52 »
Vuurvreter,

Ben benieuwd wat het is, wat het kan, wat het doet en of het iets is voor mij?

Als je geen bevelvoerder bent is het niets voor jou.

Offline Jacob

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 348
Re: Groot scherm voor in auto
« Reactie #25 Gepost op: 11 december 2005, 08:55:34 »
Citaat
Als je geen bevelvoerder bent is het niets voor jou.

Nou das een kort door de bocht antwoord..
Maar wat houdt Multiple Dynamic group calls nou in??

Jacob

Offline vuurvreter63

  • p2kflex'er
  • *
  • Berichten: 397
    • www.vuurvreter.eu
Re: Multiple Dynamic Group calls iets voor mij ??
« Reactie #26 Gepost op: 11 december 2005, 10:14:42 »
Citaat van: "Pro0ne+"
Vuurvreter,

Ben benieuwd wat het is, wat het kan, wat het doet en of het iets is voor mij?

Als je geen bevelvoerder bent is het niets voor jou.

In je reeds verwijderde bericht, schreef je iets over "dubbele" taken van OvD's, BvD's en burgers, maar er zijn ook brandwachten met meerdere taken. Dus vertel nu eens wat het precies inhoud, zonder je zelf een bos veren in je reet te stoppen  ;) . En een kort door de bocht antwoord, zit ik en vele niet op te wachten. De meeste lezers zijn geintresseerd nieuwe ontwikkelingen en vragen hiermee om uitleg, maar als ik jouw berichten en opmerkingen zo lees, heb ik niet het idee dat jij een goed product aan de man wil brengen.
Ik laat me niet opjagen, ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Pro0ne+

  • Gast
Vuurvreter.
« Reactie #27 Gepost op: 11 december 2005, 10:19:06 »
Ik had al weer teveel verteld.

heb ik niet het idee dat jij een goed product aan de man wil brengen.

En laten we het hier maar ophouden.

Offline vuurvreter63

  • p2kflex'er
  • *
  • Berichten: 397
    • www.vuurvreter.eu
Re: Vuurvreter.
« Reactie #28 Gepost op: 11 december 2005, 10:20:39 »
Citaat van: "Pro0ne+"
Ik had al weer teveel verteld.

heb ik niet het idee dat jij een goed product aan de man wil brengen.

En laten we het hier maar ophouden.

Jij ligt een tipje van de sluier, en trekt vervolgens je keutel weer in.

Wat een top verkoper ben jij zeg.... :oops:
Ik laat me niet opjagen, ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Pro0ne+

  • Gast
Re: Groot scherm voor in auto
« Reactie #29 Gepost op: 11 december 2005, 10:25:39 »
Ja jammer. :P

Af en toe ben ik zelf iets te enthausiast.
Maar ''schijnbaar'' zit je dicht bij het vuur.

Stuur maar eens een PM dan houden we op die manier contact.