Auteur Topic: Raster  (gelezen 4323 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline palcom

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Raster
« Gepost op: 8 november 2010, 11:53:14 »
Wie kan mij vertellen wat Raster inhoudt?

Is het zinvol om deze frequentie's te programmeren?

Alvast dank voor de info.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Raster
« Reactie #1 Gepost op: 8 november 2010, 12:06:27 »
Citaat van: "palcom"
Wie kan mij vertellen wat Raster inhoudt?

Is het zinvol om deze frequentie's te programmeren?

Alvast dank voor de info.

Een raster is de afstand tussen de frequenties. Marifoonfrequenties (kanalen) zijn 25 kHz van elkaar verwijderd. Boven 158 MHz tot 174 MHz zijn de frequenties 20 kHz van elkaar gescheiden. Voor de luchtvaart zijn er ook afspraken. Momenteel is dat nog 25 KHz en dat zou gaan naar 8.33 KHz. Om alle mogelijke frequenties te programmeren is niet zinvol. Een scanner heeft tijd nodig om al die kanalen af te tasten. Daardoor ga je dingen missen omdat je scanner er nog niet aan toe was gekomen om die positie te bezien.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Raster
« Reactie #2 Gepost op: 8 november 2010, 12:13:43 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Momenteel is dat nog 25 KHz en dat zou gaan naar 8.33 KHz.

Er worden in de luchtvaart al enige jaren frequenties in een 8.33 kHz-raster gebruikt, vooral voor het hogere luchtruim (FL195 en hoger).

Leen Ansems

  • Gast
Re: Raster
« Reactie #3 Gepost op: 8 november 2010, 12:45:06 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "Leen Ansems"
Momenteel is dat nog 25 KHz en dat zou gaan naar 8.33 KHz.

Er worden in de luchtvaart al enige jaren frequenties in een 8.33 kHz-raster gebruikt, vooral voor het hogere luchtruim (FL195 en hoger).

Ik rekende er eigenlijk al op dat je me zou aanvullen... Het is mijn specialiteit niet :oops:

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Raster
« Reactie #4 Gepost op: 8 november 2010, 14:52:27 »
Met "raster" kan ook nog bedoeld worden de toewijzing van frequenties aan bedrijven, volgens een raster- of ruitpatroon". Zie onderstaande kaart (afb. van elsinga), de frequenties behorende bij een raster of ruit werden dan hergebruikt na ongeveer 80 kilometer. Tegenwoordig wordt dit niet echt meer toegepast geloof ik, zoveel mobilofoongebruikers zijn er niet meer.
zie ook: http://www.scannerforum.nl/viewtopic.php?f=94&t=13245


Leen Ansems

  • Gast
Re: Raster
« Reactie #5 Gepost op: 8 november 2010, 15:06:33 »
Citaat van: "MarkSchutte"
Met "raster" kan ook nog bedoeld worden de toewijzing van frequenties aan bedrijven, volgens een raster- of ruitpatroon". Zie onderstaande kaart (afb. van elsinga), de frequenties behorende bij een raster of ruit werden dan hergebruikt na ongeveer 80 kilometer. Tegenwoordig wordt dit niet echt meer toegepast geloof ik, zoveel mobilofoongebruikers zijn er niet meer.
zie ook: viewtopic.php?f=94&t=13245

Het wordt nog als indicatie gebruikt, maar niet meer strikt naar de kaart. Je kan nu immers aangeven in de vergunningaanvraag hoe groot je bereik zou moeten zijn. Vroeger was het meer 20 km rond de basis of landelijk. Er zijn nu ook tussenvormen. Ik heb ooit een zotte situatie meegemaakt dat een bedrijf in Amsterdam van frequentie moest verhuizen omdat hij  oostelijk van de weg naast de Coentunnel naar het industrieterrein westelijk daarvan verhuisde. Een afstandverschil van pakweg 250 meter. De scheiding tussen de 2 rasters lag precies op de middenberm van de weg...... (op de kaart dan :wink: )