Auteur Topic: DAB+ het nieuwe FM?  (gelezen 13835 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline bramvnl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 157
DAB+ het nieuwe FM?
« Gepost op: 19 november 2013, 19:45:56 »
Is het waar dat uiteindelijk op am en fm geen radio meer op word uitgezonden maar alleen op DAB/DAB+?
Ik luister mee, zenden doe ik niet

Offline Sietse64

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
  • Moi .. Groeten Ut Grunn
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #1 Gepost op: 19 november 2013, 21:53:50 »
Die discussie hoor ik al jaren .
Naar hoor en lees steeds dat dat maar niet zo mogelijk is .
UBC 9000 XLT-UBC 3500 XLT- UBC 3000 XLT - Black Jaguar - Com 217 - Yaesu FRG -7700+FRT 7700

hamsatman

  • Gast
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2013, 09:12:29 »
Interessante discussie. :-)
Ik heb gelezen op internet dat de kwaliteit van DAB+ niet zou voldoen..
Omdat ik geen na prater wilde zijn heb ik een half jaar geleden een draagbaar DAB+ ontvangertje gekocht.
Op een draagbaar ontvangertje kun je niet van kwaliteit praten, dus ik heb die ontvanger eens aangesloten op mijn
audioset in de huiskamer. Ik kan helaas geen verschil waarnemen tussen satelliet radio en DAB+.
Dus wat dat betreft ben ik helemaal om.. Ik hoop dan ook dat de markt DAB+ snel oppikt,
en dat de (auto)radio's overal in de winkel komen, en standaard wordt..

Waarom zou DAB+ de rol niet kunnen overnemen van FM??
Ik denk dat je de lokale omroepen ook in een multiplex kunt opnemen.
Het bereik van de lokale omroep wordt dan alleen maar groter, terwijl de kosten gelijk blijven of zelfs goedkoper worden.
Gelijk als de lokale omroepen op de kabelTV zitten. Vroeger had je alleen de lokale omroep van je eigen gemeente,
nu heb je digitaal de lokale omroepen van de halve provincie in de huiskamer..

Het enige dat dan nog overblijft zijn de etherpiraten...
Ja, die hebben pech.. Want die hebben sws geen bestaansrecht..

En ik denk dat voor onze oude radio's DAB+ naar FM Stereo zendertjes zullen komen (misschien wel met RDS) zodat je niet
direct al je nostalgische radio's in de kliko hoeft te gooien.. :-)

Offline Sietse64

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
  • Moi .. Groeten Ut Grunn
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2013, 13:00:25 »
Onze Nederlandse regering heeft een heel groot probleem . ! Het is volgens de grond wet ten alle tijden verplicht dat in geheel Nederland de nood zenders te ontvangen zijn . Daar hoort ook de Nederlandse TV en regionale TV zender bij . En het heeft klauwen met geld gekost om in deze regio  elk huisje te voor zien van een gratis Ned 1 2 en 3 en TV noord  signaal . En zelfs dat is nog niet 100% gelukt . En bied KPN aan die gebieden gratis buiten antennes aan als je een setje van hun koopt . Maar zelf dan zijn er gebieden die het niet kunnen ontvangen . En een paar kregen gratis aansluiting op ziggo  of een schotel set .

Maar men moet in elk huis via een transistor  de nood zender kunne ontvangen . Ook dat  schijnt vast gelegd te zijn in de grond wet. Dat hoorde ik vaker BV via zend amateurs en monteurs van Ziggo . Om daar voor een net werk op te bouwen ......  en te onder houden ! Dat gaat zo gigantisch  veel geld kosten .  Dat ze zich nog lang geen mogelijkheid zien om onze huidig FM  af te stoten .  Maar dat het wel een op mars zou krijgen daar aan geen twijfel . Alleen zijn die radio's die via WiFi werken veel populairder nu . Onze FM is lang niet zo kieskeurig met ontvangst als  DAB . Is signaal niet goed genoeg dan stoort die . DAB valt weg . En dan nog maar te zwijgen over hoe richting gevoelig die DAB frequentie is . Daar over heb ik ooit een helle  middag een discussie gevold op de amateur kanalen . Men heeft voor de radio nog meer masten nodig als nu voor de GSM veel meer .
UBC 9000 XLT-UBC 3500 XLT- UBC 3000 XLT - Black Jaguar - Com 217 - Yaesu FRG -7700+FRT 7700

Offline ebknoppert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 126
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2013, 13:25:27 »
Maar men moet in elk huis via een transistor  de nood zender kunne ontvangen . Ook dat  schijnt vast gelegd te zijn in de grond wet.

Sja dat zeg je ook alleen om je zin te krijgen :)
Dat interesseert je vast helemaal niets (?)

hamsatman

  • Gast
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2013, 13:27:30 »
Citaat van: Sietse64
Onze Nederlandse regering heeft een heel groot probleem . ! Het is volgens de grond wet ten alle tijden verplicht dat in geheel Nederland de nood zenders te ontvangen zijn

Wat veranderd daar aan als de zenders in DAB+ te ontvangen zijn?
De zenders zijn al te ontvangen via FM, via de kabel, via satelliet en via Digitenne.
Ik denk niet dat er een probleem is als FM wegvalt..

Citaat van: Sietse64
Maar men moet in elk huis via een transistor  de nood zender kunne ontvangen .

Mijn draagbare DAB+ ontvanger is ook een transistor radio..

Citaat van: Sietse64
Onze FM is lang niet zo kieskeurig met ontvangst als  DAB . Is signaal niet goed genoeg dan stoort die . DAB valt weg .

Dat klopt.. Alleen als je analoog signaal al ver weg in de ruis zit, en niet meer te verstaan is, dan doet digitaal het nog.
Dus ja.. Je hebt gelijk... Alleen daar waar je nog DAB kunt ontvangen zit analoog al ver onder het ruisniveau..

Citaat van: Sietse64
Men heeft voor de radio nog meer masten nodig als nu voor de GSM veel meer .

In principe hoeft dat niet. Ze kunnen met het huidig aantal zenders ook een landelijk dekkend netwerk hebben.
Maar dat moeten dan weer hoog vermogen zenders worden.
Om de een of andere reden stapt men hiervan af, en worden in de plaats daarvoor meerdere masten gebouwd,
die met lagere vermogens uitzenden.
Een goed voorbeeld hiervan is digitenne (DVB-T). In plaats van enkele masten met hoog vermogen is ervoor gekozen
het hele lang vol te zetten met masten met laag vermogen zenders.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2013, 13:56:22 »
Men heeft voor de radio nog meer masten nodig als nu voor de GSM veel meer .

Da's echt volslagen onzin :)

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 560
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2013, 10:46:54 »
Mijn draagbare DAB+ ontvanger is ook een transistor radio..

Dat is wel modern, ik dacht dat ze allemaal nog buizen hadden ....... :-*

Offline bramvnl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 157
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #8 Gepost op: 21 november 2013, 10:58:17 »
Als fm dab+ zou vervangen zou het veel gaan kosten, dan heb je aan je huidige fm ontvangertje niets meer, als ik Wikipedia mag geloven zijn er zelfs al landen die al plannen hebben om fm niet meer te gaan gebruiken
Ik luister mee, zenden doe ik niet

Offline Sietse64

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
  • Moi .. Groeten Ut Grunn
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #9 Gepost op: 21 november 2013, 11:10:13 »
Men heeft voor de radio nog meer masten nodig als nu voor de GSM veel meer .

Da's echt volslagen onzin :)

Dat is het niet . Dat stond ook in de kranten toen de analoge TV zenders er uit gingen . Om een stad als Groningen geheel te voor zien van een goed signaal was men veel re veel zend masten nodig .  Men kon ook niet zo hoog de lucht in omdat signaal  te veel recht uit recht aan wil . Dat verhaal kwam me dus bekent voor uit de tijd dat de huidige GSM  de lucht in ging . Daar kreeg ik van KNP zelf voorlichtingen avonden .  Nou meende ik dat DAB nog hoger in de frequentie zit  .

Om bv hier in de polders alle huisje te voor zien heb je veel te veel zenders nodig . Daar zijn zelf nu nog blinde vlekken met je GSM telefoon .  Daar woont ook niemand . Maar als  je der met de auto rond rijd zijn ze verlicht dat je de noodzender moet ontvangen . Dat heb ik dan ook niet van de eerste de beste  .
UBC 9000 XLT-UBC 3500 XLT- UBC 3000 XLT - Black Jaguar - Com 217 - Yaesu FRG -7700+FRT 7700

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4911
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #10 Gepost op: 21 november 2013, 11:37:01 »
Nou meende ik dat DAB nog hoger in de frequentie zit  .

Stierenpoep. GSM: rond 900 MHz. DAB:  174-230 MHz.

Offline Sietse64

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
  • Moi .. Groeten Ut Grunn
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #11 Gepost op: 21 november 2013, 11:54:05 »
Als fm dab+ zou vervangen zou het veel gaan kosten, dan heb je aan je huidige fm ontvangertje niets meer, als ik Wikipedia mag geloven zijn er zelfs al landen die al plannen hebben om fm niet meer te gaan gebruiken

Nou is Wikipedia een bron waar elk van alles op zetten kan .  En al wel eens dingen las wat totaal niet klopte .Maar denk dat men best wel kijkt  wat men kan doen met de nieuwe signalen . En al lijkt het nu onmogelijk  .  Geen mens weet met wat men nog alle maal gaat komen .  Huidige FM signaal werd vroeger ook verstuurd met richt antennes . Met als probleem dat in complete dorpen al hier geen goed signaal te krijgen was .  En in de auto was het al heel maal een drama . Dat was de tijd dat ik de auto audio in stapte .  En mij daar heel erg mee bezig hield . FM antennes nog langer als de door snee mobiele 27 MC antennes  gemonteerd op auto’s .  Maar in sommige plekken was het echt niet mogelijk om Hilversum te ontvangen . De oplossing zou zijn met rondstralers  te gaan  werken geen blinde vlekken meer . Pioneer hielt zich daar toen heel veel mee mee bezig die had een ARC 7 tuner , maar daar had in heel veel gebieden dus geen ruk aan .  

Zo een grote stereo scheiding eist wel een goed signaal . Pioneer en Philips waren in gesprek met de verantwoordelijken .  RDS was in op komst  beide een erg goede tuner met een perfecte stereo scheiding tot ARC 7 . traffic announcements en automatic  zenders op zoeken was druk in de maak .  En ik hoor ze op een technische voorlichting avond van Pioneer nog zeggen dat werken met rondstalers niet mogelijk was . En wat gebruiken we nu !   Maar daar zaten wel heel wat jaartjes tussen .  Toen zat was het vermogen wat men meer moest gebruiken het hang ijzer .  Hoeft maar net een de juiste oplossing  te vinden  .
UBC 9000 XLT-UBC 3500 XLT- UBC 3000 XLT - Black Jaguar - Com 217 - Yaesu FRG -7700+FRT 7700

Offline Sietse64

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
  • Moi .. Groeten Ut Grunn
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #12 Gepost op: 21 november 2013, 11:57:31 »
Nou meende ik dat DAB nog hoger in de frequentie zit  .

Stierenpoep. GSM: rond 900 MHz. DAB:  174-230 MHz.

Dan zie ik indedaad niet in wat voor richtingen gevoelig probleem dat zou hebben .  
Verbaast me wel eennorm moet ik zeggen . Want op deze frequenties digitaal uit zenden zou toch wat moeilijkheden met zich me brengen .  
Leerde ik dus in mijn loop baan  in video audio . MAAR ...  daar ook al weer meer als door ziekte 10 jaar uit .
UBC 9000 XLT-UBC 3500 XLT- UBC 3000 XLT - Black Jaguar - Com 217 - Yaesu FRG -7700+FRT 7700

Offline Sietse64

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
  • Moi .. Groeten Ut Grunn
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #13 Gepost op: 21 november 2013, 12:11:59 »
Dit lees ik er dan over ...

Omdat DAB-zenders gebruik maken van frequentieblokken die erg breed zijn (1,5 mHz) hebben de Europese landen afspraken gemaakt om andere delen van het radiospectrum dan de AM- en FM-band te gebruiken. Het gaat om een deel van de VHF-televisieband (216-240 mHz) en delen van de 1,5 GHz-band.

Nou is mij het nog niet duidelijk wat ze gebruiken . Maar dat 1,5 GHz .. dat komt mij dus veel bekender voor .
UBC 9000 XLT-UBC 3500 XLT- UBC 3000 XLT - Black Jaguar - Com 217 - Yaesu FRG -7700+FRT 7700

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4911
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: DAB+ het nieuwe FM?
« Reactie #14 Gepost op: 21 november 2013, 15:49:13 »