Auteur Topic: Beter bereik  (gelezen 4016 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline lopaz123

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Beter bereik
« Gepost op: 7 januari 2021, 14:48:05 »
Aangezien dat mijn ubc125xlt morgen binnenkomt (joepie) heb ik hier op deze forum gelezen dat de antenne die erbij geleverd wordt niet echt optimaal is.
Nu wil ik hier graag een andere voor gaan bestellen maar weet echt niet wat me het beste lijkt.
Ik woon in tilburg in een tussenwoning en heb geen zin in een mast in de tuin of iets op dak te plaatsen.
Gewoon de scanner in de avond naast me bij de bank en luisteren maar (wat er nog beschikbaar aan te ontvangen kanalen).
Hebben jullie als ervaren luisteraars een goede tip wat ik het beste kan bestellen.
Ik wil niet specifiek iets ontvangen maar van alles wat bv. taxi's 27mhz amateur vliegbasis gilze transsportbedrijven dat soort dingen.

Alvast bedankt voor de moeite om dit te lezen.
Met vriendelijke groet,

Koen

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 865
Re: Beter bereik
« Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2021, 14:49:24 »

Offline lopaz123

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Beter bereik
« Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2021, 14:51:27 »
Dank je Hans en zijn deze frequenties nog actueel dat je weet?
Nog een vraagje hoever is zo beetje het bereik in tilburg met een standaard meegeleverde antenne?

Gr Koen

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 865
Re: Beter bereik
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2021, 15:29:31 »
De data is behoorlijk actueel voor Tilburg. Qua ontvangst met de standaard antenne, verwacht er geen wonderen van.

Als je iets in de lijst ziet wat in de buurt is dan hoor je dat wel.

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: Beter bereik
« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2021, 15:30:54 »
Ik heb zelf goede ervaringen met de Diamond RH-771. Wel een echte kopen. Er is hoop imitatiespul op de markt welke beduidend slechter presteert.

Offline lopaz123

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Beter bereik
« Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2021, 16:36:51 »
Dank je Ramon.
Heb je toevallig een site waar ik een echte kan kopen en geen rotzooi is.

Groet,
Koen

Offline luistervink 12

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 572
  • ubc 125 xlt
Re: Beter bereik
« Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2021, 18:13:55 »
Ik heb de Rh_771  ook en ben er zeer tevreden,,mee  de ontvangst met name buiten is zeer goed, en hoor soms dan ook schiphol toren  ,baankanaal etc heb ook geen mast oid.   Heb hem  ooit een ,ker gekocht bij scanman eindhoven ik woon in Noordwijk zh  en s hiphop is hier ongeveer 25 km vandaan zeker met goede weersomstandigheden.

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: Beter bereik
« Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2021, 19:54:41 »
Dank je Ramon.
Heb je toevallig een site waar ik een echte kan kopen en geen rotzooi is.

Groet,
Koen

www.jbe.nl

Offline PE2ROB

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 68
Re: Beter bereik
« Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2021, 21:15:21 »
Koen,

Misschien is het wat om een uitschuif mast te gebruiken.
Ik gebruik er zelf een van 8m , die door het dakraam gaat.
Ik heb ook zelf een voetje gemaakt waar de steel precies inpast , rvs plaatje van 22x22 cm en een pijp van rond 50mm en ca 17cm hoog er op gelast
dit alles op een straattegel van 30x30 geboord
Als antenne gebruik ik een Diamand vx30n , die door het gebrek aan radialen zo door het dakraam kan.
Het uitschuiven gaat echt simpel en je zal zien dat hoogte heel veel uitmaakt.
Bij veel wind/regen schuif je hem gewoon in.
Ideaal ook voor het testen van antennes voor dat je een definitieve opstelling kiest.
Hier de link waar ik deze heb gekocht :
https://www.marketonweb.nl/uitschuifbare-telescopische-stelen-in-verschillende-maten
Succes er mee!
73 Rob PE2ROB
ICOM R7000 - ICOM R8600 - UBC125XLT - SD200E - SDS200E - SDS100E - AOR AR DV1 - AOR AR DV10 - SDRPLAY DX - VX30N - VX50N

Offline lopaz123

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Beter bereik
« Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2021, 05:13:43 »
Jeetje een prachtig idee.
Bedankt voor de tip

Groet,
Koen

Offline cappie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: Beter bereik
« Reactie #10 Gepost op: 8 januari 2021, 10:13:56 »
Hoi Koen,

Wat je kan proberen is het volgende, regel of koop een eenvoudige telescoop antenne met een BNC aansluiting,
toen ik nog bij me ouders woonde ( rijtjeshuis ) werkte dit prima, ik gebruikte toen diverse handscanners van
verschillende merken, en wat me opviel is dat het ontvangst wel degelijk beter werd van dit sprietje ( welke ik trouwens zelf in elkaar had geknutseld, en was zo'n 55 centimeter lang ), als ik naar buiten ging de standaard rubber duck er op en luisteren maar.


Vandaag de dag gebruik ik de scanner nog steeds, helaas de hulpdiensten is over, maar de scheepvaart en vliegverkeer is nog gewoon te volgen / horen op de scanner.

Met vriendelijke groet,     Henk Limburg    Haarlem

Offline lopaz123

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Beter bereik
« Reactie #11 Gepost op: 8 januari 2021, 11:11:27 »
Dank je wel voor de info.
Heb toevallig gisteren de diamond rh771 besteld en hoop dat ik hier geen miskoop mee heb gedaan.

Groet,

Koen

Offline lopaz123

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Beter bereik
« Reactie #12 Gepost op: 9 januari 2021, 16:32:09 »
Vandaag de diamond rh771 binnengekregen maar helaas ik heb er nu al spijt van denk ik of mijn verwachtingen waren iets te hoog
Gisteren dus de ubc125xlt binnengekregen en alle kanalen van gilze rijen handmatig toegevoegd maar helaas geen gehoor.
Vliegbasis bedoel ik dan. Vandaag nieuwe antenne binnen ook niks pfff en ik woon er een paar km vandaan.
Iemand nog ideetje of advies?

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: Beter bereik
« Reactie #13 Gepost op: 9 januari 2021, 16:35:27 »
Staan de juiste frequenties erin en de squelch goed ingesteld? Is er überhaupt wel activiteit op de frequenties?

Standaard antennes blijven bij mij altijd ongebruikt in de doos zitten. Diamond 701's zijn al een stuk beter en ongeveer even lang als de standaard antenne. Diamond 771's zijn ongeveer 3 keer zo lang en ontvangen veel beter.

Zet je scanner anders eens voor het raam in de vensterbank. Vergelijk dan de standaard antenne en de 771. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Luchtvaart frequenties staan wel op AM? Als je andere frequenties (niet luchtvaart) programmeert, kan je bij sommige scanners kiezen tussen FM en NFM. NFM geeft vaak beter ontvangst. Ik weet niet zeker of dit mogelijk is bij jouw scanner.

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: Beter bereik
« Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2021, 16:39:22 »
Dat je vandaag niks ontving op Gilze lijkt me denk ik te verklaren omdat Gilze niet open was. Wellicht alleen de historische vlucht.
Durf niet te zeggen hoe actief ze gisteren waren.