Frequenties > Landelijk

Rode Kruis over op digitale portofoons

(1/43) > >>

Dutchtales:
Zoals sommige van jullie misschien al weten of vermoeden gaat het Rode Kruis over van analoge portofoons naar digitale DMR portofoons. Normaal zou dit geen probleem geven voor de gene die willen uitluisteren op de frequenties van het rode kruis echter, zal bij de ingang van de digitale portofoons ook encryptie worden toegepast waarvan om de zoveel tijd de codes van veranderd zullen worden.
Dit zal dus helaas het einde zijn voor degene die willen meeluisteren op o.a. evenementen. Ik verwacht dat rond het einde van dit jaar bijna alle disctricten binnnen het Rode Kruis zijn overgestapt en zodra de evenementen weer beginnen(als de corona crisis achter ons is) is het dus niet meer mogelijk om mee te luisteren.

Remon:
Als het de standaard op de portofoons aanwezige encryptie betreft, dan zijn er al mensen die dit hebben gekraakt. Als je handig bent dan kan je zelf DSD (de niet + versie) aanpassen om dit te bewerkstelligen. OpenEar biedt (of bood, betrof een kleine oplage) een versie aan tegen betaling waarmee je diverse DMR varianten kan decrypten. Of het legaal is weet ik niet, ik ben geen jurist. Maar een stukje kant en klare software kopen noem ik geen bijzondere inspanning om iets te beluisteren.

Dutchtales:

--- Citaat van: Remon op  8 november 2020, 22:29:45 ---Als het de standaard op de portofoons aanwezige encryptie betreft, dan zijn er al mensen die dit hebben gekraakt....
--- Einde van citaat ---

Het zal gaan om de Motorola DP4801e portofoon, DM4601e mobilifoon en SLR5500 Tier 2 repeater. In combinatie met TRBOnet dispatch software dus ik verwacht dat ze de standaard encryptie zullen gebruiken.

Ron-Zwaag:
Als medewerker van de verbindingsdienst Rode Kruis Amsterdam lees graag even mee.
Amsterdam is het eerste district wat al volledig digitaal draait en daar al 3 jaar ervaring mee heeft. Ik weet niet hoe men er bijkomt dat wij jaarlijks de encryptie veranderen? maar dit kunnen wij, als wij dat willen iedere dag doen.
Daarnaast kunnen wij een heleboel bij de porto's en mobi's op afstand doen.

Bratra:

--- Citaat van: Ron-Zwaag op 17 december 2020, 16:15:49 ---Als medewerker van de verbindingsdienst Rode Kruis Amsterdam lees graag even mee.
Amsterdam is het eerste district wat al volledig digitaal draait en daar al 3 jaar ervaring mee heeft. Ik weet niet hoe men er bijkomt dat wij jaarlijks de encryptie veranderen? maar dit kunnen wij, als wij dat willen iedere dag doen.
Daarnaast kunnen wij een heleboel bij de porto's en mobi's op afstand doen.
--- Einde van citaat ---

Goed om te horen!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie