Hi allen,
Via marifoonkanaal 16 kondigt het Kuswachtcentrum in Den-Helder altijd de veiligheids- en navigatieberichten aan op de marifoonkanalen 23 en 83.Voor kanaal 23 staat er hier in Hoorn een zender.
Sinds kort is er echt geen bericht meer te horen op 23 en 83, maar op kanaal 01 en 83. Marifoonkanaal 01 is de frequentie van de Centrale Meldpost IJsselmeergebied (CMIJ).
Een aantal dingen vallen dus op:
- Marifoonkanaal 23 blijft stil en op marifoonkanaal 01 wordt met dezelfde sterkte (en ik neem aan dat dit de zender Hoorn is) hetzelfde bericht als op 83 uitgezonden.
- Volgens mijn informatie valt het IJsselmeer en Markermeer onder het binnenwatergebied. Een gebied waar de Nederlandse Kustwacht geen veiligheids- en navigatieberichten voor hoeft te verzorgen. Enkel voor SAR-taken.
- Marifoonkanaal 01 van de CMIJ wordt nu zo langs 'plat' gelegd dat eventueel veiligheidsverkeer niet kan plaatsvinden.
Weet iemand of het een bewuste keuze is dat ook de Nederlandse Kustwacht uitzendt op marifoonkanaal 01 van de CMIJ? Of is dit een programmeerfoutje? Lijkt mij dat dit dan ook door de CMIJ is opgevallen toch?