Auteur Topic: Hulp gevraagd zelfbouw Turnstile antenne voor 137 MHz APT/LRPT weersatellieten  (gelezen 8061 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Momenteel heb ik een zelfgebouwde V-dipool antenne voor de ontvangst van weersatellieten (NOAA en Meteor), maar ik zou graag een Turnstile (kruisdipool) willen maken zodat ik niet telkens de richting hoef te veranderen (in de ochtend naar noord gericht en later op de dag richting het zuiden).

Bij dit type antenne moet een balun worden gemaakt met behulp van stukjes 50 en 75 coax. Nu heb ik diverse ontwerpen gevonden op internet, maar al deze voorbeelden gebruiken andere lengtes, wel of geen coax parallel, een bochtje erin en nog meer afwijkingen.

Welk ontwerp is nou de juiste of beste? Misschien dat iemand ervaring heeft met een eigengebouwde antenne of bepaald ontwerp?

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 642
Re: Hulp gevraagd zelfbouw Turnstile antenne voor 137 MHz APT/LRPT weersatellieten
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2020, 09:32:29 »
Zelf heb ik geen ervaring met deze antenne, maar ik vond op het www wel een ontwerp van een Italiaanse zendamateur.
De beste man is, als ik op zijn website kijk, behoorlijk kundig m.b.t. het bouwen van een turnstile antenne.
Hopelijk kun je er iets mee.


Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Hulp gevraagd zelfbouw Turnstile antenne voor 137 MHz APT/LRPT weersatellieten
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2020, 10:26:47 »
Dat ontwerp had ik ook gevonden.

Ik vond dan weer elders een aanpassing omdat bovenstaand ontwerp niet 1:1 te krijgen is:



Elders vond ik weer dit:



Misschien begrijp je de verwarring die de vele ontwerpen veroorzaken. Vandaar dat ik hier om hulp vroeg.

Offline happysat

  • Opruimer
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
    • Weather Satellite LRPT Images from Meteor-M N2
Re: Hulp gevraagd zelfbouw Turnstile antenne voor 137 MHz APT/LRPT weersatellieten
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2020, 21:42:27 »
Welk ontwerp is nou de juiste of beste? Misschien dat iemand ervaring heeft met een eigengebouwde antenne of bepaald ontwerp?

In de zomer heb ik een turnstile gebouwd met het schema van de eerste afbeelding, dat werkte alleen goed met passes die direct en hoog over me heen kwamen.
Later heb ik alles uit elkaar gehaald en de "corretto" versie gebouwd, dat gaf eigenlijk precies hetzelfde resultaat..

Ik denk dat ik ergens iets verkloot heb met de maten, hang er binnenkort een NanoVNA aan en dan eens kijken waar het mis gaat en wat bij tunen.

De alleronderste balun is het klassieke voorbeeld uit het ARRL Anntenneboek, niet geprobeerd..
Placet recentes

Offline xfiles69

  • Procesoperator
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
  • UBCD 3600xlt nxdn,Uniden125xlt, BCT15x, Div.sdr
Re: Hulp gevraagd zelfbouw Turnstile antenne voor 137 MHz APT/LRPT weersatellieten
« Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2020, 13:35:13 »
Bouw een qfh antenne, vele malen beter.
https://f4bpp.com/articles.php?lng=en&pg=116&tconfig=0

Offline Able Archer83

  • Onderscheppen van elektronische signalen spraak en data.
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
  • You don have to scream i can hear you very well !!
Re: Hulp gevraagd zelfbouw Turnstile antenne voor 137 MHz APT/LRPT weersatellieten
« Reactie #5 Gepost op: 3 februari 2020, 19:40:07 »
Die QFH antenne heb ik vaker gezien maar nooit geweten dat het een zelfbouw iets was  :o

Zal is kijken of mijn antenne net zo mooi wordt als die op de afbeelding  ;) bedankt voor het delen

Offline happysat

  • Opruimer
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
    • Weather Satellite LRPT Images from Meteor-M N2
Re: Hulp gevraagd zelfbouw Turnstile antenne voor 137 MHz APT/LRPT weersatellieten
« Reactie #6 Gepost op: 6 februari 2020, 15:01:45 »
Ik heb ze alle 3 gemaakt Turnstile, QFH en de Double Cross.
De laatste werkt hier het beste - https://imgur.com/a/TiZ41
Placet recentes

Offline happysat

  • Opruimer
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 23
    • Weather Satellite LRPT Images from Meteor-M N2
Re: Hulp gevraagd zelfbouw Turnstile antenne voor 137 MHz APT/LRPT weersatellieten
« Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2020, 14:57:17 »
De Double cross antenne is multifunctioneel ik kan er zelfs muizen mee vangen  ;)







Placet recentes