Auteur Topic: 429.8875 MHz (Machinisten + Conducteurs Onderling)  (gelezen 54031 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline paolo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 397
Re: 429.8875 MHz (Machinisten + Conducteurs Onderling)
« Reactie #105 Gepost op: 21 april 2022, 19:27:13 »
kan wel kloppen dat die frequentie nog vaak te horen is, we gebruiken immers nog steeds onze analoge portofoons op de trein.

Bij ons hadden ze ook van die push to talk apparaten liggen maar die staan er nog net zo.

Zijn overigens alleen bedoeld voor het rangeren, niet voor rijdende diensten.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: 429.8875 MHz (Machinisten + Conducteurs Onderling)
« Reactie #106 Gepost op: 21 april 2022, 21:07:09 »
Waarom zou je overstappen op allerlei centrale netten, waarbij je je dus druk moet maken om bereik in de velden, in tunnels, et cetera, terwijl de scope van het product enkel radioverkeer is tussen treinpersoneel onderling. Voor al het overige is reeds een (tegenwoordig prachtige) bedrijfstelefoon beschikbaar.

Offline paolo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 397
Re: 429.8875 MHz (Machinisten + Conducteurs Onderling)
« Reactie #107 Gepost op: 22 april 2022, 16:02:35 »
Ook het onderlinge verkeer houd te wensen over.
Zeker op grote knooppunten waar meerdere collega's de portofoon gebruiken is het soms niet te doen om als treinkoppel te communiceren
Veiligheidscommunicatie is dan essentieel om gevaarlijke situaties te voorkomen.
daarnaast is bij lange treinen ook het bereik niet denderend.
Als we met 10 bakken(wagons onderweg zijn is communicatie met de HC achterin soms al niet meer fatsoenlijk te doen.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: 429.8875 MHz (Machinisten + Conducteurs Onderling)
« Reactie #108 Gepost op: 23 april 2022, 14:12:22 »
Communiceren op drukkere punten was 15 jaar geleden al een probleem, men heeft zich daar nooit echt druk om gemaakt. Daarnaast is de vraag nog steeds of een landelijk, centraal netwerk opweegt in voordelen.

Over HC achterin zal ik me maar niet uitlaten verders, dat is al genoeg gedaan...

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: 429.8875 MHz (Machinisten + Conducteurs Onderling)
« Reactie #109 Gepost op: 23 april 2022, 16:12:59 »
Ook het onderlinge verkeer houd te wensen over.
Zeker op grote knooppunten waar meerdere collega's de portofoon gebruiken is het soms niet te doen om als treinkoppel te communiceren
Veiligheidscommunicatie is dan essentieel om gevaarlijke situaties te voorkomen.
daarnaast is bij lange treinen ook het bereik niet denderend.
Als we met 10 bakken(wagons onderweg zijn is communicatie met de HC achterin soms al niet meer fatsoenlijk te doen.

De gerenoveerde treinen met dubbelglas en led verlichting zorgen ook voor een behoorlijke signaaldemping.
Toen ik nog met de trein pendelde was dat goed te merken; in zo'n gerenoveerd stel ontving ik onderweg een heel stuk minder.

Offline paolo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 397
Re: 429.8875 MHz (Machinisten + Conducteurs Onderling)
« Reactie #110 Gepost op: 23 april 2022, 17:11:04 »
Communiceren op drukkere punten was 15 jaar geleden al een probleem, men heeft zich daar nooit echt druk om gemaakt. Daarnaast is de vraag nog steeds of een landelijk, centraal netwerk opweegt in voordelen.

Over HC achterin zal ik me maar niet uitlaten verders, dat is al genoeg gedaan...

doel ook gewoon op het feit dat de hc zich in het achterste stel bevind.... ;)

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: 429.8875 MHz (Machinisten + Conducteurs Onderling)
« Reactie #111 Gepost op: 24 april 2022, 10:10:30 »
Kan me niet herinneren dát nou zo specifiek als terugkerende klacht gehoord te hebben. Maar blijft voor mij dezelfde vraag staan, gaat centraliseren dat probleem verbeteren tov de huidige situatie.

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 328
Re: 429.8875 MHz (Machinisten + Conducteurs Onderling)
« Reactie #112 Gepost op: 25 april 2022, 22:23:20 »
De communicatie tussen de machinist en conducteur gebeurt op één frequentie. Je kunt op je portofoon zien of het kanaal gebruikt wordt. In de praktijk wordt daar niet op gelet. Gevolg is dat verschillende communicatie door elkaar heen gaat op grote stations wat zorgt dat niemand meer een duidelijk bericht heeft. Een korte test of je contact met je collega hebt zou helpen het kanaal snel vrij te maken. De overige informatie die vaak gegeven wordt is overbodig.
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000 + Diamond MR77, AOR 3000A + 5/8 UHF, Uniden SDS100E.

Offline paolo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 397
Re: 429.8875 MHz (Machinisten + Conducteurs Onderling)
« Reactie #113 Gepost op: 26 april 2022, 09:23:45 »
Grappige is dat het rode lampje(kanaal bezet) eigenlijk continu brand als je op een groot knooppunt bent, dus is niet te doen.
Een korte test gaat alleen als je bij elkaar staat, dan kan je even de tooncode uitsturen en dat is voldoende om te zien of het goed staat ingesteld.
Maar als je als personeel wisselt op een groot station als Utrecht, dan heb je wel even wat info om uit te wisselen.
Denk aan treinlengte, tot waar je op de trein zit, bijzonderheden enz. Dit terwijl andere collega's bijvoorbeeld bezig zijn met een remproef of iets anders op het kanaal.
Je kan dit alleen opvangen door gebruik te maken van de veiligheidscommunicatie.

Online cappie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: 429.8875 MHz (Machinisten + Conducteurs Onderling)
« Reactie #114 Gepost op: 26 april 2022, 11:16:29 »
Zal de frequentie in me scannertje met buitenantenne inproggen, zit hier in Haarlem  Hoog  (flat) op 30 meter boven NAP dus ben benieuwd, of ik wat ga horen.

Gebruik een ubc 220xlt met een aangepaste Procom auto antenne, een eventuele ctcss code kan ik niet zien, maar dat maakt toch niks uit hoop ik hihi...

Groetjes,  
Henk Limburg

Online cappie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: 429.8875 MHz (Machinisten + Conducteurs Onderling)
« Reactie #115 Gepost op: 26 april 2022, 11:31:17 »
Binnen 15 minuten al resultaat, helder ontvangst met spraak '' iets met bak '' was even in de keuken voor een broodje dus waar men het precies over had kon ik niet volgen.

Laat de scanner nog een poosje aan vandaag dus wie weet komt er nog wat binnen.
Groetjes,  Henk

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2459
Re: 429.8875 MHz (Machinisten + Conducteurs Onderling)
« Reactie #116 Gepost op: 26 april 2022, 11:50:59 »
Grappige is dat het rode lampje(kanaal bezet) eigenlijk continu brand als je op een groot knooppunt bent, dus is niet te doen.
Een korte test gaat alleen als je bij elkaar staat, dan kan je even de tooncode uitsturen en dat is voldoende om te zien of het goed staat ingesteld.
Maar als je als personeel wisselt op een groot station als Utrecht, dan heb je wel even wat info om uit te wisselen.
Denk aan treinlengte, tot waar je op de trein zit, bijzonderheden enz. Dit terwijl andere collega's bijvoorbeeld bezig zijn met een remproef of iets anders op het kanaal.
Je kan dit alleen opvangen door gebruik te maken van de veiligheidscommunicatie.

Daarom doe ik de portotest tegenwoordig wel als ik weggereden ben bij het station.