Auteur Topic: Kort verkeer frequenties streekvervoer  (gelezen 39012 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Kort verkeer frequenties streekvervoer
« Gepost op: 13 november 2006, 21:46:13 »
Via de mail kreeg ik wat info over streekvervoerder Arriva:
I.p.v. de combofoon gaat men werken met het nieuwe Albatros systeem; een touch screen, dat draait op Win-CE en gsm/gps/gprs/wifi aan boord heeft, waardoor men  nu met de centrale telefonisch in contact staat.
Voor kort verkeer gebruikte men voorheen de 419.8750, maar die was zeer slecht verstaanbaar door een te hoog bevestigde voorversterkte microfoon.

Edit: 23-02-07; de lijst is compleet
Alle streekvervoerders gaan gebruikmaken van de 419.875 maar met verschillende TQ's


1- Arriva standaard = TQ 74.4
2- Veolia BBA = TQ 77.0
3- Connexxion nieuw = TQ 88.5  
4 - Synthus = TQ 100
5 - Reserve 1 = TQ 110.9
6 - Reserve 1 = TQ 114.8
7 - Reserve 1 = TQ 118.8
8 - Reserve 1 = TQ 123.0

9- Arriva 'oude' kanaal (1 kanaals uitvoering) = 419.875 geen TQ
10 - Connexxion Oude kanaal = 417.9875 geen TQ

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 329
Re: Kort verkeer frequenties streekvervoer
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2006, 02:26:01 »
Dinsdagmiddag heb ik op 417.9875 MHz Connexxion nog gehoord. Ik zie geen reden om de frequentie te veranderen.
UBC SDS200E + Diamond X-50, UBC 125XLT + Diamond MR77, Icom R7000 + Kathrein 5/8 VHF, UBC SDS100E.

Henk Voortwijs

  • Gast
Re: Kort verkeer frequenties streekvervoer
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2006, 14:25:06 »
Connexxion is druk bezig om over te schakelen op INFOXX, een nieuw communicatie systeem.
Middels een dataterminal in iedere bus is o.a. communicatie mogelijk met de CVL middels een GSM verbinding. Voor plaatsbepaling wordt een GPRS verbinding gebruikt.
Kort verkeer is met dit systeem niet meer mogelijk, alles loopt via de CVL. Alle nieuw geleverde bussen zijn reeds voorzien van dit systeem. De "oude" bussen worden allemaal ook voorzien van deze terminals. Zodra alle bussen zijn omgebouwd, verdwijnt de combofoon bij Connexxion. Op termijn zullen alle streekvervoerders van  een soort gelijk systeem gebruik gaan maken en verdwijnt het combofoonnet.
SVN gebruikt al een soort gelijk systeem.
Ook de diverse stadsvervoerders zijn aan het overschakelen op nieuwe, vaak digitale systemen. Evenals de NS, die ook een nieuw GSM netwerk krijgt.
Dus op termijn is het openbaar vervoer niet meer te beluisteren met een scanner.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21756
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Kort verkeer frequenties streekvervoer
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2006, 14:57:41 »
Citaat van: "Henk Voortwijs"
Evenals de NS, die ook een nieuw GSM netwerk krijgt.

Dat heeft de NS al en heet GSM-Rail. Ook alle andere spoorvervoerders hebben het. Het systeem is eigendom van ProRail. Zodra al het rijdend materieel is voorzien van GSMR verdwijnt het analoge Telerail.

Henk Voortwijs

  • Gast
Re: Kort verkeer frequenties streekvervoer
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2006, 15:11:28 »
Citaat
Dat heeft de NS al en heet GSM-Rail. Ook alle andere spoorvervoerders hebben het. Het systeem is eigendom van ProRail. Zodra al het rijdend materieel is voorzien van GSMR verdwijnt het analoge Telerail.

Enig idee van een datum, Johan?

Met vr.gr.,
Henk.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21756
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Kort verkeer frequenties streekvervoer
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2006, 15:16:37 »
Datum is nog niet bekend.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Kort verkeer frequenties streekvervoer
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2006, 15:17:57 »
Citaat van: "Henk Voortwijs"
Kort verkeer is met dit systeem niet meer mogelijk,

Dus op termijn is het openbaar vervoer niet meer te beluisteren met een scanner.

