Auteur Topic: Slechte ontvangst met PDW  (gelezen 3369 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Dutchtales

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
  • Lucas - Utrecht / Houten
Slechte ontvangst met PDW
« Gepost op: 28 december 2021, 19:26:41 »
Ik probeer al een tijdje via PDW en een SDR Kpn nat3 te ontvangen, maar de meter binnen PDW komt vaak niet hoger dan 40-60% en zitten er regelmatig fouten in. Heb ditzelfde in mindere maten met p2000. Heb al van alles geprobeerd in pdw en sdr# zoals: volume, rf gain, pdw set-custom, bandbreete maar niks helpt.
Voor ontvangst gebruik ik een RTL-SDR v3 gekoppeld aan de buitenantenne. Welke een Diamond x50 bedraagd met 25 meter ECOFLEX 10, met nog 1 meter RG58 voor het gemak met aansluiten van scanner of sdr. Voor de instellingen van SDR# zie screenshot: https://i.imgur.com/BK7KxEF.jpeg
Iemand een idee wat er fout kan zijn of wat ik fout doe?
Ook weet ik dat hier op het forum redelijk wat post's staan rondom pdw maar ben daar niet verder mee gekomen helaas.
Uniden Bearcat UBCD3600XLT | Motorola DP4800e | Baofeng UV9R |  RTL-SDR

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Slechte ontvangst met PDW
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2021, 19:45:19 »
Zet de gain maar helemaal omlaag. Je hebt nu teveel bijproducten waardoor het signaal veel te breed is. Zelfs met een paperclip moet je NAT 3 goed kunnen ontvangen. Daarna de IF in de FFT net zo breed maken als het signaal.

Het volume kan ook overstuurd worden. Ik gebruik zelf de MPX Output plugin zodat je altijd een regelbaar ongefilterd signaal hebt naar de virtuele audiokabel, onafhankelijk van het volume in SDR# zelf. De MPX volume tussen de 35% en 60% zetten geeft bij mij de beste resultaten.

Mocht dit niet helpen dan zou je ook naar de samplerate van de virtuele audiokabel kunnen kijken (opnemen en afspelen).

En filter order voor NFM zou ik op 1000 zetten.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Slechte ontvangst met PDW
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2021, 20:08:33 »
Gebruik van een SDR-stick leidt niet altijd tot bevredigende resultaten. Succes is niet verzekerd. De instellingen van de SDR-stick en het opnameniveau van de geluidskaart spelen hierbij een grote rol. Een kwestie van uitproberen dus, en kijken welke instellingen op jouw PC het beste werken.


Offline Erik1203

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 555
Re: Slechte ontvangst met PDW
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2021, 21:15:52 »
sample rate moet je op 2.4 msps zetten heb je het beste resultaat
pb gestuurd

Offline Dutchtales

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
  • Lucas - Utrecht / Houten
Re: Slechte ontvangst met PDW
« Reactie #4 Gepost op: 1 januari 2022, 19:05:49 »
Heb het een en ander geprobeerd en de tips toegepast, maar hij blijft nogsteeds rond de 55-60% hangen. Gezien ik allen Prorail ICB meldingen volg is dit opzich geen probleem, en de paar foutjes die er in zitten neem ik voor lief. Maar ik trek wel de conclusie dat mocht ik hem verder willen verbeteren dat een SDR niet de oplossing is, maar wat dan wel? Wat is dan een goeie oplossing?
Uniden Bearcat UBCD3600XLT | Motorola DP4800e | Baofeng UV9R |  RTL-SDR

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: Slechte ontvangst met PDW
« Reactie #5 Gepost op: 1 januari 2022, 19:13:30 »
Scanner met een discriminator uitgang. N3 draait hier altijd 100%
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Dutchtales

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
  • Lucas - Utrecht / Houten
Re: Slechte ontvangst met PDW
« Reactie #6 Gepost op: 1 januari 2022, 19:24:30 »
Scanner met een discriminator uitgang. N3 draait hier altijd 100%

Heb hier nog wel een Uniden UBC125XLT liggen waar die opzich makkelijk in te bouwen is als ik de handleiding van Discriminator zie.

Maar hoe werkt dat dan precies, gewoon dan uitendelijk met een kabel van de scanner in de line in op me pc en dan pdw in? Of moet ik er dan eerst nog wat mee doen?
Uniden Bearcat UBCD3600XLT | Motorola DP4800e | Baofeng UV9R |  RTL-SDR

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Slechte ontvangst met PDW
« Reactie #7 Gepost op: 1 januari 2022, 19:27:21 »
USB Modem heb je ook nodig.
Volume scanner op 0.
Geluidkabel op de juiste manier aansluiten (doorknippen en de signaaldraad "kruislings" op de andere zijde aansluiten).

Offline Dutchtales

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
  • Lucas - Utrecht / Houten
Re: Slechte ontvangst met PDW
« Reactie #8 Gepost op: 1 januari 2022, 19:36:28 »
Top, ga ik daar op m'n gemak binnekort wel is naar kijken.
Uniden Bearcat UBCD3600XLT | Motorola DP4800e | Baofeng UV9R |  RTL-SDR

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Slechte ontvangst met PDW
« Reactie #9 Gepost op: 1 januari 2022, 20:33:33 »
Scanner met een discriminator uitgang.

Ik roep dat al 20 jaar. En de software in mijn interface is gebaseerd op 30 jaar ervaring.