Auteur Topic: Steeds slechtere ontvangst  (gelezen 2858 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline metar

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Steeds slechtere ontvangst
« Gepost op: 8 mei 2022, 19:57:26 »
Hallo allemaal,

Ik luister vanuit huis (zoetermeer-Noord) met plezier via de marifoonkanalen naar de scheepvaart. Normaal gesproken kon ik luisteren naar Maas aanloop kan. 01 en IJmuiden aanloop kan. 07 het het blokkanaal Maasbruggen kan. 81. om het bereik een beetje aan te geven. Sinds enige weken liep de ontvangst terug en verdween als eerste kan. 81 in de ruis. Mijn antenne was een Diamond X 50 N op dak. De antenne nagekeken en deze vertoonde aan de voet, niet bij de connector, best wel corrosie na jaren in weer en wind. Andere antenne besteld, de Diamond 150-MV omdat deze ook beter in het frequentiebereik past. Gelijk een verloop erbij voor de aansluiting en mijn verwachting was dat het een stuk beter zou worden. Helaas viel dat tot mijn teleurstelling bar tegen, de ontvangst werd alleen maar minder. Connector verloopjes hebben over het algemeen ook verliezen dus nieuwe PL7 NEO connectors besteld en deze aan de Aircell 7 kabel gemonteerd. Maarrr de ontvangst werd weer minder tot er niets meer te luistern viel. Kabel doorgemeten op kortsluiting en verbinding maar dat lijkt allemaal in orde. Kan het zomaar zijn dat de kabel zelf slecht wordt? Deze loopt wel een stuk open en bloot over het dak maar uiterlijk zie ik er niet zo veel aan. Toch maar de kabel ook vervangen? Doe ik iets verkeerd met die PL7 NEO connectors? Ik weet het niet meer... :-[
Yupiteru MTV-7100   Commtel COM102 STANDARD GX2310S marifoon  antennes: Diamond 150-MV en RF systems MT-A (GMDSS versie)

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Steeds slechtere ontvangst
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2022, 22:07:37 »
Als de antenne in orde lijkt zou het ook nog aan de ontvanger kunnen liggen...
Al eens een andere scanner aangesloten op deze antenne?

Overigens heb ik hier eenzelfde probleem met minder wordende ontvangst.
Mijn antenne staat niet erg hoog op een metalen balkonhek (magneetvoet) en ik ben erg afhankelijk van reflecties.
Zo kan de ontvangst op een bepaalde frequentie ineens een stuk beter of slechter worden wanneer ik de antenne een meter verplaats.
Er is ook veel hoogbouw bijgekomen de laatste jaren. En wanneer de (nieuwe) ledverlichting van de galerij hier aangaat zie ik een behoorlijke toename van ruis op de marifoonkanalen.
Daarnaast zijn veel marifoon(blok)kanalen vaak ook nog voorzien van richtantennes en hebben een vrij laag vermogen.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Steeds slechtere ontvangst
« Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2022, 06:43:04 »

Offline metar

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: Steeds slechtere ontvangst
« Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2022, 11:08:29 »
@Mark Schutte: andere scanner heeft hetzelfde probleem.
@johan Beck: Die had ik nog niet gevonden, bedankt voor de tip. Maar het probleem bij mij is niet alleen Maasbruggen.
Yupiteru MTV-7100   Commtel COM102 STANDARD GX2310S marifoon  antennes: Diamond 150-MV en RF systems MT-A (GMDSS versie)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Steeds slechtere ontvangst
« Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2022, 11:11:43 »
Hier bij mij in de buurt komt ook steeds meer hoogbouw en dat is heel goed te merken qua ontvangst.

Offline metar

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: Steeds slechtere ontvangst
« Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2022, 20:39:06 »
Vandaag de coax vervangen en de ontvangst is weer op het oude niveau, zal toch ergens een slechte verbinding geweest zijn. Kanaal 81 blijft echter niet meer te beluisteren; het zij zo.

bedankt voor de reacties :)
Yupiteru MTV-7100   Commtel COM102 STANDARD GX2310S marifoon  antennes: Diamond 150-MV en RF systems MT-A (GMDSS versie)

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: Steeds slechtere ontvangst
« Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2022, 20:45:41 »
Misschien vocht in de kabel gehad.?
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline metar

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: Steeds slechtere ontvangst
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2022, 09:52:46 »
Zal zomaar kunnen, de kabel lag al een poosje buiten (>10 jaar ;))
Yupiteru MTV-7100   Commtel COM102 STANDARD GX2310S marifoon  antennes: Diamond 150-MV en RF systems MT-A (GMDSS versie)

Offline arno

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: Steeds slechtere ontvangst
« Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2022, 08:04:07 »
Meten is weten. Met een eenvoudige VNA van een paar tientjes is de kwaliteit van de coax wel te bepalen. Niet op de laatste 0.01dB maar wel op 1dB en dat zou dan minimaal de demping moeten zijn die je kunt horen.

Blocking door gebouwen zoals al is vermeld, kan een reden zijn. Ook bebouwing die lager is dan je antenne kunnen deze al veroorzaken. Aangezien de golflengte nogal groot is, hebben we te maken met een relatief grote 1st Fresnell zone.

Maar ik vrees dat je last hebt van man-made-noise. Zonnepaneelinstallaties met optimizers zijn heel berucht in dit frequentiegebied.
En aangezien deze op steeds meer daken worden geplaatsen, kun je daar niets aan veranderen.

Zet je ontvanger in AM en trek de antenne eruit. Op deze manier hoor je alleen maar ruis. Stop nu de coax van de antenne in je ontvanger en hoor je dan nog steeds dezelfde ruis of meer een geknetter?
In dat laatste geval heb je last van QRM. Kunnen zonnepanelen zijn maar schakelende voedingen of ander spullen die RF overal verpesten.
Is de ontvangst na zonsondergang misschien minder slecht? Dat laatste duidt dan op zonnepanelen.

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 643
Re: Steeds slechtere ontvangst
« Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2022, 10:06:15 »
Aangezien de golflengte nogal groot is, hebben we te maken met een relatief grote 1st Fresnell zone.

We hebben het hier over VHF marifoon met een golflengte van, pak hem beet, 2 meter.
Is dat groot? Vergeleken met INMARSAT wel, maar vergeleken met MF natuurlijk niet.

Maar natuurlijk kan er ergens in de, zeppelinvormige, 1e Fresnel zone tussen zender en ontvanger een hoge constructie verrezen zijn die de zichtverbinding verstoort voor, in dit geval, VHF81.
Volgens METAR was de rest vd ontvangst namelijk wel weer op het oude niveau na het vervangen vd coaxkabel.

Offline arno

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: Steeds slechtere ontvangst
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2022, 12:03:11 »
De 1st Fresnell op MF is zo groot dat je op dat soort (dc) frequenties geen rekening ermee kunt houden. Dat hoeft ook niet want wat je daar ontvangt is vrijwel nooit groundwave.
De radius van de 1st fresnell op 150 MHz is op een afstand van 1 km al vlug 22m, ja daarom vind ik dat soort golflengtes al behoorlijk lang.
Zelfs als we de vuistregel toepassen van een vrije 1/2 sqr(2) x radius kom je nog altijd uit op zo'n 16m.
Dit laat zien dat we zelfs op VHF voor radiomobile toepassingen maar zelden over LOS kunnen spreken. Vrijwel alles wat we dan ontvangen is via een of andere vorm van troposcatter of refractie.
Op het werk gebruiken we frequenties van 1GHz en de nodige veelvouden hiervan. Zelfs op de riante hoogtes waar we de antennes plaatsen gebruiken we scatter om de klanten te voorzien van service.