Auteur Topic: Frankrijk alarmering hulpdiensten volgen met PDW  (gelezen 1602 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Frankrijk alarmering hulpdiensten volgen met PDW
« Gepost op: 1 januari 2024, 21:08:38 »
Misschien wel leuk om eens iets te vertellen over de alarmering van hulpdiensten in Frankrijk?

De hierna volgende informatie is vooral gebaseerd op de informatie die ik via Google gevonden heb en na intensief gebruik van Google Translate.

Mijn indruk is dat de brandweer per departement georganiseerd is. Spoedeisende ambulancezorg wordt ook door de brandweer uitgevoerd, maar wel op BLS nivo. Qua medische zorg kent Frankrijk ook de SAMU en de SMUR geloof ik. Dat is wellicht vergelijkbaar met onze ALS-ambulance's en MMT (?).

Er is een heel interessant Franstalig forum waar veel informatie over onze hobby te vinden is.

De brandweer in Frankrijk wordt met pagers gealarmeerd, via POCSAG. Als mijn interpretatie goed is, werden vroeger frequenties in de 85 en 169 Mhz. gebruikt, maar er zijn nu landelijk 4 (?) frequenties rond de 173 Mhz. die voor alarmering gebruikt kunnen worden. Het gebied waar dit topic over gaat, gebruikt 173.7000 Mhz. voor POCSAG alarmering.

Op bovengenoemd forum is een overzicht te vinden welk departement welke frequentie gebruikt en met welke snelheid. Deze korte vakantie is er het e.e.a. aan hobbyspul meegegaan: de eenvoudige hobbylaptop met daarop o.a. PDW en de nodige SDR-software, een USB-interface van onze Discriminator, een SDR-stick en een eenvoudige scanner, met discriminatoruitgang.

E.e.a. aangesloten zoals het zou moeten en zo nu en dan klinken er wat POCSAG datasignalen. PDW doet echter niets.

(klein zijsprongetje: op de laptop staat ook de zogenaamde "OpenEar" software waarmee met een SDR-stick de nodige digitale signalen hoorbaar of zichtbaar gemaakt kunnen worden. Dit even ingeschakeld op 173.7000 Mhz. En dan wordt er al heel snel met succes gedecodeerd. Wat blijkt: in tegenstelling tot wat het Franse forum beweert, wordt hier POCSAG 512 baud gebruikt, ipv. 1200 baud. USB-interface anders instellen en gelukt!!! PDW gaat met succes decoderen!).

Alarmering via POCSAG gaat iets anders dan we in Nederland gewend zijn: als ik het goed begrijp, worden bij een alarmering alleen de POCSAG-zenders geactiveerd in de buurt van waar het incident is en waar de relevante brandweercentra zitten. De alarmering gaat niet, zoals bij ons, het hele department door maar blijft redelijk lokaal. Dat is te merken aan PDW. De ontvangst kwaliteit wisselt. Zou je optimaal willen ontvangen dan moet je een flinke buitenantenne neerzetten.

De praktijk:



Zo zien de alarmeringen in dit departement er uit. Elke alarmering bestaat uit een paar "tone only" alarmeringen en een alarmering met leesbare tekst. In die tekst staat welke eenheid gestuurd wordt en wat de aard van het incident is. Helaas worden er geen plaatsen of adressen meegestuurd.

VSAV is wat wij een BLS-ambulance zouden noemen. Wat wel bijzonder is, is dat ze geen adres meesturen, maar wel min of meer in detail wat er aan de hand is.



In bovenstaand bericht bijvoorbeeld alarmering voor "gewond na een ruzie thuis" en (niet leuk maar wel de realiteit van alledag) "poging zelfdoding door verhanging". Maar ook hier de meer normale zaken zoals een schoorsteenbrand, bomen die om dreigen te vallen en een gaslek op straat.





Best leuk om dit eens te volgen tijdens een vakantie. Het is dus mogelijk.

Tot zover.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Frankrijk alarmering hulpdiensten volgen met PDW
« Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2024, 07:20:50 »
Leuk Edwin!

Offline dajero

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: Frankrijk alarmering hulpdiensten volgen met PDW
« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2024, 07:33:19 »
Zeer interessant!
Hiernaar heb ik ook al vaak gezocht, maar weinig over kunnen terugvinden.
Op welk Franstalig forum heb je deze info kunnen terugvinden?

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Frankrijk alarmering hulpdiensten volgen met PDW
« Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2024, 08:51:24 »
Zeer interessant!
Hiernaar heb ik ook al vaak gezocht, maar weinig over kunnen terugvinden.
Op welk Franstalig forum heb je deze info kunnen terugvinden?

Zoek even op Tetrahub forum

Offline GerP

  • DJI PI Zuid-Oost
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 234
Re: Frankrijk alarmering hulpdiensten volgen met PDW
« Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2024, 12:58:15 »
Leuke info Edwin,

Ook het forum is erg interessant!
Met google vertaal goed te lezen  ;)

Volgens mij was er ook een site online met Paging van de Australische hulpdiensten?

Groet GerP
Groeten van Ger

Offline TTT242

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 610
Re: Frankrijk alarmering hulpdiensten volgen met PDW
« Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2024, 15:52:33 »
Leuk verslag. De echte die-hards nemen hun spullen ook mee op vakantie  :)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Frankrijk alarmering hulpdiensten volgen met PDW
« Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2024, 15:54:47 »
Hier zijn auto.


Offline Peter214

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
Re: Frankrijk alarmering hulpdiensten volgen met PDW
« Reactie #7 Gepost op: 2 januari 2024, 16:01:36 »
Volgens mij was er ook een site online met Paging van de Australische hulpdiensten?

Deze ? https://www.cfsscan.com/livefeed#filters=[10,20,30,40,50]

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Frankrijk alarmering hulpdiensten volgen met PDW
« Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2024, 16:04:28 »
Dekking is daar i.d.d. een dingetje.
Wij hebben vorige jaar en het jaar daarvoor enkele PicoPOC Repeaters geleverd aan een heli basis aldaar.
Omdat de dekking met name binnen erg slecht kan zijn.
Zitten tussen 172-174 MHz.

Offline GerP

  • DJI PI Zuid-Oost
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 234
Re: Frankrijk alarmering hulpdiensten volgen met PDW
« Reactie #9 Gepost op: 2 januari 2024, 16:07:06 »
Volgens mij was er ook een site online met Paging van de Australische hulpdiensten?

Deze ? https://www.cfsscan.com/livefeed#filters=[10,20,30,40,50]

Daar lijkt het wel op Peter, Ik herinner hem iets anders! Maar ook daar gaat men met de tijd mee.  :)

Gr. Ger
Groeten van Ger

Offline dajero

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 42
Re: Frankrijk alarmering hulpdiensten volgen met PDW
« Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2024, 09:56:45 »
In de omgeving van Calais (departement 59) kan je berichten ontvangen op 173.550 Mhz.
Hierin zijn wel nog adressen te zien.