Auteur Topic: Ontvangen burgerluchtvaart .  (gelezen 2261 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline luistervink 12

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 572
  • ubc 125 xlt
Ontvangen burgerluchtvaart .
« Gepost op: 25 november 2020, 06:54:56 »
Waarom ontvang je t ,ene vliegtuig beter dan de andere,  bv   kl  180  is zeer helder en duidelijk, en een ander zit diep in de ruis op de ,zelfde frequentie..   heeft dit soms te maken,met de kwaliteit vd radio,s.    Thx voor de info.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Ontvangen burgerluchtvaart .
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2020, 07:10:30 »
Afstand en hoogte. Dichtbij en/of hoog: goede kwaliteit. Ver weg en/of lager: mindere kwaliteit. Waarbij de hoogte de grootste rol speelt.

Offline Spijkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 89
Re: Ontvangen burgerluchtvaart .
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2020, 11:59:52 »
Uiteraard zijn hoogte en afstand de grootste factor maar worden er voor een aantal (misschien wel veel) frequenties volgens mij ook steunzenders gebruikt.
Ik woon bijvoorbeeld in noord Groningen en een veel gebruikte frequentie als 134.700 hoor ik de ene keer glas helder binnen komen en de andere keer met veel ruis.
Nu weet ik dat er op vliegveld Eelde hemelsbreed niet heel ver bij mij vandaan een steunzender staat en vermoed ik dat ik de vliegtuigen die ik helder binnen krijg op bijvoorbeeld 134.700 via die steunzender binnen krijg en zullen de vliegtuigen die met ruis binnen komen misschien werken via een andere steunzender in het land die dus verder bij mij vandaan staan.
Kortom een vliegtuig zal gebruik maken van de steunzender waar hij het dichtste bij vliegt en als deze steunzender dicht bij jou in de buurt staat zal het ontvangst beter zijn dan een steunzender die verder weg staat.

Verder zal de gebruikte apparatuur misschien ook nog wel verschil maken maar zitten daar natuurlijk wel eisen aan en zal het verschil niet heel erg groot mogen zijn lijkt mij maar dat weet ik verder ook niet.
Ik luister met de volgende scanners: UBC780XLT / Icom IC-R30 / UBCD3600XLT / IcomIC-R8600 / Diamond X50 / Procom CXL 2-2C

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Ontvangen burgerluchtvaart .
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2020, 14:13:16 »
... Kortom een vliegtuig zal gebruik maken van de steunzender waar hij het dichtste bij vliegt...

Zeker weten doe ik het niet maar ik vermoed dat toestellen al heel snel hoog genoeg zitten om 'zichtcontact' te hebben met elke zender in Nederland.
Een toestel op 1000 voet is te vergelijken met een antenne op ongeveer 300m hoogte en 1000 voet is echt niet 'hoog' te noemen.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Ontvangen burgerluchtvaart .
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2020, 14:50:31 »
Op 1000 ft is de radiohorizon op ca. 70 km afstand. Zie ook dit onderwerp - https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=32520.0

Offline Spijkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 89
Re: Ontvangen burgerluchtvaart .
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2020, 15:28:10 »
... Kortom een vliegtuig zal gebruik maken van de steunzender waar hij het dichtste bij vliegt...

Zeker weten doe ik het niet maar ik vermoed dat toestellen al heel snel hoog genoeg zitten om 'zichtcontact' te hebben met elke zender in Nederland.
Een toestel op 1000 voet is te vergelijken met een antenne op ongeveer 300m hoogte en 1000 voet is echt niet 'hoog' te noemen.

Dat zou je wel zeggen maar ik heb er eens wat over gelezen dat er steunzenders gebruikt worden maar weet ik niet meer van hoe of wat.
Ik denk dat bij zeer grote gebieden er gebruikt gemaakt wordt van die zenders, zendamateurs werken ook met repeaters en zijn eigenlijk ook gewoon steunzenders om een groter bereik te krijgen dus dat klinkt op zich wel logisch.
Ik luister met de volgende scanners: UBC780XLT / Icom IC-R30 / UBCD3600XLT / IcomIC-R8600 / Diamond X50 / Procom CXL 2-2C

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Ontvangen burgerluchtvaart .
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2020, 15:34:23 »
De steunzenders in de luchtvaart zijn geen repeaters, zoals zendamateurs gebruiken. Het zijn extra zenders (en wellicht ontvangers) voor de luchtverkeersleiders.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Ontvangen burgerluchtvaart .
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2020, 15:43:04 »
Als het rustig is in de lucht, worden vaak meerdere sectoren met elkaar gekoppeld. Daarbij vindt ook heruitzending plaats: vliegtuigen die in de ene sector ontvangen worden, worden heruitgezonden op de andere sectorfrequenties.

Zie ook https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=26391.0

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Ontvangen burgerluchtvaart .
« Reactie #8 Gepost op: 26 november 2020, 06:28:19 »
Ah, dat wist ik dus niet. Wel een soort van repeaters dus!
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland