Auteur Topic: 1296.1380 - Moonbounce?  (gelezen 3480 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

ShippingRotterdam

  • Gast
1296.1380 - Moonbounce?
« Gepost op: 3 september 2007, 21:42:44 »
Als ik deze frequentie in m'n scanner zit hoor ik soms wat storing. Maar wat is een moonbounce?

Offline nl12432

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 83
    • http://www.mijneigenfavorieten.nl/nl12432/
Re: 1296.1380 - Moonbounce?
« Reactie #1 Gepost op: 4 september 2007, 08:59:58 »
Citaat van: "ShippingRotterdam"
Als ik deze frequentie in m'n scanner zit hoor ik soms wat storing. Maar wat is een moonbounce?

Op deze site http://nl.wikipedia.org/wiki/Moonbouncing is iets te lezen over moonbounce.


Groetjes,

John  ;)

Offline jomaco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
Re: 1296.1380 - Moonbounce?
« Reactie #2 Gepost op: 4 september 2007, 13:29:32 »
Och nog niet eens vermeld, het gaat bij EME voornamelijk om verbindingen in morse (CW) en dan ook nog eens met zeer lage snelheid, vaak wordt ook een kortegolf verbinding onderhouden om gehoorde stations te bevestigen.

De antenne en ook zender/ontvangers etc. is allemaal zelfbouw, niet iets wat je op een regenachtige zondagnamiddag allemaal bouwt.. ;-)

ShippingRotterdam

  • Gast
Re: 1296.1380 - Moonbounce?
« Reactie #3 Gepost op: 5 september 2007, 19:51:16 »
Thanx voor de informatie!

pe1rdp

  • Gast
Re: 1296.1380 - Moonbounce?
« Reactie #4 Gepost op: 6 september 2007, 18:39:51 »
Citaat van: "jomaco"
Och nog niet eens vermeld, het gaat bij EME voornamelijk om verbindingen in morse (CW) en dan ook nog eens met zeer lage snelheid, vaak wordt ook een kortegolf verbinding onderhouden om gehoorde stations te bevestigen.

De antenne en ook zender/ontvangers etc. is allemaal zelfbouw, niet iets wat je op een regenachtige zondagnamiddag allemaal bouwt.. ;-)

Op 23cm wordt inderdaad voornamelijk telegrafie (cw) gebruikt voor EME. Maar de snelheid is zeker niet "zeer laag". De meest gebruikte snelheid is namelijk 20wpm (woorden per minuut) omdat deze het gemakkelijkst via de maan is te dedecteren.
Op 70cm wordt ook voornamelijk telegrafie gebruikt maar op 2mtr wordt tegenwoordig nog maar zelden morse gebruikt voor EME verbindingen. Sinds enkele jaren is WSJT enorm populair. Dit zijn tonen die door beide stations exact zijn gesynchroniseerd en het is al mogelijk om met een enkele yagi en relatief weinig vermogen (200watt of meer) al leuke verbindingen te maken. Klinkt als langzame heel eenvoudige muziek.

Je kunt prima gebruik maken van commerciele zendontvangers. Dat is geen probleem. De meest belangrijke onderdelen zijn namelijk de antenne en de voorversterker (preamp), die beiden zo goed mogelijk moeten zijn. Met mijn eigen installatie kan ik de ruis afkomstig van verre sterren meten. Eigenlijk radio-astronomie maar dan voor amateurs.

De dish op de foto staat inderdaad in Thorn en wordt gebruikt voor 2mtr, 70cm en 23cm. Voor 3cm (10GHz) gebruikt Geert (PA3CSG) maar een 3mtr dish omdat de 8.5mtr schotel te groot is. Dit ivm het te belichten gedeelte van de maan!

De kortegolf wordt niet meer gebruikt voor onderling contact. Dat gaat via de diverse loggers op internet. Vergelijkbaar met chatrooms.

Als iemand geinteresseerd is in dit onderwerp, graag contact opnemen met mijn call (at) amsat.org

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK