Auteur Topic: DV1 of sds200e  (gelezen 3625 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline fotofiel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
DV1 of sds200e
« Gepost op: 17 januari 2021, 18:58:53 »
Hallo mensen,

Ik heb een BCT15X , een UBC9000XLT en een AOR 8200 D
Ik ben aan het kijken om het wat meer digitalere signaal ( van meerdere dingen) binnen te halen, de 8200D doet heel weinig voor mij en is ook een handscanner
Door wat kan ik de UBC9000 het best vervangen? Een SDS200e? Of de AOR DV1?

grtz

Fiel

Offline peter aor

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 174
Re: DV1 of sds200e
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2021, 19:07:12 »
Ik zou de AOR dv1 kiezen omdat hij ook overweg kan met  Tetra.
Ook ontbreekt bij de sds200e een vfo functie.

Offline Shipplotter

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 234
  • Luisteramateur havengebied Rotterdam
Re: DV1 of sds200e
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2021, 13:17:55 »
Ik sluit mij aan bij Peter AOR. De DV1 is een prima ontvanger met mooie mogelijkheden. De SDS200 (heb ik ook gehad) is ook een prima scanner maar een beetje doof en complex m.b.t programmeren en minder mogelijkheden.
Luisteren met AOR DV1,ICOM R8600,SDRPLAY DX, AOR5700D en AIR!Quiter ,Op dak X50N, D130, CX4, D777,WelBrook1530N en 1090Mhz antenne.

SWL 4968 & NL38482

Offline alpha1

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 224
Re: DV1 of sds200e
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2021, 16:32:55 »
Ik heb bijde gehad.

Wat betreft digitale modus zeker de Aor,maar wat betreft uiterlijk(kleuren display)robuustheid de Uniden.

Het programmeren van de Uniden icm met software(proscan,butel)is zeer zeker goed te doen.

Aor is best prijzig,updates zijn gratis,maar stuitert alle kanten op als je een knopje indruk.

Ben nu in het bezit van de Icom IC-R8600  ben er zeer tevreden mee,staat tenminste op zijn plek als je iets indrukt

Offline GerP

  • DJI PI Zuid-Oost
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 234
Re: DV1 of sds200e
« Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2021, 21:33:13 »
Hoi Fiel,

Ook ik raad je de DV1 aan, ik heb de SDS200 voor een 3 tal dagen gehad maar weer retour gestuurd.
Ik vond hem verschrikkelijk doof.

Mvg. GerP
Groeten van Ger

Offline fotofiel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Re: DV1 of sds200e
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2021, 17:06:26 »
Aan allen,

Bedankt voor jullie input, het is heel nuttig en ik kan hier wel verder mee, al blijft het moeilijk

Groet

Fiel

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: DV1 of sds200e
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2021, 08:53:17 »
Hoi Fiel,

Ook ik raad je de DV1 aan, ik heb de SDS200 voor een 3 tal dagen gehad maar weer retour gestuurd.
Ik vond hem verschrikkelijk doof.

Mvg. GerP

Heb je een buitenantenne en zo ja welke?

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: DV1 of sds200e
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2021, 13:43:05 »
Ik heb nu enkele weken een AR DV1 in mijn bezit en ben er volop mee bezig geweest. Ik had al een Uniden BCD536HP (voorloper SDS200E) en heb wat dingen vergeleken waarvan hieronder de bevindingen.


Als de DV1 op een kanaal staat dat is ingesteld op DMR en een zwak signaal ontvangt dan laat hij af en toe de analoge DMR ratel horen als het signaal even niet goed door komt en dat ervaar ik als erg irritant. Daar heb je bij de Uniden geen last van, die laat helemaal niets horen als het signaal even niet door komt.

dPMR in zoekbank werkt niet. De zoekbank is geprogrammeerd met startfreq 446.003125 en stopfreq 446.196875. Dus kanaal 1 tot en met 32 met een step van 6.25 KHz. Echter als je de bank laat zoeken start hij op 446.000 en eindigt op 446.200. Hij zit er dan overal precies 3.25 KHz naast en het dPMR-signaal is niet al te breed dus de scanner krijgt niet genoeg data binnen en dus ontvang je niets.
In een scanbank kan je de dPMR-kanalen wel precies op de frequentie scannen maar daar 'schiet' hij over de kanalen heen, zelfs met de squelch open. Zet je hem vast op een dPMR kanaal dan doet hij het wel goed. Zoveel dPMR is er hier trouwens niet te horen en als je al wat hoort is het 9 van de 10 keer een hijskraan.

Tetrakanalen scannen is tijdrovend. Het tetrasignaal is immers (bijna) altijd in de lucht en daar kan je geen squelch op los laten anders slaat hij hem totaal over. Sterker nog, er wordt geadviseerd de squelch helemaal open te zetten en dan duurt het bij mij 5 seconden om 8 kanalen te scannen. Trunking is ook niet mogelijk. Op een drukke tetrafrequentie waarbij dus meerdere sloten tegelijk actief zijn is het moeilijk om 1 gesprek te volgen. Ik weet je kan hem op een bepaald slot vast zetten maar de TG die nu op slot 2 zit, zit misschien over 20 seconden op slot 3 of zelfs op een andere frequentie.
Ik luisterde voorheen tetra met een sdr-stick en dan vielen er wel eens delen van een gesprek weg. Ik dacht dat het met de DV1 opgelost zou zijn maar ik heb dat probleem dus nog steeds.

De AOR is makkelijk te programmeren. Recht-toe-recht-aan maximaal 50 banken vol knallen met frequenties en klaar. Dat is bij de Uniden toch wel wat gecompliceerder (lees: gestructureerder).

