Het Scannerforum
Frequenties => Scheepvaart => Topic gestart door: Remon op 18 april 2021, 15:51:14
-
Ik ken de bekende lijstjes en tabellen met alle marifoonkanalen, opgesplitst in wal en schip voor de duplexkanalen.
Ik kan simpelweg alles programmeren, maar een groot deel wordt (althans hier) niet gebruikt. Welke frequenties zijn een "must have" om te programmeren? Denk daarbij aan sluizen, havens, onderling verkeer, noodkanalen. Ik denk dat het lijstje daarbij behoorlijk slinkt?
PS: is het raadzaam om zowel wal en schip te programmeren bij kanalen in gebruik bij sluizen?
-
Ik heb net dit lijstje samengesteld. Mis ik iets?
10 156.500 Intership verkeer/Aanroep binnenwateren
13 156.650 Intership verkeer
15 156.750 Intraship-verkeer
16 156.800 Noodkanaal
17 156.850 Intraship-verkeer
18 156.900 161.500 Sluizen en bruggen
20 157.000 161.600 Sluizen en bruggen
22 157.100 161.700 Sluizen en bruggen
31 157.550 162.150 Jachthavens
-
Terug info: ik woon in het midden van het land. Dus alles wat met zeesluizen en de kust(wacht) te maken heeft, ontvang ik niet.
-
Langs het Lekkanaal tussen Nieuwegein en Houten (hemelsbreed 5 km van mijn huis vandaan) zag ik tijdens een fietstocht een groot blauw bord staat met "VHF 66" erop. Dit schijnt een infokanaal te zijn. Ik weet niet zeker wat ik daarop kan verwachten te horen? Maar ik zet hem er ook bij:
66 156.325 160.925
-
http://waterways.cz/documents/varen_doe_je_samen_ARK_tcm174-192766_tcm21-5923.pdf
Pagina 16
-
Ik zie daar staan: MAR60 werk en MAR66 info. Moet ik ze er dan beiden inzetten?
-
Dat zou je kunnen doen ja.
-
is het raadzaam om zowel wal en schip te programmeren bij kanalen in gebruik bij sluizen?
Wal kanaal is voldoende, staan altijd op relais.
-
Wal kanaal is voldoende, staan altijd op relais.
Nee hoor, dat is echt niet altijd zo.
-
Wal kanaal is voldoende, staan altijd op relais.
Nee hoor, dat is echt niet altijd zo.
Hier in Zeeland in ieder geval wel.
-
En hier in Den Haag weer niet. Geen idee hoe men dat bepaalt, waarom bij de ene wel en de ander niet.
-
Kanaal 61 160.675 MHz Sector Maarssen is ook leuk om te beluisteren. Ook voor dit kanaal is het genoeg om alleen de walfrequentie te installeren.
-
Hoe werkt dat in de praktijk als een marifoonkanaal een schip en wal frequentie heeft? Heeft de marifoon een simplex knop zodat deze ook luistert op de uitzendfrequentie in het geval er geen gebruik wordt gemaakt van een repeater op de wal?
-
Nee, een schip hoort dan alleen wat het walstation zegt.
Dit wordt vaak toegepast op kanaal 31 van jachthavens. Het ene plezierjacht hoort dan alleen de havenmeester en geen andere plezierjachten.
-
Dan heeft de havenmeester een aangepaste marifoon of portofoon waarbij de ontvangst- en zendfrequentie zijn omgedraaid?
-
Nee hoor die zijn niet omgedraaid, het relais staat er gewoon niet op.
-
De logica ontgaat mij even:
Als een marifoon staat ingesteld op kanaal 31, dan luistert deze uit op 162.150 MHz. Zodra de spreeksleutel wordt ingedrukt dan zend de marifoon uit op 157.550 MHz?
De havenmeester moet dus luisteren naar 157.550 MHz en zenden op 162.150 MHz (omgedraaid)?
-
De jachthaven heeft dus idd een aangepaste marifoon.
https://www.jachthavendebrasem.nl/marifoon-kanaal-31/ (https://www.jachthavendebrasem.nl/marifoon-kanaal-31/)
Uit die site :
Jachthaven de Brasem beschikt namelijk over een nieuwe ICOM M73 handmarifoon, die we hebben laten herprogrammeren voor zowel zenden als uitluisteren op kanaal 31
-
Dan heeft de havenmeester een aangepaste marifoon of portofoon waarbij de ontvangst- en zendfrequentie zijn omgedraaid?
Ja, dat is het zgn. walstation. Dat kan ook een mobiel station zijn, zoals een handmarifoon.
-
Wal kanaal is voldoende, staan altijd op relais.
Nee hoor, dat is echt niet altijd zo.
Hier in Zeeland in ieder geval wel.
Duplex
De (duplex) radarkanalen zijn er met luisterplicht, zoals kanaal 03, 19, 21, 64, 65 etc.
Hier werkt het zo dat de uitgangsfrequentie (160-161 MHz) altijd alle signalen zal doorgeven.
Semi-Duplex
De (duplex) sluiskanalen zoals kanaal 18, 20 en 22 werken (meestal) semi-duplex.
Hier werkt het zo dat de uitgangsfrequentie pas functioneerd als de sluismeester of kolkoperator de spreeksleutel heeft ingedrukt. Deze blijft dan gemiddeld 20 seconden aanstaan waarna het signaal weer wegvalt. Luister je alleen op de uitgangsfrequentie dan hoor je de eerste oproep van het schip normaliter niet. Schepen horen elkaar ook in principe niet, tenzijn het kanaal tijdelijk 'open' staat.
Wil je echt alles horen, dan is het bij sluizen soms aan te raden om zowel in- als uitgang uit te luisteren (schip- en wal frequentie).
-
op internet gevonden:
uitleg architectuur marifoon communicatiesysteem verkeersposten en bruggen (https://www.kpncriticalcommunications.com/mediadepot/5354d2d85e6e/PresentatieUsersdaymarifoon01-20162C1.pdf)