Auteur Topic: Kenwood R5000 of Perseus  (gelezen 4843 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline zijls11

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Kenwood R5000 of Perseus
« Gepost op: 15 oktober 2010, 15:51:58 »
Geachte lezer(s),

Op dit moment beschik ik thuis over een Kenwood R5000 met een antenne van RF-Systems DX500 als indoorantenne en heb deze geplaatst op 6 meter hoogte bij het raam met vrij uitzicht aldaar. Ik heb een goede ontvangst.

Over de Perseus is men, naar wat ik op internet lees, vol lof. Wat ik me steeds weer afvraag gezien bovenstaande situatie is: wanneer ik de Kenwood R5000 ooit eens zou vervangen door een Perseus SDR, zou de ontvangst dan aanzienlijk verbeterd worden ? Ik neem aan dat de Perseus ook een DSP heeft.
Thuis heb ik een Quadcore PC, (1,5 jaar oud) met 3 GB intern geheugen, 500 GB harde schijf met goede geluidskaart en Bose speakers.
Verder vraag ik me af of er ook een Nederlandstalige handleiding van de Perseus is of nog zal komen. Zo ja, dan ben ik hierin geinteresseerd.
Ik ben benieuwd naar wat reacties.

Groet,
Johan Zijlstra

skourre

  • Gast
Re: Kenwood R5000 of Perseus
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2010, 16:16:36 »
hallo johan.

ik heb de perseus gehoord en was erg onder de indruk.ik zit nu nog te wachten tot ze dat ding in een kastje stoppen met computer.want dat vind ik zelf een groot nadeel.je moet altijd een computer bij hebben staan.
verder zijn er op het internet ook al diverse sdr ontvangers te beluisteren.een bekende is
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
kun je even spelen.loop ook eens door de andere sdr op deze site.leuk is het om bv op 40 meter te luisteren vroeg in de morgen en dan via een usa sdr station de yanks te horen.mocht je ze hier niet horen.zo is het ook leuk om gedurende dag condities hier in europa  in de usa te luisteren naar usa stations die bv met hawaii zitten te werken.daar is het dan nog nacht.nou ja veel mogelijkheden.

skourre

Offline zijls11

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Kenwood R5000 of Perseus
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2010, 15:18:43 »
Hallo Skourre,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb al even naar de site gekeken en geluisterd die je me hebt opgegeven. Deze is best heel leuk en interessant.
Het zijn, neem ik aan, vooral de zendamateurs (Hams) die hier aan het werk zijn.
Ook zou het leuk zijn om op deze manier naar radio- of omroepstations te kunnen luisteren, misschien komt dat later nog eens.
Als je nog tips hebt, laat het me dan weten. Dat geldt natuurlijk ook van mijn kant naar jou toe.

Vriendelijke groet,
Johan Zijlstra

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Kenwood R5000 of Perseus
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2010, 23:30:25 »
Leuk onderwerp!

Twee weken geleden heb ik een avond zitten stoeien met een Perseus.

De Perseus waar ik mee heb gespeelt stond aangesloten op een zeer snelle laptop, het geluid van de ontvanger verdween naar een speciaal voor dit doel aangeschafte Bose versterker en dito boxen. Daarnaast had de eigenaar voor het afstemmen een speciale USB afstemknop aangeschaft. De rest van de bediening ging met de muis. De antenne was een Wellbrook ALA1530 op een rotor.

Het geen het meeste indruk maakte op mij was de prachtige spectrum monitor. Ik luister veel luchtvaart op de HF, maar je kan maar op een frequentie tegelijk luisteren (met één enkele ontvanger). Op het real time spectrum display verschijnt binnen een vooraf ingesteld bereik (bijvoorbeeld 5505 - 5680 khz) een mooie lijn als er activiteit is. Degene van wie de ontvanger was kon aan het patroon van de lijn zelfs zien wat voor vorm modulatie er werd gebruikt! Op deze manier bestrijk je een heel spectrum in een oogopslag, hier kan een zoekfunctie van een conventionele ontvanger niet tegenop.

Ga ik er nu ook een kopen ?
Ik twijfel, mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar een echte ontvanger met knoppen, maar de basis wordt wankel. De kwaliteit van de Perseus staat zeer hoog, en bovenstaande mogelijkheden maken het mij steeds moeilijker. De software wordt steeds verder doorontwikkeld, mede door de gebruikers.

De eigenlijke vraag, een Kenwood R5000 of Perseus is geheel persoonlijk. Zowel kwalitatief als financiel zijn er grote verschillen. Daarnaast zal er altijd een groep blijven bestaan die de voorkeur blijft geven aan de "echte" ontvangers.

Ik ben er nog niet uit en 5 december nadert snel  :D
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

skourre

  • Gast
Re: Kenwood R5000 of Perseus
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2010, 20:09:22 »
hoe was de ontvangst met de ala 1530.ik hoor dat dat erg rustig is en weinig man maide noise.dat moet ik hebben want ik heb hier altijd s9 storing.
zeker erg als je de wat langere golven in de avond wil ontvangen.80 en 40 meter zijn mijn voorkeur.
nu een g5rv antenne en dat geeft wel mooie sterke signaken.

Offline mikado

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: Kenwood R5000 of Perseus
« Reactie #5 Gepost op: 23 november 2010, 17:50:21 »
Citaat van: "skourre"
hallo johan.

ik heb de perseus gehoord en was erg onder de indruk.ik zit nu nog te wachten tot ze dat ding in een kastje stoppen met computer.want dat vind ik zelf een groot nadeel.je moet altijd een computer bij hebben staan.
verder zijn er op het internet ook al diverse sdr ontvangers te beluisteren.een bekende is
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
kun je even spelen.loop ook eens door de andere sdr op deze site.leuk is het om bv op 40 meter te luisteren vroeg in de morgen en dan via een usa sdr station de yanks te horen.mocht je ze hier niet horen.zo is het ook leuk om gedurende dag condities hier in europa  in de usa te luisteren naar usa stations die bv met hawaii zitten te werken.daar is het dan nog nacht.nou ja veel mogelijkheden.

skourre

hallo allemaal
ik had een tijd geleden, boven staande link gevonden, ikke best wel blij (leuk speelgoed)
maar nu werkt deze link al geruime tijd niet meer, ligt dit aan mij wie kan mij duidelijkheid verschaffen?
groet jol

Leen Ansems

  • Gast
Re: Kenwood R5000 of Perseus
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2010, 05:36:23 »
Citaat van: "mikadoskourre"
ik had een tijd geleden, boven staande link gevonden, ikke best wel blij (leuk speelgoed) maar nu werkt deze link al geruime tijd niet meer, ligt dit aan mij wie kan mij duidelijkheid verschaffen?
groet jol

De op afstand bestuurbare ontvanger ligt er tot nader order uit vanwege een verhuizing. De bedoeling is dat hij wel weer terug komt. Wanneer dat is, kan ik niet vertellen.

Offline Rene

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 276
  • Groningen
Re: Kenwood R5000 of Perseus
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2010, 15:29:52 »
TU Twente heeft een overzicht van websdr's sites.

Offline mikado

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: Kenwood R5000 of Perseus
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2010, 17:43:24 »
bedankt voor jullie reactie, dit ga ik rustig afwachten :D
grtn jol