Auteur Topic: Hulp bij testen RTL-SDR L-Band Patch antenne.  (gelezen 4333 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline bigcity

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Hulp bij testen RTL-SDR L-Band Patch antenne.
« Gepost op: 5 november 2022, 17:54:43 »
Hulp bij testen RTL-SDR L- Band Patch antenne.

Ik heb een RTL-SDR patch antenne gekocht maar ik krijg helemaal geen signaal tussen de 1525 -1545 Mhz. Antenne is aangesloten op een RTL-SDR V3 dongel met SDRSharp software gericht op 25E.

Bij wie in de omgeving Utrecht Noord kan ik mijn patch antenne testen.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Hulp bij testen RTL-SDR L-Band Patch antenne.
« Reactie #1 Gepost op: 5 november 2022, 18:29:19 »
Welke versie heb je?

Heb je de bias-tee wel ingeschakeld? Anders krijgt de LNA (versterker) in de antenne geen spanning. Instructies (in het Engels) hoe je dit softwarematig kan inschakelen kan je hier vinden: https://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-blog-v-3-dongles-user-guide/

Offline bigcity

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Hulp bij testen RTL-SDR L-Band Patch antenne.
« Reactie #2 Gepost op: 5 november 2022, 19:03:29 »
Welke versie heb je?  —> versie 2

Heb je de bias-tee wel ingeschakeld? Anders krijgt de LNA (versterker) in de antenne geen spanning. Instructies (in het Engels) hoe je dit softwarematig kan inschakelen kan je hier vinden: https://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-blog-v-3-dongles-user-guide/. —> bias-tee is ingeschakeld, zoal beschreven staat in de link die jij hebt opgeven.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Hulp bij testen RTL-SDR L-Band Patch antenne.
« Reactie #3 Gepost op: 5 november 2022, 19:27:30 »
Voor de rest geen andere componenten (filters, blockers, lna's) tussen de patch-antenne en de rtl-sdr V3?

Heb je misschien een universeel/multimeter om te checken of er spanning op de antenne-aansluiting van de sdr staat? Er zijn zijn nogal wat imitaties van de rtl-sdr V3 in omloop, waarbij de onderdelen waarmee je de bias-tee kan inschakelen simpelweg ontbreken.

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 721
Re: Hulp bij testen RTL-SDR L-Band Patch antenne.
« Reactie #4 Gepost op: 6 november 2022, 07:56:14 »
Een mogelijkheid is om andere SDR software te gebruiken.
Ik liep er tegen aan dat RTL Bias-tee software in combi met SDR# het niet deed op mijn pc.

Ik gebruik nu SDR++ om de bias-tee aan te zetten. Eventjes aan laten staan, SDR++ afsluiten en SDR# opstarten.
Bij mij blijft dan de Bias-tee aan staan en kan ik via SDR# werken.
https://www.sdrpp.org/

Offline bigcity

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: Hulp bij testen RTL-SDR L-Band Patch antenne.
« Reactie #5 Gepost op: 6 november 2022, 12:08:02 »
Voor de rest geen andere componenten (filters, blockers, lna's) tussen de patch-antenne en de rtl-sdr V3? —> geen andere componenten

Heb je misschien een universeel/multimeter om te checken of er spanning op de antenne-aansluiting van de sdr staat? Er zijn zijn nogal wat imitaties van de rtl-sdr V3 in omloop, waarbij de onderdelen waarmee je de bias-tee kan inschakelen simpelweg ontbreken.  Ik heb een originele sdr rtl-sdr v3 dongle.

Ik heb de sma kabel vervangen, nu wel signaal.  Op welke frequentie kan ik gebruiken om een sterk signaal te ontvangen op 25E. Zijn er nog bepaalde instellingen waar ik op moet letten?