Auteur Topic: Hulp gevraagd bij keuze portofoon  (gelezen 5469 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline dutchbase

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Hulp gevraagd bij keuze portofoon
« Gepost op: 5 mei 2020, 16:45:49 »
Hallo allen,

ik beoefen de sport paramotor vliegen en tot op heden gebruiken we hiervoor voornamelijk Baofeng portofoons, de Baofeng UV-82HP heb ik zelf. Deze gaan middels een kabel naar mijn headset met een PTT knop op mijn oorkap.

Echter over de kwaliteit ben ik (en meerdere vliegers rondom mij) niet te spreken, zeker grond > lucht communicatie over enkele kilometers is beroerd. Daarom wil ik gaan experimenteren met het gebruik van een porto met Zello er op, maar omdat niet al mijn collega vliegers ook direct zullen overstappen (en misschien wel nooit zullen doen) wil ik eigenlijk een port die naast Zello ook gewone portofoon functionaliteiten , het liefst met Frequentie bereik 136.0 t/m 174.0Mhz & 400.0 t/m 520.0Mhz zoals mijn huidige Baofeng (we gebruiken vooral 400.0Mhz en hoger.

Het liefst verbindt ik de porto via bluetooth met mijn headset en gebruik ik voice activated talk? (ik weet de juiste termen niet maar dat als ik ga praten dat hij vanzelf gaat zenden).

dan nog een wens: Spotify! tijdens het vliegen luister ik graag een muziekje, aangezien deze porto's op Android draaien zou er naar mijn idee ook Spotify op kunnen draaien?

Ik hoop dat jullie mij helpen kunnen met mijn wensen lijstje! Ik ben dus specifiek op zoek naar een merk / model portofoon die dit allemaal kan.

groeten
vincent

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Hulp gevraagd bij keuze portofoon
« Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2020, 19:19:20 »
Ik hoop dat jullie mij helpen kunnen met mijn wensen lijstje!

Zonder te weten wat voor zend-vergunning je hebt, is advies onmogelijk.
Heb je geen zend-vergunning dan zal je moeten kijken bij de PMR, LPD en 27MHz apparaten, die zijn vergunnings vrij.

Offline dutchbase

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: Hulp gevraagd bij keuze portofoon
« Reactie #3 Gepost op: 5 mei 2020, 20:02:13 »
Ah, zo leer je al snel wat, ik heb geen enkele zend-vergunning. Ik wist niet dat dit nodig zou zijn voor het gebruik van de radio die ik nu heb!

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Hulp gevraagd bij keuze portofoon
« Reactie #4 Gepost op: 5 mei 2020, 20:10:22 »
In dat geval maak je je schuldig aan een delict. Hopelijk respecteer je de luchtvaartvoorschriften wel. Heb je geen RT-examen gedaan? Hoewel het een grijs gebied is, kun je dan wel gebruik maken van een luchtvaartportofoon.

Offline dutchbase

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: Hulp gevraagd bij keuze portofoon
« Reactie #5 Gepost op: 5 mei 2020, 20:25:17 »
Goed dit te weten, het wordt je gewoon verkocht zonder enige informatie over dit soort zaken helaas. Vanzelfsprekend houd ik mij aan de luchtvaart voorschriften, niet alleen al vanwege de wettelijke gevolgen van een overtreding daarvan, maar ook omdat ik niet een Boeing wil tegenkomen onderweg..! Ik heb nog geen RT nee, dit is niet verplicht omdat we eigenlijk alleen in gebieden vliegen waar dit niet nodig is om te hebben. Wij vallen onder onze eigen categorie in de luchtvaart gelukkig

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Hulp gevraagd bij keuze portofoon
« Reactie #6 Gepost op: 5 mei 2020, 20:29:01 »
Ik wist niet dat dit nodig zou zijn voor het gebruik van de radio die ik nu heb!

Wanneer je zonder vergunning zendt en je doet dit ook commercieel, dan is de maximale boete €40.000, dan is het namelijk een combinatie van illegaal zenden en een financiëel delict.

ps: een opvoerset voor een bromfiets wordt ook gewoon verkocht net als een elektrisch scateboard, enz......

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Hulp gevraagd bij keuze portofoon
« Reactie #7 Gepost op: 5 mei 2020, 21:04:17 »
Overigens zou ik de keuze voor een Zello porto nog eens heroverwegen, en wel om de volgende reden Ik heb geen idee hoe hoog je vliegt, maar zo'n apparaat werkt via (één van de) GSM netwerk(en). Providers zijn gericht op het realiseren van dekking van hun netwerk op land. Ik denk dat antennes zo geplaatst zijn dat de capaciteit zo min mogelijk omhoog, dus hoger dan de op de mast of gebouw geplaatste antenne, wordt "gebruikt".

Maar misschien heb je zelf ervaringen met je smartphone "op hoogte/in de lucht". En dan niet zo zeer bellend, maar met name internet gebruik. Hoewel Zello geen enorme internetsnelheden verlangt, is het toch van belang dat het ook op hoogte functioneerd.

Daarnaast weet ik niet wat het belang is van de te voeren communicatie, maar als dat, bijvoorbeeld met het oog op veiligheid, belangrijk is, dan zou ik zelf niet kiezen voor een oplossing waarbij je afhankelijk bent/wordt van een andere partij, in dit geval de beschikbaarheid van GSM signaal.

