Auteur Topic: 27mc mobiele magneetvoetspriet als scanner antenne?  (gelezen 4151 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Etherfred

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
27mc mobiele magneetvoetspriet als scanner antenne?
« Gepost op: 25 februari 2021, 18:19:07 »
Hallo,

Ik heb sinds kort een scanner (handheld) en ontvang nagenoeg niks behalve storing, een babyfoon, 1x een 145mhz en een 27mhz repeater op de scanner.
Het maakt verder niet veel uit waar ik ben en ik heb al verschillende antennetjes geprobeerd (maken en kopen) maar het wordt niet veel beter.  Zo'n kleine magneetspriet aan dunne SMA coax  uit een zolder raam zelfs niks.  Nu hoorde ik van een radioamateur dat er gewoon weinig meer te scannen is op dit moment, zeker waar ik zit. Dan denk ik nu aan een buitenantenne op het dak en dan wel een discone want daar lees ik over dat het allround het beste werkts als ik maar 1 antenne wil plaatsen maar nu komt mijn vraag.

Ik heb nog een 27mc bakkie liggen en een van de 3 dingen die ik wel ontvang is een 27mc repeater hier volgens mij op 10 meter want die knalt keihard binnen,  en dan zou ik nog wel eens een keer willen zenden met dat  ding en dacht ik aan het plaatsen van een kleine mobiele antenne voor de 27mhz, een voor een auto met een  magneetvoet en dan zetten op de metalen airco behuizing of op het frame van de zonnepanelen, en  het oude bakkie erop aansluiten maar ook een adapter erbij en dan deze antenne gaan gebruiken voor mijn UBC125XLT ook om te scannen.

Is er iemand op het forum die ook een 27mc antenne gebruikt voor scanwerk en en of hoeveel zin heeft het technisch gezien, dit het te proberen?

Ik hoop behalve 27mhz ook 2meter, 75cm maar ook eindelijk eens een vliegtuig of zo op te pikken.

Bedankt voor jullie reacties alvast.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: 27mc mobiele magneetvoetspriet als scanner antenne?
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2021, 20:09:44 »
Goedenavond,

Het ligt er een beetje aan waar je zit en waar je interesse naar uit gaat of er nog wat te ontvangen valt. Als je geinstereseerd bent in scheepvaart en je zit midden op de Veluwe dan kan dat inderdaad wel eens tegenvallen. Maar bijvoorbeeld luchtvaart moet in een groot deel van Nederland wel iets opleveren.

Een 27Mc antenne is gemaakt voor die frequentie band en zal dus geen optimale resultaten geven ver buiten die band.
Let ook even op je SWR als je er mee wilt gaan zenden, die magneet voeten hebben over het algemeen de tegen capaciteit van een autodak nodig, nu weet ik niet hoe groot je airco unit is maar ben bang niet groot genoeg.

Een discone is inderdaad mooi voor breedbandig ontvangen maar geeft mindere resultaten als antenne's gemaakt voor een specifieke band.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Wâldrinner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: 27mc mobiele magneetvoetspriet als scanner antenne?
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2021, 07:15:48 »
Goedemorgen,

Ik zou geen 27 mc antenne gebruiken.
Ik heb overigens mijn hele leven al 27MC, maar nog nooit van een repeater gehoord voor deze frequentie.
Ik heb laatst voor de aardigheid dit projectje

()

eens geprobeerd.
Dit ziet er op het filmpje wat slordig uit, maar je kan het zo mooi en netjes maken als je wilt.
Ongeveer 20 minuten werk, de resultaten zijn bijzonder goed te noemen, ook de lokale 27mc pakt hij goed.
Van alle binnen antennes, telescoopantennes en mobiele sprieten scoort deze het best!
Ik ga hiervan een nettere/degelijkere versie maken en op zolder hangen
Misschien de moeite waard om te proberen.
- UNIDEN BEARCAT BCT15X
- UNIDEN BEARCAT 125XLT
- UNIDEN BEARCAT 180XLT
- COMMTEL 205
- 2X DIAMOND X-50

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 27mc mobiele magneetvoetspriet als scanner antenne?
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2021, 07:34:21 »
Voor dit soort antennes gebruik ik verkoperd lasdraad 1 mm. Ziet er meteen een stuk strakker uit.

