Auteur Topic: Tips gevraagd plaatsing antenne buitenshuis in werkkamer met klapraam  (gelezen 2190 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Tips gevraagd plaatsing antenne buitenshuis in werkkamer met klapraam
« Gepost op: 20 december 2020, 20:51:23 »
Hi all,

Ik zou graag jullie advies/tips willen hebben:

In mijn huidige huis wil ik de mogelijkheid hebben om mijn Diamond D-777 antenne buitenshuis te plaatsen. Het is volgens mij een probleem waar velen van jullie weleens tegenaan zijn gelopen.

De scanners staan in een werkkamer naast een klapraam. Ik maak gebruik van een redelijk dikke Aircell 7 kabel met PL/BNC connector. Helaas zijn de temperaturen nu te koud om het raam open te houden, zodat de antenne tijdelijk buiten kan staan.
Ik zoek dus een permanentere oplossing (anders dan verhuizen :) ) om toch een buitenshuis antenne te hebben.

Nu zie ik een aantal mogelijke oplossingen hiervoor:
  • Een dunnere kabel gebruiken dan deze Aircell 7 - dat hij tussen de naad van het raam kan zitten
  • Er zijn verschillende "flat cabels" verkrijgbaar om raamprobleem op te oplossen. De vraag is: #1 of deze zo met PL/BNC connector verkrijgbaar zijn en #2 of het signaalverlies dan niet te significant zal zijn?
En wellicht kennen jullie nog andere (technische) oplossingen op markt om dit soort problemen slim op te lossen..

Wat zouden jullie adviseren of zijn er nog tips?

Gr.
Jeffrey
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 865
Re: Tips gevraagd plaatsing antenne buitenshuis in werkkamer met klapraam
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2020, 21:23:48 »
Euh, een gat boren om je kabels door te voeren...

Dan wel van buiten naar binnen boren en schuin omhoog om vocht buiten te houden.

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Tips gevraagd plaatsing antenne buitenshuis in werkkamer met klapraam
« Reactie #2 Gepost op: 20 december 2020, 21:27:19 »
Ik was al bang voor voor zo'n reactie nadat ik mijn bericht geplaatst had, maar ik kon helaas mijn oorspronkelijk bericht niet meer aanpassen.

Belangrijk om te vermelden:
Het gaat om een appartementencomplex (huur) met dakterras op dezelfde vloerhoogte. Ik heb dus geen mogelijkheid om te boren. De antenne zou ik dus graag buiten op het dakterras willen plaatsen.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 865
Re: Tips gevraagd plaatsing antenne buitenshuis in werkkamer met klapraam
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2020, 21:28:24 »
Ook geen luchtrooster waar je de kabels door kan voeren? Had ik in mijn huurhuis ook.

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Tips gevraagd plaatsing antenne buitenshuis in werkkamer met klapraam
« Reactie #4 Gepost op: 20 december 2020, 21:34:53 »
Daar had ik nog niet over nagedacht, maar goed punt.

Nu heb ik even gekeken. Er is een luchtrooster van het merk Duco. Precies onderstaande model en plaatsing. Als ik zo naar plaatsing/uitvoering kijk lijkt dat geen oplossing. Volgens mij gaat het lucht met een relatief smalle weg naar buiten. Dat zal ik morgen van buiten nog even moeten inspecteren.

Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1973
Re: Tips gevraagd plaatsing antenne buitenshuis in werkkamer met klapraam
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2020, 00:06:47 »
Kan je wel boren of mag je niet boren? Als je dit in de voeg doet buiten kan je dit met mortel weer dichtsmeren. Zie je later niks meer van. Binnen met plamuur dichtsmeren.

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Tips gevraagd plaatsing antenne buitenshuis in werkkamer met klapraam
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2020, 19:26:27 »
Kan je wel boren of mag je niet boren? Als je dit in de voeg doet buiten kan je dit met mortel weer dichtsmeren. Zie je later niks meer van. Binnen met plamuur dichtsmeren.

Zelfde geldt voor een houten kozijn. Dat heb ik gedaan in het huurappartement waar ik woon. Is altijd weer te dichten en af te lakken mocht ik gaan verhuizen.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Robert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 358
Re: Tips gevraagd plaatsing antenne buitenshuis in werkkamer met klapraam
« Reactie #7 Gepost op: 21 december 2020, 19:42:34 »
Voor satelliet wordt wel eens een raamdoorvoerkabel gebruikt.
Deze heb je tegenwoordig ook met SMA aansluiting.

https://www.mediawinkel.eu/antennekabel-raam-doorvoer-smam-smaf.html

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Zal ongetwijfeld verlies geven en ook niet het eeuwige leven hebben.

edit: Ik zie dat je dit zelf ook al geopperd hebt.

Offline Gotya

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 210
Re: Tips gevraagd plaatsing antenne buitenshuis in werkkamer met klapraam
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2020, 10:50:57 »
Ik weet niet hoe handig je bent maar je zou een houten frame kunnen maken die in de raam opening past en het geheel tussen het raam en het kozijn opvult, een paar cm hoog en hier boor je een gat (gaten) in om je je kabel door te voeren.
Zo is het raam "dicht" kun je de kabel doorvoeren en tocht het niet.

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Tips gevraagd plaatsing antenne buitenshuis in werkkamer met klapraam
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2020, 20:11:00 »
Daar had ik nog niet over nagedacht, maar goed punt.

Nu heb ik even gekeken. Er is een luchtrooster van het merk Duco. Precies onderstaande model en plaatsing. Als ik zo naar plaatsing/uitvoering kijk lijkt dat geen oplossing. Volgens mij gaat het lucht met een relatief smalle weg naar buiten. Dat zal ik morgen van buiten nog even moeten inspecteren.

Ik heb even naar het luchtrooster gekeken Hans013. Nu ben ik geen kenner van luchtroosters, maar aan de buitenkant zit een 'gleuf'. Daar is een zwart element zichtbaar zoals je ziet. Een stokje door de witte gleuf aan de binnenkant komt niet (zichtbaar) naar buiten toe voorbij het zwarte element. Het lijkt er dus op dat er nog een zwart element tussen zit.

Iemand enig idee hoe dit bouwkundig zit. Is dit makkelijker te verwijderen/verplaatsen zonder verdere schade?
Het is namelijk wel de meest ideale oplossing.





Ik weet niet hoe handig je bent maar je zou een houten frame kunnen maken die in de raam opening past en het geheel tussen het raam en het kozijn opvult, een paar cm hoog en hier boor je een gat (gaten) in om je je kabel door te voeren.
Zo is het raam "dicht" kun je de kabel doorvoeren en tocht het niet.

Dank voor je creatieve ingeving. Lijkt ook een mooie oplossing als alternatief.
Ik durf wel te stellen dat ik redelijk creatief ben, maar alleen niet met die materialen. ;)
Dan zou ik iemand moeten vinden die dat zou willen en kunnen doen.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur