Auteur Topic: DMR Trunking netwerken.  (gelezen 397 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
DMR Trunking netwerken.
« Gepost op: 25 februari 2024, 12:35:13 »
Toevallig iemand op het forum die een beetje verstand heeft van DMR trunkingnetwerken. DMR T3 Vroeg me af wat het verschil is tussen een Gewone Group call en een OVCM Group Call ?.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: DMR Trunking netwerken.
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2024, 13:01:34 »
Toevallig iemand op het forum die een beetje verstand heeft van DMR trunkingnetwerken. DMR T3 Vroeg me af wat het verschil is tussen een Gewone Group call en een OVCM Group Call ?.

Ik denk dat deze link je aardig op weg kan helpen :)

https://cwh050.blogspot.com/2021/07/mototrbo-voice-call-features.html

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: DMR Trunking netwerken.
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2024, 13:06:19 »
Eigenlijk is de titel van dit bericht niet helemaal juist. DMR is in de basis geen trunking, het is gewoon digitale communicatie. Het wordt in geval van DMR pas trunking als het zogenaamd Capacity+ is (althans, zo noemt Motorola het). De tijdsloten worden dan dynamisch toegewezen. Pas als er sprake is van dynamische tijdsloten, dan is er sprake van trunking. Dat even terzijde, doch wel van belang het voor het onderwerp :)

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: DMR Trunking netwerken.
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2024, 13:19:33 »
Dank voor de link. Leuk leesvoer. Ik weet niet zeker wat voor netwerk het is vandaar de benaming DMR trunking. Maar als ik het zo lees zal het vast een MOTOTRBO trunking netwerk zijn.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: DMR Trunking netwerken.
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2024, 14:38:03 »
Ik weet niet zeker wat voor netwerk het is vandaar de benaming DMR trunking.

DSDPlus of een scanner (Uniden in ieder geval) geven als het goed is aan wat voor soort netwerk het is. Ik ben verre van een expert, maar naar mijn ervaring is Capacity+ wat je vooral in Nederland tegenkomt (bij Uniden CAP), en dat is formeel gezien volgens mij 'pseudotrunking' omdat het door Motorola bovenop DMR Tier II gebouwd is. DMR Tier III (bij Uniden DT3) is de door ETSI vastgestelde 'echte' vorm van DMR-trunking. Dit ben ik nog niet in Nederland tegengekomen, maar in andere landen om ons heen zie je het wel eens bij grotere netwerken. Het fijne van Tier III voor de luisteraar is dat je op basis van een enkel LCN/frequentiepaar de overige LCN's kan uitrekenen, in tegenstelling tot vormen als Capacity+ of Hytera XPT--zie bijvoorbeeld dit programmaatje.

Ik ben verder ook niet bekend met OVCM, maar in de basis wordt het zo te zien in detail beschreven op pagina 52 van ETSI TS 102 361-2:

Citaat
From the voice activity originator's point of view the OVCM gives the opportunity to place group and individual calls
that are listened from third party users that are not the targeted users of the call. In addition these third party users are
part of the conversation in progress and they can also talk

Al vind ik die link een stuk leesbaarder. Ook mijn dank daarvoor  :)
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: DMR Trunking netwerken.
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2024, 15:31:55 »
Het is met een whistler TRX1 en of 2 goed te volgen omdat je daar ook kunt aan geven netwerken te volgen via de TG . En ik had even DSD+ er achter gehangen. vandaar kwam ik bij de vraag over die OVCM Talkgroups. Maar alle info over digitale al dan niet DMR netwerken zijn altijd welkom.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)