Frequenties > Scheepvaart

Type goedkeuringen Marifoons / VHF na 2028??

(1/2) > >>

Harold:
Hoi,
Onderstaande kwam ik tegen in een ander forum?
Wie weet hiet iets van, t lijkt mij een erg onlogische rede....

De Sailor RT144 wordt per 1-1-2028 verboden bij wet, omdat hij geen 4 cijferige kanaal aanduiding heeft, zoals in gebruik gekomen via VDES.
Zelfs de RT2028 gaat daar probleem mee krijgen en b.v. de Navman ook.

elsinga:
Al een tijdje worden geen A/B toevoegingen meer gebruikt, maar 10/20 voorvoegsels, voor hoge en lage frequenties van simplex kanalen. Voor VDES zijn sinds 1-1-2024 een aantal frequentieblokken (waar voorheen de kanalen 24-26 en 84-86 zaten) in gebruik.

Wat dat met de viercijferige kanaalaanduiding te maken heeft... ik heb even geen idee.

Mijn handmarifoon ondersteunt in elk geval zowel de A/B als 10/20 variant van kanaalaanduiding. Dan zal die wel gebruikt mogen blijven worden.

Harold:
Ik heb inmiddels uit een betrouwbare bron, dat het inderdaad een 'onzin' bericht is!

Nick1964:
https://www.nauticlink.com/vals-alarm-agentschap/

testerr:
Beetje afwijkend van dit topic, maar kan me wel voorstellen dat de ‘telefoonhoorn’ van de Sailor eens wordt vervangen door een handmike. Een niet goed teruggehangen hoorn van de Sailor leidt vaak tot een blijvend ingedrukte spreeksleutel en dus tot een (hinderlijke) draaggolf op een marifoonkanaal.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie