Auteur Topic: Discone of .....?  (gelezen 3538 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Discone of .....?
« Gepost op: 5 februari 2022, 11:31:59 »
Ik zit een beetje met een antenne kwestie.
Momenteel staat er een Diamond X50 op het dak.
Deze doet het naar mijn mening niet zo best in de VHF Air en ook hoger in de VHF kan het beter.
UHF Air hebben we het maar niet over en boven 450 MHz laat ook te wensen over.

Nou kan ik wel een D777 neerzetten waardoor de ontvangst op VHF en UHF Air beter zal zijn maar dit gaat weer ten koste van ontvangst hoger in de VHF en UHF.
Daarom zat ik te denken aan een Discone van goede kwaliteit.
Niet eentje met een spriet er bovenop want dat is alleen maar voor laag in de VHF en gaat volgens leerboeken ook ten koste van het stralingsdiagram.

Ik heb in principe goede ervaringen met een discone in de VHF en laag in de UHF, tot ongeveer 350 MHz.
Maar wat zal die doen ten opzichte van de X50 hoger in de UHF?

Moeilijk, moeilijk, moeilijk.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: Discone of .....?
« Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2022, 11:43:22 »
Ik zit met eenzelfde issue. Als compromis heb ik een Discone in de mast zitten waar ik in Haarlem goede ervaringen mee had. Een Sirio SD1300N. Op zich goede ontvangsten van 100-470 MHz hoor maar lager dan 100 MHz ben ik er niet tevreden over als ik bijvoorbeeld over de 50 of 70 MHz amateurband heen draai. Op HF overigens wel weer redelijk goed moet ik zeggen.

Overwegingen voor mij:
- Een Logper van 50-1300 op een rotor plaatsen.
- Bewust smalbandigere antennes nemen en de ontvanger daarop aanpassen.

Overigens heb ik een tweetal Diamond X200’s in gebruik waarmee ik van 118-174 MHz en 400-470 MHz luister. Dat gaat prima, dus misschien is dat nog iets voor je om over na te denken.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Discone of .....?
« Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2022, 11:48:13 »
Overigens heb ik een tweetal Diamond X200’s in gebruik waarmee ik van 118-174 MHz en 400-470 MHz luister. Dat gaat prima, dus misschien is dat nog iets voor je om over na te denken.

Dat heb ik geloof ik weleens eerder gelezen. Ondanks de hogere versterking (waardoor die smalbandiger zou worden) schijnt de X200 toch beter te ontvangen hoger in de VHF en UHF dan de X50.

Ik heb een paar maanden geleden de X200 voor een X510 vervangen. Ik heb nog nooit zo een goed ontvangst op de luchtvaartband gehad. Een Lifeliner die op 250 mtr hoogte boven Ermelo vloog (100 km van hier) kreeg ik zelfs nog mee. Eigenlijk was de hele VHF band beter te ontvangen. De UHF is een ander verhaal, dat was significant minder. De tetraband (420-430) kwam echt een stuk minder goed binnen en dus ook het DMR gebeuren 450-470 MHz. Als het ook maar iets waaide (en de antenne vrolijk mee bewoog) was het nog minder.
Inmiddels is de 510 weer vervangen voor de 200 en het ontvangst op de UHF band is weer goed. Nu is de luchtvaart wel weer minder maar ik heb meer aan goed ontvangst op de UHF.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: Discone of .....?
« Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2022, 11:52:19 »
Dat heb ik geloof ik weleens eerder gelezen. Ondanks de hogere versterking (waardoor die smalbandiger zou worden) schijnt de X200 toch beter te ontvangen hoger in de VHF en UHF dan de X50.

Heb de X50 ook gehad in Haarlem maar kan me helaas niets meer herinneren van de ontvangsten.

Schiphol knalt hier in Hoorn in ieder geval binnen op diverse frequenties. 130.950, 124.300, 136.650, 126,675 zijn bijzonder hard.
Idem voor IJmuiden approach op 160.950 en Verkeerscentrale Den Helder op 160.725.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: Discone of .....?
« Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2022, 13:19:04 »
Ik heb momenteel een aantal X30's op zolder staan en geen een is hetzelfde getuned. Ik heb in de loop der jaren vele X30's gehad en sommige ook weer gelijk verkocht of teruggestuurd omdat er exemplaren tussen zaten met zeer grote afwijkingen. Zelfs op de amateurbanden (waarvoor ze zijn gemaakt) presteerden sommigen ondermaats.

Niet gemeten met een antennetuner, maar vergeleken op een aantal continu aanwezige signalen. Voorbeeld is de Tetra amateur-repeater in Den Haag (438.4500 MHz). Bij de ene komt dit signaal zeer hard binnen, bij de andere is het signaal niet te ontvangen.

Het is een soort loterij..

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Discone of .....?
« Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2022, 15:20:45 »
Ik heb sinds kort een Procom 66-470 antenne analyser, daar heb ik onlangs de Diamond D130N op aangesloten en had over het bijna het gehele bereik een acceptabele SWR. Een prima breedband antenne.

Voor betere ontvangst op de VHF luchtvaart en de UHF heb ik twee zelfbouwantenne's in de mast van de boot gehangen, deze kan ik koppelen met de discone middels een RF systems SP3 combiner in dit geval. Dit gaat weer naar een multicoupler met 5 uitgangen.

Bijkomend voordeel is dat de discone, zoals Daaf ook al aangaf, ook leuke resultaten geeft op de kortegolf.

MVG
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Discone of .....?
« Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2022, 09:37:21 »
In het verleden heb ik ook nog eens een zogenaamde Diabolo antenne gehad waarmee ik prima resultaten behaalde op VHF hoog en de UHF.
De resultaten waren in de UHF zeker beter dan een discone.
Helaas ben ik deze nergens meer tegengekomen maar kwam deze nu zojuist tegen onder een andere naam.
https://www.truckerswereld.nl/moonraker-scanking-royal/
Ik ga deze nu serieus overwegen aan te schaffen.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Discone of .....?
« Reactie #7 Gepost op: 2 maart 2022, 09:47:16 »
De naam discone is opgebouwd uit disc + cone. De disc ontbreekt bij deze antenne. Dus inderdaad de vorm van een diabolo of, zoals Counterstrike hier terecht beschrijft, een biconical antenna. Onder die naam is een hoop te vinden.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Discone of .....?
« Reactie #8 Gepost op: 5 maart 2022, 16:39:11 »
Ander en misschien betrouwbaarder adresje gevonden voor de Moonraker.
https://www.avera.eu/moonraker-scanking-royal-double-discone.html

Offline Airman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 253
Re: Discone of .....?
« Reactie #9 Gepost op: 5 maart 2022, 18:10:37 »
Ik heb een mill - discone zelf gemaakt door de elementen aan te passen van een  Albrecht -discone-antenne :   https://en.classicinternational.eu/radio-equipment/scanners-pagers/scanner-antennas/albrecht-allband/

De horizontale elementen heb ik afgezaagd op 11.5 cm en de diagonale op 16.5 cm - ik heb de top spriet wel behouden en afgezaagd op 56 cm - Ik heb er een aantal jaren mee geluisterd en dat is me aardig bevallen- en heb leuke ontvangsten gehad op Vhf/Uhf.
PD4SAT- TX :Yaesu FT-1200 - Icom 910 H- TYT-390 - BCT 15 X -UBC 125 XLT -Mini-Spy -Jim 75 .

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: Discone of .....?
« Reactie #10 Gepost op: 5 maart 2022, 19:44:15 »
Ik had vroeger, in de golf oorlog tijden, een discone antenne afgestemd rond de 300mhz laten maken op m’n werk van. De konus van 1 mm koper, bovenop een koperen schijf. Werkte uitstekend. De antenne was echter wel wat zwaar en helaas gesneuveld met een verhuizing.  Groet…John r

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Discone of .....?
« Reactie #11 Gepost op: 5 maart 2022, 19:50:38 »
Haaa die John, leuk om weer eens van je te horen man.

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Discone of .....?
« Reactie #12 Gepost op: 5 maart 2022, 21:55:17 »
Ik heb een mill - discone zelf gemaakt door de elementen aan te passen van een  Albrecht -discone-antenne :   https://en.classicinternational.eu/radio-equipment/scanners-pagers/scanner-antennas/albrecht-allband/

De horizontale elementen heb ik afgezaagd op 11.5 cm en de diagonale op 16.5 cm - ik heb de top spriet wel behouden en afgezaagd op 56 cm - Ik heb er een aantal jaren mee geluisterd en dat is me aardig bevallen- en heb leuke ontvangsten gehad op Vhf/Uhf.

Bedankt voor de info, ik las pas dat de topspriet bij een discone als de Diamond D130 alleen werkt voor de lagere banden, er werd gerefereerd naar de 50 MHz.

MVG
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: Discone of .....?
« Reactie #13 Gepost op: 6 maart 2022, 07:30:34 »
Johan mijn 2e antenne is de Sirio SD2000N. Die doet het op VHF air 118-144 MHz uitstekend en op de UHF is ie ook goed. Vooral laag en hoog in de UHF Air overtreft-ie de D777.
In het middenstuk 250-350 doet de D777 het hier beter. Is wmb een aanrader. Voordeel is dat dit een relatief kleine discone is. Hoop dat je hier wat aan hebt.
Luisterspulletjes :)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Discone of .....?
« Reactie #14 Gepost op: 6 maart 2022, 08:18:25 »
Hier heb ik zeker wat aan Henk.
Misschien dat ik dan toch voor een reguliere discone ga.
Ik kan er nog eentje zgan overnemen van een oud collega en mede forumlid.