Het klopt dat de combofoon gaat verdwijnen dit is dus al het geval bij Arriva,
maar daar hebben ze speciaal voor kort verkeer een nieuwe mob. laten inbouwen omdat hier blijkbaar toch behoefte aan was.
Enige tijd geleden las ik dat bij een andere streekvervoerder zelfs 27 mc bakkies in gebruik waren...

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21756
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Kort verkeer frequenties streekvervoer
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2006, 15:18:58 »
Dat was ook bij Arriva Mark, dan in de regio Groningen.

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Kort verkeer frequenties streekvervoer
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2006, 16:50:53 »
Weet iemand of die gsm verbinding van infoXX  een gewone GSM verbinding is met een provider, of het zogenaamde GSM-PRO systeem waar ook een noodknop opzit en groepsoproepen mogelijk is?

Henk Voortwijs

  • Gast
Re: Kort verkeer frequenties streekvervoer
« Reactie #9 Gepost op: 16 november 2006, 18:08:19 »
Citaat van: "ikkuh"
Weet iemand of die gsm verbinding van infoXX  een gewone GSM verbinding is met een provider, of het zogenaamde GSM-PRO systeem waar ook een noodknop opzit en groepsoproepen mogelijk is?

Betreft een GSM verbinding van Vodafone. We hebben echter wel een noodknop in de bus, maar voorzover ik weet heeft de CVL geen mogelijkheid tot groepsoproep. Ieder bus heeft een eigen 06 nummer. Wel kunnen tekstberichten aan meerdere bussen tegelijk verzonden worden.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21756
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Kort verkeer frequenties streekvervoer
« Reactie #10 Gepost op: 4 december 2006, 21:34:48 »
Citaat van: "MarkSchutte"
Het klopt dat de combofoon gaat verdwijnen dit is dus al het geval bij Arriva,
maar daar hebben ze speciaal voor kort verkeer een nieuwe mob. laten inbouwen omdat hier blijkbaar toch behoefte aan was.
Enige tijd geleden las ik dat bij een andere streekvervoerder zelfs 27 mc bakkies in gebruik waren...

Vandaag was ik in Groningen en Leeuwarden. Arriva zit daar met Kort Verkeer op 417.9875 en op 419.8750! Geen idee waarom ze 2 frequenties gebruiken. Heb er ook niet echt onderscheid in kunnen vinden.

Offline pukkie

  • Levens Genieter
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 789
Re: Kort verkeer frequenties streekvervoer
« Reactie #11 Gepost op: 11 december 2006, 11:59:23 »
Op de 419,8750 zit Veolia, het nieuwe busbedrijf voor Limburg.
Hier in het noorden van Limburg Regio Horst-Venlo-Venray zeer drukke onderlinge communicatie te horen.


Gr, R.Jansen.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Kort verkeer frequenties streekvervoer
« Reactie #12 Gepost op: 11 december 2006, 14:52:12 »
Citaat van: "pukkie"
Op de 419,8750 zit Veolia, het nieuwe busbedrijf voor Limburg.
Hier in het noorden van Limburg Regio Horst-Venlo-Venray zeer drukke onderlinge communicatie te horen.

Kijk eens of je ook een gebruikte toonsquelch kunt achterhalen.
Het lijkt er dus op dat er maar 2 landelijke frequenties zijn voor kort verkeer maar misschien werkt men met verschillende tooncode's.

Henk Voortwijs

  • Gast
Re: Kort verkeer frequenties streekvervoer
« Reactie #13 Gepost op: 11 december 2006, 21:15:00 »
Citaat van: "MarkSchutte"
Citaat van: "pukkie"
Op de 419,8750 zit Veolia, het nieuwe busbedrijf voor Limburg.
Hier in het noorden van Limburg Regio Horst-Venlo-Venray zeer drukke onderlinge communicatie te horen.

Kijk eens of je ook een gebruikte toonsquelch kunt achterhalen.
Het lijkt er dus op dat er maar 2 landelijke frequenties zijn voor kort verkeer maar misschien werkt men met verschillende tooncode's.

Bij kort verkeer worden geen tooncode's gebruikt. Het zendvermogen van de combofoon is zo laag, dat je vaak maar een paar straten van elkaar moet zijn om contact te krijgen. Het heet niet voor niets "kort verkeer". ;)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21756
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Kort verkeer frequenties streekvervoer
« Reactie #14 Gepost op: 11 december 2006, 21:18:53 »
Ik denk dat tooncodes even verkeerd is omschreven en dat Mark hier toonsquelch bedoeld. Oftwel TQ of CTCSS.