Offline owner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: 27mc mobiele magneetvoetspriet als scanner antenne?
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2021, 08:03:36 »
Kan ik er bij jou 1 op maat bestellen voor in mijn vliering? :D

Offline dijk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 139
Re: 27mc mobiele magneetvoetspriet als scanner antenne?
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2021, 08:24:57 »
Hallo
Er staat hier een 27 mc antenne op magneetvoet op de balkonreling .
En ik hoor de landelijke 27 mc repeater luid en duidelijk.
Groeten Chiel  uit Nootdorp

https://wrlp.nl/
2 x UBC125XLT , 3 x UBC370CLT
Sangean ATS 909X2
Comet SB-7            
Diamond NR-770H   Diamond SG-7500
Sirio Performer 600 PL
Diamond MR-77B  , Diamond RH771

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 27mc mobiele magneetvoetspriet als scanner antenne?
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2021, 08:35:27 »
Ik heb overigens mijn hele leven al 27MC, maar nog nooit van een repeater gehoord voor deze frequentie.

https://wrlp.nl/

Offline dijk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 139
Re: 27mc mobiele magneetvoetspriet als scanner antenne?
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2021, 08:47:16 »
Maar ook een gateway op  Kanaal 35    27.355  die ook landelijk word.
2 x UBC125XLT , 3 x UBC370CLT
Sangean ATS 909X2
Comet SB-7            
Diamond NR-770H   Diamond SG-7500
Sirio Performer 600 PL
Diamond MR-77B  , Diamond RH771

Offline Wâldrinner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: 27mc mobiele magneetvoetspriet als scanner antenne?
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2021, 09:25:05 »
Voor dit soort antennes gebruik ik verkoperd lasdraad 1 mm. Ziet er meteen een stuk strakker uit.

Dat heb ik ook gedaan, zo slordig als dit hoeft natuurlijk niet.
Maar het gaat om het idee en de maten, het werkt wel.
Die repeater is echt nieuw voor mij, misschien omdat wij hier de laatste jaren alleen nog lokaal contact hebben met bekenden.
- UNIDEN BEARCAT BCT15X
- UNIDEN BEARCAT 125XLT
- UNIDEN BEARCAT 180XLT
- COMMTEL 205
- 2X DIAMOND X-50

Offline Etherfred

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: 27mc mobiele magneetvoetspriet als scanner antenne?
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2021, 12:22:09 »
oke, bedankt voor jullie reacties.
ik had al verschillende dipoles gemaakt en ook een "loop" achtige van coax volgend een video maar deze die jij noemt Wâldrinner, heb ik nog niet geprobeerd. inmiddels heb ik wat coax kabel en pluggen,  niet genoeg voor op het dag maar die uit het filmpje ga ik vanavond in elkaar knutselen :) en dan eentje van lasdraad in pvc zetten en hopla het dak op.
als ik dan niks hoor dan hoef ik ook niet in een dure antenne te investeren denk ik. kamertje hier is maar  meter hoog maar zal toch het dak op gaan.  ik las ook ergens dat zonnepanelen weleens voor storing kunnen zorgen?
dat wordt dan de rand van het dak.
die magneetvoet, mag die op de verwarming binnen of heeft het niet alleen massa maar ook echt oppervlakte nodig?

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 442
Re: 27mc mobiele magneetvoetspriet als scanner antenne?
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2021, 11:49:21 »
Grappig project en leuk om mee te spelen.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline dijk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 139
Re: 27mc mobiele magneetvoetspriet als scanner antenne?
« Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2021, 11:48:48 »
Deze antenne is wat maat betreft ook een optie.
Straler en radialen  75 cm.
Wat meer in de richting 27 mc.
Als je het berekend is het anders natuurlijk.
maar hij word verkocht voor 26-28 mhz
Ook leuk voor een experiment.
groeten Chiel

https://www.mega-com.nl/contents/nl/p4899_Lemm-GPL27.html
2 x UBC125XLT , 3 x UBC370CLT
Sangean ATS 909X2
Comet SB-7            
Diamond NR-770H   Diamond SG-7500
Sirio Performer 600 PL
Diamond MR-77B  , Diamond RH771

Offline Etherfred

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 14
Re: 27mc mobiele magneetvoetspriet als scanner antenne?
« Reactie #12 Gepost op: 1 maart 2021, 20:36:31 »
bedankt Chiel, dan ga ik ook eens kijken of ik die kan namaken. ik vraag me af of bij alleen ontvangen, die radialen wat doen. zijn die niet alleen nodig voor een goed signaal uit...?
die andere is klaar en staat sinds eerder gisteren op het dak en ik heb m gisteren afgekit rondom met keuken cilikonen kit. het ding werkt nog ook haha. hoe lang zal ik nog wel zien. gouden tip!
ik heb helaas geen foto maar heb hem met een groot formaat kroonsteen gemaakt met 3 delen en de coax midden er doorheen gedaan met de draad erop gesoldeerd
en daarna de mantel aan een |_____|  stuk koperdraad met twee haken eraan gesoldeerd en die in de buitenste twee gezet en daarna de 4 radialen bovenop per 2 aan elkaar naast de spriet gezet.
ik ontvang nu, ook al is het nog steeds doodstil hier, best wat vaker een "dutch military"of verkeerschool en zelfs een nog onbekende repeater op 145.xxx en wat marifoon.
en dat met 70ohm televiesie coax kabel.
zou het voor ontvangen veel verschil zijn of ik alsnog een versie maak met 50ohm coax kabel denken jullie?
indien ja dan maak ik een mooiere van stevig laspennen of wat eerder genoemd werd en op een fatsoenlijk chassis stuk dat ik dan nog moet halen maar die versie zal het langer uithouden in form dan die tamelijk slappe 1.7mm koperdraad die er nu staat.

Offline dijk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 139
Re: 27mc mobiele magneetvoetspriet als scanner antenne?
« Reactie #13 Gepost op: 2 maart 2021, 08:25:46 »
En als je i.v.m. het film projekt  i.p.v.   de dunne draadjes  5 telescoopantennes neemt ,
zoals deze  van  105 cm, artikel 19  kan je nog makkelijker testen.

https://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1176_Telescoop_Antenne.html

De bovenste met stukje  van bijv. 5 cm koper en soldeer oogje solderen aan de middenpin voor bevestiging.
En de radialen op de 4 boutjes.
Dan kan je elke maat met in en uitschuiven uit proberen.
En dan op een fotostatief  uitproberen wat de beste plek is .
Zelfs een dipool uitproberen hoort dan tot de mogelijkheid.
Groeten Chiel uit Nootdorp
2 x UBC125XLT , 3 x UBC370CLT
Sangean ATS 909X2
Comet SB-7            
Diamond NR-770H   Diamond SG-7500
Sirio Performer 600 PL
Diamond MR-77B  , Diamond RH771

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 644
Re: 27mc mobiele magneetvoetspriet als scanner antenne?
« Reactie #14 Gepost op: 2 maart 2021, 09:32:09 »
ik vraag me af of bij alleen ontvangen, die radialen wat doen. zijn die niet alleen nodig voor een goed signaal uit...?

de radialen zijn nodig, zij vormen het grondvlak. vergelijk het met de metalen plaat onder de magneetvoet van je openingspost.
en ja, ze zijn ook nodig bij ontvangst, want een antenne werkt altijd hetzelfde bij zenden en ontvangen.
dit is de zogenaamde reprociteit of wederkerigheid van antennes.