Frequenties > Overige

LPD portoknl 01 tm 69

<< < (5/5)

elsinga:
Het gebruik van frequenties kan met 3 verschillende statussen: primair, secundair en non interference based. NIB mag alleen zenden als er geen secundaire of primaire gebruikers bezig zijn en moeten gebruik door secundair of primair accepteren. NIB zijn veelal de vergunningsvrije en/of geautomatiseerde toepassingen: LPD, weerstations en cetera. Op dezelfde manier moet secundair wijken voor primair, bijvoorbeeld zendamateurs op 6m die moeten wijken voor defensie (die daar nog steeds primaire gebruiker is).

Er is 1 uitzondering helaas: 433.92MHz, de frequentie van autodeuren en andere behoorlijk maatschappelijk verbreide toepassingen. Daarvan stelt het RDI de status in de praktijk boven primair, wat uiteraard formeel nooit kan. Zendamateur ATV gebruikers moeten als primaire gebruiker op die frequentie wijken voor een NIB toepassing, de omgekeerde wereld. Maar dat is wel de praktijk...

Tom-:

--- Citaat van: elsinga op 22 januari 2025, 09:15:28 ---Er is 1 uitzondering helaas: 433.92MHz, de frequentie van autodeuren en andere behoorlijk maatschappelijk verbreide toepassingen. Daarvan stelt het RDI de status in de praktijk boven primair, wat uiteraard formeel nooit kan.
--- Einde van citaat ---

In de eerder gelinkte PDF van het (toen nog) AT staat over 433.050 tot 434.790:

--- Citaat ---Zendamateurs zijn daar primair gebruikers met de restrictie, op
basis van het doelmatigheid principe uit de Telecommunicatiewet, dat draadloze huis- tuin en
keuken toepassing niet structureel mogen worden gestoord, hierdoor kunnen nare situaties
ontstaan zoals auto’s die (op kritische momenten) niet meer opengaan of willen starten.
--- Einde van citaat ---

Dat is net anders dan jij schrijft. Ik kan niets vinden over specifiek 433.92. Heb je een linkje voor me?

elsinga:
Ik heb gisteren in het Nationaal Frequentieplan gekeken, maar daar komt niet de boven-primaire status van 433.92 in voor.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie