Auteur Topic: Portofoon als marifoon bij noodgevallen.  (gelezen 15488 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: Portofoon als marifoon bij noodgevallen.
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2021, 09:40:32 »
EUR 44 in 2021.

Offline testerr

• Gevorderd Lid
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2021, 10:19:46 »
Hou rekening met de beperkte reikwijdte van een handmarifoon. En sommige handmarifoons worden na enkele jaren minder gevoelig in de ontvangst, is mijn ervaring.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2021, 10:24:16 »
Vergeet de jaarlijkse terugkomende kosten voor het AT niet. Geen wereld bedrag (uit mijn hoofd) iets van 30,- voor de beheerskosten van de frequentie ruimte.

Volgens mij zijn die kosten per marifoon, niet voor je certificaat. Maar helemaal zeker weten doe ik het niet.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline testerr

• Gevorderd Lid
« Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2021, 10:37:14 »
Vergeet de jaarlijkse terugkomende kosten voor het AT niet. Geen wereld bedrag (uit mijn hoofd) iets van 30,- voor de beheerskosten van de frequentie ruimte.

Volgens mij zijn die kosten per marifoon, niet voor je certificaat. Maar helemaal zeker weten doe ik het niet.

Dit klopt.

Offline ET

• Top Lid
  • Schiedam
« Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2021, 10:37:53 »
Durf ik niet te zeggen, maar verwacht per certificaat.
Net als je zendamateur machtiging en machtiging voor landmobiel gebruik, wordt allemaal afgerekend per certificaat/vergunning en niet per radio.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline ET

• Top Lid
  • Schiedam
« Reactie #20 Gepost op: 19 januari 2021, 10:39:50 »
Hou rekening met de beperkte reikwijdte van een handmarifoon. En sommige handmarifoons worden na enkele jaren minder gevoelig in de ontvangst, is mijn ervaring.

Bij ICOM marifoon's is dat inderdaad een bekend probleem. Er wordt een filter aangetast doordat deze loodvrij op de print is gesoldeerd. Nieuw filtertje kopen en even met de soldeerbout aan de gang en hij is weer als nieuw  :).

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Ron 01

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 20 januari 2021, 15:44:41 »
Wat een stellingen, jij hebt een noodoproep, die gooi je uit op 16 in dat gebied. Er is geen hond die gaat klagen achteraf.

In de scheepvaartwet staat namelijk letterlijk nood breekt wet. Jij hebt nood.

Overal behalve in Nederland durf ik ook wel een noodoproep te doen als niet amateur op amateur repeaters. Gegarandeerd dat er dan hulp komt. Hier zijn te veel moraalridders...

Beter had ik het niet kunnen zeggen 👍
Mvg Ron

Offline kezeltje

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 30 september 2024, 14:28:14 »
ja, een oud topic, maar toch nog een vraagje.
een kano of zeilboot hebben niet altijd een naam, en zeker geen MMSI-nummer, hoe krijg ja dan een (portabel)marifoon met ATIS???
Mag ik dan een handmarifoon zonder ATIS gebruiken in mijn kano/zeilboot(je) ?
groet/73,
Jan

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #23 Gepost op: 30 september 2024, 14:42:56 »
Aanhakend op dit, een sluw iemand op MP biedt een goedkoop Quancheng en Baofeng portofoontjes aan als marifoon, alleen de marifoonkanalen zijn er in gezet.

Dit is even een voorbeeld...er staan regelmatig andere modellen van 2 tientjes bij Alie voor bedragen van 80 tot 150 aan als marifoon ( want als porto brengen ze niks op ).
2X AOR AR-DV1,Moonraker Skyscan discone,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker, Noolec LaNA versterker,div Porto's.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #24 Gepost op: 30 september 2024, 14:51:12 »
Je zult nog steeds je Basisceritficaat Marifonie moeten halen. Bij de registratie bij de RDI vul je bij de scheepsnaam 'diverse schepen' in. Je krijgt dan een MMSI. Je mag de portofoon alleen gebruiken als er geen andere zendapparatuur aanwezig is aan boord. Is er wel andere zendapparatuur aan boord dan dien je de apparatuur van dat schip te gebruiken.

Het gebruik van Chinese meuk of andere portofuuns zonder ATIS levert je een economisch delict op. DE RDI controleert en handhaaft regelmatig.

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #25 Gepost op: 30 september 2024, 15:00:34 »
Je zult nog steeds je Basisceritficaat Marifonie moeten halen. Bij de registratie bij de RDI vul je bij de scheepsnaam 'diverse schepen' in. Je krijgt dan een MMSI. Je mag de portofoon alleen gebruiken als er geen andere zendapparatuur aanwezig is aan boord. Is er wel andere zendapparatuur aan boord dan dien je de apparatuur van dat schip te gebruiken.

Het gebruik van Chinese meuk of andere portofuuns zonder ATIS levert je een economisch delict op. DE RDI controleert en handhaaft regelmatig.

Hij ligt ook regelmatig overhoop met MP omdat die de advertentie verplaatst naar portofoons, met teksten als " MP dit is een marifoon dus hij staat in de juiste rubriek" Het is natuurlijk een mooi handeltje..die goedkope alie dingen staan overal, je maakt er een marifoon van omdat dit toevallig in het bereik valt, en voila, de niets vermoedende klant denkt een marifoon te hebben voor een koopje.
2X AOR AR-DV1,Moonraker Skyscan discone,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker, Noolec LaNA versterker,div Porto's.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #26 Gepost op: 30 september 2024, 15:03:35 »
Ik weet niet of dit aansluit bij het topic, maar onder andere Icom verkoopt portofoons die als voorwaardige marifoon (met ATIS) te gebruiken zijn. Uiteraard is dat wat anders dan het gebruiken van een willekeurige portofoon, maar volwaardige portofoons bestaan dus zeker :)

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #27 Gepost op: 30 september 2024, 16:29:57 »
Ik weet niet of dit aansluit bij het topic, maar onder andere Icom verkoopt portofoons die als voorwaardige marifoon (met ATIS) te gebruiken zijn. Uiteraard is dat wat anders dan het gebruiken van een willekeurige portofoon, maar volwaardige portofoons bestaan dus zeker :)

Oh ja en dat trek ik helemaal niet in twijfel, er zijn ook heel veel volwaardige marifoons in portofoon model, bij water gaat er een lampje branden, ze blijven drijven etc... Maar ik denk dat er niet veel kenners er met een baofeng of quancheng zich op zee durven te wagen, ik zou mijn leven er niet mee riskeren. ( nou ben ik zeeziek als ik naar een sloot kijk 😂)  misleiding (ik zeg expres geen oplichting)  heb je overal, maar op het moment dat het gevaarlijk gaat worden omdat iemand de suggestie werkt dat iets een marifoon is dan vind ik het een brug te ver . (om bij het topic te blijven )

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #28 Gepost op: 1 oktober 2024, 07:38:01 »
een kano of zeilboot hebben niet altijd een naam, en zeker geen MMSI-nummer, hoe krijg ja dan een (portabel)marifoon met ATIS???
Mag ik dan een handmarifoon zonder ATIS gebruiken in mijn kano/zeilboot(je) ?

Als je een portofoon hebt die op de marifoonkanalen te programmeren is en je bent zendamateur, dan mag je die portofoon gewoon bij je hebben. Luisteren naar marifoonkanalen mag daarmee uiteraard ook. Zenden mag niet.

Maar als er een noodgeval is op het water en er geen andere mogelijkheden zijn om te communiceren, dan kun je de porto onder het argument "goed zeemanschap" wel gebruiken. Of de RDI daar intrapt is mij niet bekend, maar zo deed ik dat toen ik nog geen handmarifoon had. Nooit hoeven zenden overigens. Maar ik zou geen mobilofoon vast inbouwen als marifoon...
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #29 Gepost op: 1 oktober 2024, 10:06:40 »
Als je een portofoon hebt die op de marifoonkanalen te programmeren is en je bent zendamateur, dan mag je die portofoon gewoon bij je hebben. Luisteren naar marifoonkanalen mag daarmee uiteraard ook. Zenden mag niet.

Maar als er een noodgeval is op het water en er geen andere mogelijkheden zijn om te communiceren, dan kun je de porto onder het argument "goed zeemanschap" wel gebruiken. Of de RDI daar intrapt is mij niet bekend, maar zo deed ik dat toen ik nog geen handmarifoon had. Nooit hoeven zenden overigens. Maar ik zou geen mobilofoon vast inbouwen als marifoon...

Volgens mij is het argument van het RDI (of is dat ooit gewijzigd?) dat je geen apparatuur zendklaar mag hebben op een frequentie waar je niet op mag zenden.