Zijn jullie wellicht georganiseerd in de vorm van een vereniging of zo, met KvK-inschrijving, want dan is een vergunning relatief eenvoudig te verkrijgen.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Hulp gevraagd bij keuze portofoon
« Reactie #8 Gepost op: 5 mei 2020, 21:06:53 »
Dat je zonder vergunning geen zendapparatuur mag gebruiken zal je nu duidelijk zijn. Met uitzondering van legale PMR-portofoons. Die zijn tegenwoordig ook digitaal te koop. De reikwijdte is vaak wat groter dan analoge portofoons en vaak is de verstaanbaarheid ook wat beter. Nadeel is dat de prijs best fors is.

Ik heb voor de grap even snel naar die Zello portofoons gekeken maar schrik een beetje van de prijzen.

Nu je Zello genoemd hebt... Verdiep je eens in het enorme assortiment "rugged" Chinese smartphones. Wil geen reclame maken maar ontkom er niet aan wat merken te noemen.

Zoonlief heeft een Ulefone Armor. Exacte type weet ik effe niet. Kostte iets van 80 euro. Voor dat geld hele aardige telefoon, 4G, Bluetooth en het aardige is dat er aan de zijkant een extra button op zit waar je zelf een functie aan kan toewijzen. Bijvoorbeeld als PTT button voor een Zello app. In theorie zou je tijdens het vliegen lekker Spotify kunnen luisteren en via Zello communiceren. Geen idee of dit ook praktisch realiseerbaar is.

Een aantal Chinese smartphonemakers maakt rugged smartphones waar ook een (digitale) portofoonfunctie in zit. Als voorbeeld noem ik de Blackview BV9500 Pro. Niet goedkoop. Wel indrukwekkende specificaties en een ingebouwde portofoonfunctie van 400-470 Mhz. Geen idee hoe goed het allemaal echt werkt. Andere Chinees maakt ook zoiets maar dan met een DMR-portofoon. Als je gaat zoeken met Google kom je vanzelf van alles tegen.

Illegaal gebruik wil ik beslist niet aanmoedigen, maar ik wilde je toch even laten weten wat er allemaal te koop is.

Edit: Doogee S90 heeft een digitale walkie talkie module :-)

Offline dutchbase

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: Hulp gevraagd bij keuze portofoon
« Reactie #9 Gepost op: 5 mei 2020, 21:51:28 »
@gjbzmr
Ik heb tijdens het vliegen al kunnen videobellen dus qua bereik weet ik dat dat er eigenlijk altijd wel is. volgens mij tot ongeveer 1KM hoogte heb je nog bereik, daarboven komen we eigenlijk niet. In nagenoeg heel nederland is de max vlieghoogte 360 meter namelijk. Ik zit nu te kijken naar de Inrico T298s en die heeft ook UHF 400-470Mhz dus mochten we ooit hoger komen kunnen we dat gebruiken. We zijn niet georganiseerd in een vereniging oid maar ben wel verbonden aan een vliegschool dus wellicht is dat nog een traject dat ik eens kan onderzoeken. Bedankt voor jouw input!

@Edwing uit 070
Ja, is nu zeker duidelijk! :) Bedankt voor jouw tips, ik ga er even rustig naar kijken. :)

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Hulp gevraagd bij keuze portofoon
« Reactie #10 Gepost op: 5 mei 2020, 22:05:19 »
Ik zit nu te kijken naar de Inrico T298s en die heeft ook UHF 400-470Mhz dus mochten we ooit hoger komen kunnen we dat gebruiken.

Als je daar een zendvergunning voor hebt wel, maar die heb je dus niet................

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Hulp gevraagd bij keuze portofoon
« Reactie #11 Gepost op: 8 mei 2020, 08:05:10 »
Citaat
Als je daar een zendvergunning voor hebt wel, maar die heb je dus niet................

Maar die is wel te regelen via de vliegschool zoals TS aangaf.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Hulp gevraagd bij keuze portofoon
« Reactie #12 Gepost op: 8 mei 2020, 08:19:35 »
Citaat
Als je daar een zendvergunning voor hebt wel, maar die heb je dus niet................

Maar die is wel te regelen via de vliegschool zoals TS aangaf.

Inderdaad, en in die vergunning wordt een frequentie toegewezen, en dat kan zowel een VHF, als een UHF frequentie zijn.
Nu al op voorhand apparatuur aanschaffen, die (mogelijk) niet door een keuring komt, is dus niet slim.
Een goede portofoon van b.v. Motorola, of Kenwood, is niet voor niets een stuk kostbaarder............

Offline JS

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 77
Re: Hulp gevraagd bij keuze portofoon
« Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2020, 11:09:00 »
Goed dit te weten, het wordt je gewoon verkocht zonder enige informatie over dit soort zaken helaas. Vanzelfsprekend houd ik mij aan de luchtvaart voorschriften, niet alleen al vanwege de wettelijke gevolgen van een overtreding daarvan, maar ook omdat ik niet een Boeing wil tegenkomen onderweg..! Ik heb nog geen RT nee, dit is niet verplicht omdat we eigenlijk alleen in gebieden vliegen waar dit niet nodig is om te hebben. Wij vallen onder onze eigen categorie in de luchtvaart gelukkig

In Nederland moet het je duidelijk zijn gemaakt dat deze porto's alleen gebruikt mogen worden door vergunninghouders . ( info reclame Code commissie )
Familie lid kwam 2 jaar terug aan zetten met een portofoon . Wou die gebruiken als scanner langs het Circuit
Advertentie had het over een leuk vader dag cadeautje .. een scanner waar mee je op de verdunningsvrije frequenties mocht komen .
Heeft ding weer terug gestuurd.