Auteur Topic: Verandering benaming blusploegen?  (gelezen 6395 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline SaWe48

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Verandering benaming blusploegen?
« Gepost op: 27 juli 2022, 17:18:00 »
Goedenavond, vandaag viel mij op dat de benaming voor de blusploegen in de monitor bij Noord- en Oost Gelderland zijn veranderd naar ''Bemanning TS''. Blusploeg 2 is nu bijvoorbeeld Bemanning TS 2. Ik vind dit zelf een beetje scheef over komen, want het is nu net alsof je een TS 2 of een 2e TS bedoelt, maar lang niet alle posten hebben deze  ;D. Wat is hier de reden achter?  :-\

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2022, 18:01:11 »
Steeds meer codes worden gekoppeld aan het type voertuig waarmee men uitrukt.
Zo zie je steeds vaker Bemanning RV, Bemanning HA enzovoort.
Vanuit diverse regio's ontvingen we berichten dat Blusploeg of Postalarm niet geheel juist waren en dat Bemanning TS beter zou passen.
Dus moest er een hele hoop in de database worden aangepast met als resultaat het voorbeeld wat jij noemde.
Dit moet nog even worden aangepast naar Bemanning TS ploeg 1, ploeg 2 enzovoort maar dat gaat helemaal goed komen.
De monitor wordt dagelijks aangepast en verbeterd dankzij info van zeer betrouwbare bronnen.

Offline Peter71

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2022, 19:01:30 »
Steeds meer codes worden gekoppeld aan het type voertuig waarmee men uitrukt.
Zo zie je steeds vaker Bemanning RV, Bemanning HA enzovoort.
Vanuit diverse regio's ontvingen we berichten dat Blusploeg of Postalarm niet geheel juist waren en dat Bemanning TS beter zou passen.
Dus moest er een hele hoop in de database worden aangepast met als resultaat het voorbeeld wat jij noemde.
Dit moet nog even worden aangepast naar Bemanning TS ploeg 1, ploeg 2 enzovoort maar dat gaat helemaal goed komen.
De monitor wordt dagelijks aangepast en verbeterd dankzij info van zeer betrouwbare bronnen.

Kromme redenaties. Bemanning TS, dat is gewoon een blusploeg, en bemanningen van een RV of HV of wat dan ook zijn onderdeel van diezelfde blusploegen. Zitten ze de ene week op het RV, de volgende uitruk of dienst kunnen zij op op de TS dienst doen. Reden dat de bemanning van een RV of HV apart gepiept moeten kunnen worden is dat die voertuigen ook zelfstandig moeten kunnen uitrukken, zonder een TS of hun blusploeg, en die bemanning opgeleid is voor die voertuigen. Dan hoef je niet een gehele post te alarmeren, enkel die mensen die voor die voertuigen zijn opgeleid. Net zo voor de meetverkenners of beter verkenningseenheden. Maken ook deel uit van een blusploeg, maar kunnen ook als meetverkenner uitrukken, wordt ook niet de gehele post gepiept als zij nodig zijn. Dus nogmaals, ik vindt het een nogal kromme redeneringen.

Offline Peter71

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 119
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2022, 19:22:42 »
Citaat
06:34:00 26-07-22   GROUP-1   P 1 BMD-02 BR gebouw Zuidoostrak Urk 25-6531
   0700029   BRW Flevoland (OvD Noord) (Infocode)
   0700021   BRW Flevoland (Persvoorlichting)
   0700701   BRW Flevoland (Urk) (Kazernetechniek TS/WO)
   0700710   BRW Flevoland (Urk) (Blusploeg 1)
   0700730   BRW Flevoland (Urk) (Blusploeg 3)

20:15:58 27-07-22   GROUP-1   P 1 BMD-02 (Middel BR) BR industrie Burgemeester J. Schipper Kade Urk 25-6091 25-6531 25-6532 25-8285
          

MB    0700710   BRW Flevoland (Urk) (Bemanning TS 1)
MB    0700730   BRW Flevoland (Urk) (Bemanning TS 3)

Wat is het nu? TS1, TS3 of Blusploeg1 of blusploeg3. Kortom, een hoop onduidelijkheid

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2022, 19:25:15 »
Ik begrijp reactie volkomen hoor en ikzelf heb het hier in PDW ook wat anders benoemd dan op de monitor.
Maar achter de monitor gaan diverse mensen schuil met elk hun eigen ideeën.
Daarnaast is er contact geweest met diverse mensen van verschillende regio's.
En op een gegeven moment moet er een beslissing komen, hoe gaan we het noemen op de monitor.
Er is voor gekozen om de codes aan de voertuigen te koppelen.
Wordt de HW gealarmeerd, dan staat er als label; Bemanning HW.
Enzovoort enzovoort.

Maar goed, je mag natuurlijk uiteraard je commentaar er op geven en dat zullen misschien wel meerderen doen.
Wellicht dat er dan weer eens een wijziging zal volgen?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2022, 19:27:31 »
Wat is het nu? TS1, TS3 of Blusploeg1 of blusploeg3. Kortom, een hoop onduidelijkheid

Er wordt op dit moment door iemand aan gewerkt en dan wordt alles gelijkgetrokken.
Het zal helaas niet met terugwerkende kracht te zien zijn.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2022, 20:29:30 »
Steeds meer codes worden gekoppeld aan het type voertuig waarmee men uitrukt.
Zo zie je steeds vaker Bemanning RV, Bemanning HA enzovoort.
Vanuit diverse regio's ontvingen we berichten dat Blusploeg of Postalarm niet geheel juist waren en dat Bemanning TS beter zou passen.
Dus moest er een hele hoop in de database worden aangepast met als resultaat het voorbeeld wat jij noemde.
Dit moet nog even worden aangepast naar Bemanning TS ploeg 1, ploeg 2 enzovoort maar dat gaat helemaal goed komen.
De monitor wordt dagelijks aangepast en verbeterd dankzij info van zeer betrouwbare bronnen.

Kromme redenaties. Bemanning TS, dat is gewoon een blusploeg, en bemanningen van een RV of HV of wat dan ook zijn onderdeel van diezelfde blusploegen. Zitten ze de ene week op het RV, de volgende uitruk of dienst kunnen zij op op de TS dienst doen. Reden dat de bemanning van een RV of HV apart gepiept moeten kunnen worden is dat die voertuigen ook zelfstandig moeten kunnen uitrukken, zonder een TS of hun blusploeg, en die bemanning opgeleid is voor die voertuigen. Dan hoef je niet een gehele post te alarmeren, enkel die mensen die voor die voertuigen zijn opgeleid. Net zo voor de meetverkenners of beter verkenningseenheden. Maken ook deel uit van een blusploeg, maar kunnen ook als meetverkenner uitrukken, wordt ook niet de gehele post gepiept als zij nodig zijn. Dus nogmaals, ik vindt het een nogal kromme redeneringen.

Het is helemaal geen kromme redenatie, het is een kwestie van interpretatie. Vanuit GMS wordt in de basis een voertuig gealarmeerd. Er is een brandmelding, dus er is een TS nodig. Vervolgens hangt aan die TS een bereikbaarheid in de vorm van een capcode, al dan niet in combinatie met een rooster.

In de praktijk worden de meeste capcodes voor blusgroep uitsluitend gebruikt voor het bemannen van een TS. Dat er dan ook personen in die groep zitten die ook andere voertuigen kunnen bemannen doet niet ter zake, het gaat om het doel van die capcode.

Ook kan die capcode in de pagers anders benoemd zijn maar dat is vaak vanuit wat men gewend is. Simpelweg een vertaalslag vanuit GMS naar de "blusploegen".

Dus gaat het qua kromme redenatie nu eigenlijk om een gevoelskwestie of wordt een capcode waarbij "Bemanning TS Groep 1" staat daadwerkelijk gebruikt voor het alarmeren van andere voertuigen?

Steeds meer regio's gebruiken daadwerkelijk Bemanning TS Groep 1 of Bemanning TS DAG/ANW. Uiteindelijk zullen ook meer regio's dit gaan hanteren. Gevoelsmatig kan heel veel krom zijn maar daar gaat het helemaal niet om...

Offline Peter214

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2022, 21:08:56 »
Maar ik ken ook regio’s, die om te voorkomen dat er weer een discussie ontstaat dat er niet alleen mannen maar ook vrouwen uitrukken, de term bemanning hebben omgezet naar bezetting en of bemensing.

Peter370

Offline PeterD

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 146
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2022, 06:03:48 »
Maar ik ken ook regio’s, die om te voorkomen dat er weer een discussie ontstaat dat er niet alleen mannen maar ook vrouwen uitrukken, de term bemanning hebben omgezet naar bezetting en of bemensing.

Peter370

Daar hebben we het ook over gehad. Het woordje bemanning staat inmiddels bij ongeveer alle voertuigen. Het kan met een druk op de knop verandert worden in bemensing. We doen het pas zodra een grote meerderheid van de gebruikers ons laten weten dat ze zich storen aan bemanning.

Offline MarcD

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1726
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2022, 06:57:32 »
Maar ik ken ook regio’s, die om te voorkomen dat er weer een discussie ontstaat dat er niet alleen mannen maar ook vrouwen uitrukken, de term bemanning hebben omgezet naar bezetting en of bemensing.

Peter370

Daar hebben we het ook over gehad. Het woordje bemanning staat inmiddels bij ongeveer alle voertuigen. Het kan met een druk op de knop verandert worden in bemensing. We doen het pas zodra een grote meerderheid van de gebruikers ons laten weten dat ze zich storen aan bemanning.

Dit probleem is m.i. eenvoudig op te lossing door de benaming 'bezetting'  te gebruiken  :)
Groet,
MarcD

Offline PeterD

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 146
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #10 Gepost op: 28 juli 2022, 07:50:18 »
Maar ik ken ook regio’s, die om te voorkomen dat er weer een discussie ontstaat dat er niet alleen mannen maar ook vrouwen uitrukken, de term bemanning hebben omgezet naar bezetting en of bemensing.

Peter370

Daar hebben we het ook over gehad. Het woordje bemanning staat inmiddels bij ongeveer alle voertuigen. Het kan met een druk op de knop verandert worden in bemensing. We doen het pas zodra een grote meerderheid van de gebruikers ons laten weten dat ze zich storen aan bemanning.

Dit probleem is m.i. eenvoudig op te lossing door de benaming 'bezetting'  te gebruiken  :)

Het is ook niet moeilijk om het aanpassen. Echter hebben we het intern besproken. Het is en blijft bemanning tot er een moment komt dat de meerderheid van onze gebruikers zich stoort aan de term bemanning.

Het zijn gevoelige onderwerpen. De term bemanning kan sommige mensen storen. We weten ook dat als we het aanpassen (bemensing, bezetting of iets dergelijks) het ook mensen tegen de borst stuit.

Offline SeaSparks

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 160
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2022, 13:55:55 »
Toch klopt het niet naar mijn mening;

P 2 BRT-02 Ass. Ambu (patient verv ruw ter) Groene Punt (Recr) Rockanje 17-2381
GROUP-1   13:26:26 28-07-22
1400611   Rockanje (Bemanning TS)
1400615   Westvoorne (Commando)

Hier wordt toch echt de Blusploeg gealarmeerd en niet de Bemanning TS. De 172381 is sowieso geen TS maar een DVT. En zo zijn er, i.i.g. in het Rotterdamse, wel meer voorbeelden.

Offline PeterD

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 146
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #12 Gepost op: 28 juli 2022, 15:02:24 »
Toch klopt het niet naar mijn mening;

P 2 BRT-02 Ass. Ambu (patient verv ruw ter) Groene Punt (Recr) Rockanje 17-2381
GROUP-1   13:26:26 28-07-22
1400611   Rockanje (Bemanning TS)
1400615   Westvoorne (Commando)

Hier wordt toch echt de Blusploeg gealarmeerd en niet de Bemanning TS. De 172381 is sowieso geen TS maar een DVT. En zo zijn er, i.i.g. in het Rotterdamse, wel meer voorbeelden.

Alles is kloppend te maken, deze capcode staat nu gekoppeld aan het opgeroepen voertuig.

Online Dijkie69

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 906
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #13 Gepost op: 28 juli 2022, 15:11:20 »
Toch klopt het niet naar mijn mening;

P 2 BRT-02 Ass. Ambu (patient verv ruw ter) Groene Punt (Recr) Rockanje 17-2381
GROUP-1   13:26:26 28-07-22
1400611   Rockanje (Bemanning TS)
1400615   Westvoorne (Commando)

Hier wordt toch echt de Blusploeg gealarmeerd en niet de Bemanning TS. De 172381 is sowieso geen TS maar een DVT. En zo zijn er, i.i.g. in het Rotterdamse, wel meer voorbeelden.

Dan maak jij er bemanning TS/PM van, ik heb in mijn PDW dingen op mijn manier staan. Omdat ik dat zelf bepaal welke benamingen ik gebruik.

Als hier de beheerders hebben besloten dat het bemanning wordt, klaar.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Verandering benaming blusploegen?
« Reactie #14 Gepost op: 28 juli 2022, 15:25:13 »
Ook ik heb hier in PDW labels ingevuld staan zoals ik ik dat zelf graag zie.
Een ieder is daar geheel vrij in natuurlijk.
Maar je mag toch ook gewoon je mening geven op een online monitor die door velen wordt bekeken?
Een monitor die hier door velen wordt gevoed, zelfs door mensen uit het vakgebied.