Waar de Uniden digitale trunkingmodes aan kan, laat de DV1 ons in de steek.

DV1: Als op de luchtvaartband een gebruiker stopt met zenden dan duurt het soms lang voordat de squelch zijn werk doet (AGC op FAST). Dus squelch hoger zetten zou je zeggen maar dan krijg je zwakkere signalen op andere kanalen niet mee. Bij Uniden heb je met de squelch op stand 1 ruis en op stand 2 is het al weg (max is 19). Maar op stand 2 ben je dan ook meteen klaar voor alle kanalen op je scanner. Ik moet op de DV1 elke keer de squelch veranderen als ik omschakel naar een andere band. Dat heb ik de laatste 4 jaar niet gehoeven. Beide scanners op dezelfde buitenantenne getest.

De DV1 heeft geen last van de pageruitzendingen van Astrid, P2000 en NAT3. Op de Uniden verzwakken deze pageruitzendingen het ontvangst flink van o.a. 118 tot 180 Mhz.

Het is moeilijk om een advies te geven. Als je absoluut met een scanner naar tetra en dPMR wilt luisteren dan kom je niet onder de DV1 uit. Voor de rest vind ik het toch fijner om met de Uniden te werken maar dat is iets persoonlijks. Anderen zullen zweren bij de DV1.

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 670
Re: DV1 of sds200e
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2021, 16:52:24 »
Bedankt voor je review, zit zelf ook wel te denken aan wat nieuws naast of in plaats van de 3600, maar ik wacht eerst maar even.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline fotofiel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Re: DV1 of sds200e
« Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2021, 18:54:39 »
Dank je wel voor je toffe review, zinvol..!!

Offline PE2ROB

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 68
Re: DV1 of sds200e
« Reactie #10 Gepost op: 5 april 2021, 17:30:37 »
Heeft iemand last van een kapotte usb aansluiting van de AR DV1
Zo ja wat zijn de laatste 3 cijfers van het serienr?
73 Rob PE2ROB
ICOM R7000 - ICOM R8600 - UBC125XLT - SD200E - SDS200E - SDS100E - AOR AR DV1 - AOR AR DV10 - SDRPLAY DX - VX30N - VX50N

Offline manitou

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 67
Re: DV1 of sds200e
« Reactie #11 Gepost op: 6 april 2021, 12:46:41 »
Tetrakanalen scannen is tijdrovend. Het tetrasignaal is immers (bijna) altijd in de lucht en daar kan je geen squelch op los laten anders slaat hij hem totaal over. Sterker nog, er wordt geadviseerd de squelch helemaal open te zetten en dan duurt het bij mij 5 seconden om 8 kanalen te scannen. Trunking is ook niet mogelijk. Op een drukke tetrafrequentie waarbij dus meerdere sloten tegelijk actief zijn is het moeilijk om 1 gesprek te volgen. Ik weet je kan hem op een bepaald slot vast zetten maar de TG die nu op slot 2 zit, zit misschien over 20 seconden op slot 3 of zelfs op een andere frequentie.
Ik luisterde voorheen tetra met een sdr-stick en dan vielen er wel eens delen van een gesprek weg. Ik dacht dat het met de DV1 opgelost zou zijn maar ik heb dat probleem dus nog steeds.

Op een drukke tetrafrequentie waarbij dus meerdere sloten tegelijk actief zijn is het moeilijk om 1 gesprek te volgen is opgelost met onderstaande update

AR-DV1 FIRMWARE UPDATE v2101C RELEASE NOTES-Feb. 19, 2021

Feature improvements:

- TETRA GSSI user group filtering “PRO” feature. Optional function. To activate this “PRO” feature, please purchase an activation key at: https://www.aordirect.jp/
(This function is fitted as standard on the high-end AR5700D receiver, but a chargeable option for the AR-DV1.)
Instructions on how to activate and use the GSSI function are in the updated operating manual addendum. Download at: http://www.aorusa.com/support/manuals/AR-DV1_manual_addendum.html
- Addition of Tetra Trunking GSSI related commands for software engineers.
scanner : AOR DV1 / SDR Airspy and many more radio's

Offline Mark_V

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 26
Re: DV1 of sds200e
« Reactie #12 Gepost op: 6 april 2021, 12:55:51 »
Ik ken de vleesboek pagina waar hierover wordt gepraat.

Zelf heb ik een DV1 die exact in de 'risico' groep valt, met een prima werkende USB.

Waar de 'kenners' op de vleesboek pagina total niet over praten is SPANNINGS! verschil.
Zodra je ook maar iets doet met een computer gaat doen moet je hier op letten en zeker zaken als aarding goed in de gaten houden,
laptops zijn hier vooral verdacht.
De meeste voedingen van computers/laptops hebben een condensator tussen primair en de secundaire kant, hierdoor kunnen lek-
spanningen ontstaan.

Vaak staan je antennes boven op een dak en willen aard technisch nog wel eens 'zweven' wanneer je dan een computer gaat gebruiken
ook! zonder aarde kan er al vaak tientallen volt spanning verschil zijn tussen jouw computer en antenne...

Jouw mooie DV1 hangt aan je antenne (=antenne aarde) wanneer je nu je USB gaat aansluiten zal het spannings verschil door je USB
kabel gaan lopen, resultaat is dat je USB => compoort chip in de DV1 kapot gaat...
Het zou kunnen zijn dat de chip in latere modellen hier gevoeliger voor is, maar daar buiten ALTIJD! letten op spannings verschil.
Het beste is om je computer alleen te gebruiken op een randaarde stopcontact, mocht je laptop bijv. geen randaarde hebben, tja dan zou ik
zeker eens kijken naar een scheidings trafo.

Grtzz  Mark