Auteur Topic: P2000 / FlexBox uitlezen onder linux.  (gelezen 11618 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: P2000 / FlexBox uitlezen onder linux.
« Reactie #15 Gepost op: 14 december 2006, 06:52:35 »
Citaat van: "Graaf"
Kom er alleen nog niet helemaal uit hoe ik alle 1tjes en 0letjes moet "berekenen". :S

Tja, er wordt toch heel duidelijk uitgelegd hoe het FLEX-protocol in elkaar zit.

Rene

Offline FrankiePlankie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 151
Re: P2000 / FlexBox uitlezen onder linux.
« Reactie #16 Gepost op: 14 december 2006, 08:38:41 »
Ja niemand heeft gezegd dat het simpel is.... :)

Heb je niks aan de pocflex source? daar kan je ook een hoop info uithalen....

Suc6

FrankiePlankie

Graaf

  • Gast
Re: P2000 / FlexBox uitlezen onder linux.
« Reactie #17 Gepost op: 14 december 2006, 08:48:31 »
Citaat van: "FrankiePlankie"
Ja niemand heeft gezegd dat het simpel is.... :)

Heb je niks aan de pocflex source? daar kan je ook een hoop info uithalen....

Suc6

FrankiePlankie

Ik wist vannaf het begin al dat het een moeilijk iets zou worden. Maar wel uitdagend.

De pocflex source heb ik er ook continue naast liggen om te kijken wat ze daar doen, evenals de sources van GNU Radio gr-pager.

Maar de bits die ik tot nu toe heb 'gelogged' komen totaal niet overeen met wat het zou moeten zijn, aangezien ik geen sync sequences kan vinden :).

Offline dennizje

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 17
Re: P2000 / FlexBox uitlezen onder linux.
« Reactie #18 Gepost op: 14 juni 2008, 17:51:41 »
is hier iemand al uitgekomen en kan dit goed redeneren hoe en wat? of heeft al iets liggen ervoor ?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: P2000 / FlexBox uitlezen onder linux.
« Reactie #19 Gepost op: 14 juni 2008, 19:21:14 »
Citaat van: "dennizje"
is hier iemand al uitgekomen en kan dit goed redeneren hoe en wat? of heeft al iets liggen ervoor ?

Er wordt aan gewerkt. Even een copy/paste -

I am working on an interface that samples the incoming signal and converts it into an 9600 bit/s RS-232 stream. In that case any USB to RS-232 cable can be used, as the 'standard' RS-232 protocol is observed. I am currently working on a prototype, but don't expect anything soon.

-Rene

peterrus

  • Gast
Re: P2000 / FlexBox uitlezen onder linux.
« Reactie #20 Gepost op: 31 augustus 2008, 15:00:06 »
Goed, stel dat men zoiets zou gaan aanpakken, dan is het dus nodig dat alle data die binnenkomt op de CTS poort moet worden verwerkt, om te beginnen zou je de data die op de CTS poort binnenkomt kunnen gaan observeren om te zien of je interface en alle andere rotzooi onder de motorkap werkt. Hoe zou ik in linux de CTS poort uitlezen? Liefst met python aangezien ik daar al redelijk wat ervaring mee heb. dan zou ik misschien zelf wel iets in elkaar kunnen gaan zetten en wordt het meteen cross-platform ook ;)

Edit: Voor eventuele ontwikkelaars/geinsterreseerden

Het programma "statserial" op linux laat je op een duidelijke manier zien welke pinnen van je seriele poort hoog/laag zijn. Handig bij debugging. Alhoewel ik geen snelle veranderingen oid zie wanneer er een pocsag/flex signaal binnenkomt. misschien omdat dit te snel gaat. Maar op het moment dat ik mijn 2 level hamcom inplug gaat de CTS pin op hoog en als ik hem losplug gaat deze op laag.

edit2: In de manpage van statserial staat hetvolgende:

Citaat
-n   Normally statserial will loop continuously, updating the status at
            one second intervals; you can exit using Control-C. The -n  option
            disables looping.

1 seconde intervals zijn uiteraard veel te langzaam om de snelle datadoorvoer over de CTS pin te bekijken.

Edit3: de broncode proberen aan te passen:

statserial.c: onderaan het bestand:


   /* delay 1 second between loops */
    sleep(1);


verandert in


   /* delay 1 second between loops */
    usleep(1);

en ergens in het midden:    /* avoid unneccessary screen updates */
    if (arg == old_status)
    {
      sleep(1);
      continue;
    }

naar

   /* avoid unneccessary screen updates */
    if (arg == old_status)
    {
      usleep(1);
      continue;
    }

De interval zou hiermee verandert van 1 seconde naar 1 microseconde. wel even "make" doen natuurlijk.
(veel gezeur trouwens gehad met het compilen, zorg dat je libncurses5-dev hebt geinstalleerd (op debian tenminste))
Statserial reageert nu veel sneller op het loskoppelen van de modem. Misschien handig voor verder onderzoek! Ik denk echter dat het nog steeds te langzaam is voor de digitale signalen die binnenkomen op de CTS pin aangezien ik nog steeds geen verandering zie bij een inkomend signaal.

Edit 4:ik zelfs nanosleep() geprobeerd, maar ook dat laat de signalen niet zien. enige suggesties om het signaal in beeld te brengen onder linux? een seriele poort oscilloscoop?