Auteur Topic: 'nieuw' en scanner kopen  (gelezen 4705 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline yudb

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
'nieuw' en scanner kopen
« Gepost op: 18 januari 2009, 16:42:25 »
Hallo,

Al enige jaren heb ik thuis een 9000xlt staan, gewoon omdat ik het leuk vind zo af en toe eens ff lekker te gaan zitten luisteren.
Vroeger, luisterde is veel naar politie a'dam, maarja, dat is nou eenmaal niet meer. Ik heb sinds dien de scanner een beetje laten verstoffen, antenne weggegeven aan iemand die er wel wat mee kon, kortom, eigenlijk nooit meer gebruikt. Nu begint het toch weer een beetje te kriebelen, maar ik wil graag een portable scanner hebben, dat ik niet altijd vanuit huis (muiden) hoef te luisteren.
Ik heb me verder nooit echt verdiept in de hele techniek, ik had frequenties in m'n scanner staan, die luisterde ik, en meer niet.

Nu wil ik met mijn toekomstige nieuwe scanner toch ook wat aktief gaan zoeken naar zenders, nu is mij eerste vreeg HOE??? Waar kan ik een beetje een goede uitleg vinden hoe en wat?
Dan komt ook meteen mijn volgende ding, WAT word mijn nieuwe scanner? wat ga ik er mee willen doen?

-In ieder geval moet het een handscanner worden, ik fotografeer graag evenementen, en dan lijkt het me leuk dat ding in m'n zak te steken, oortje in, en ook nog wat communicatie meekrijgen...
-Close call feature lijkt me geweldig, waarom? Omdat ik niet zou weten hoe ik anders (behalve uit een boekje of van anderen) aan frequenties op locatie kom (bijv koninginnedag a'dam...)
-Burger Luchtvaart heb ik ook beluisterd, gewoon leuk... Die mogelijkheid wil ik ook wel openlaten
-Verder, ik heb een klein zeilbootje, als ik onderwegs de marifoonkanalen zou kunnen luisteren is ook leuk.
-trunking wil ik ook wel iets mee, ik heb vandaag een beetje zitten spelen met trunkview en m'n 9000, met een geprutst antennetje ontving ik amc en hilversum, helaas kan de 900 dus niet meeschakelen naar kanalen. Maar nu dacht ik ook te begrijpen dat entropia een beetje ging verdwijnen??
- Wat zijn de mogelijkheden met TETRA, (ongecodeerd?) zijn daar al scanners voor (al dan niet icm laptop/pc)

Is het nog wel de moeite om een scanner aan te schaffen? er komen steeds meer digitale netwerken, gaat analoog er helemaal uit, of gaat dit nog wel wat jaartjes duren?

Nu dus een heleboel vragen bij elkaar,
eerst wil ik wat meer leren over frequenties, stapgrootte, en hoe en wat met zoeken naar frequenties.
Ten tweede, 'moet' er dus een nieuwe scanner komen, het budget is eigenlijk ongeveer 250 euro. Zelf had ik de 3500xlt gezien, lijkt me een hele leuke scanner, maar is dit voor mij nu een hele erge overkill?? de 92XLT bijv. heeft ook closecall, wat zou ik dan missen (behalve dat ik me op 1 of andere manier aangetrokken voel tot de 3500.....)
Als ik een 3500 koop, heb ik dus ook geen geld meer voor een simpel kleefvoetje op de auto...

Kortom HELP!!!!

Groeten, Yannick

Offline PDJ10

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 444
    • Radio Eclips
Re: 'nieuw' en scanner kopen
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2009, 17:19:20 »
Goeieavond  ;)

Vroeger was er veel te beleven op het scanner gebeuren,toen zat de politie/ambulance en brandweer er nog op en daar was veel verkeer op te horen. Kon je nog eens lachen of met spanning zitten te luisteren als er een achtervolging/dodelijke schietpartijen etc was.
Door de opkomst van C2000 is dit allemaal niet meer mogelijk! Dit kun je wel via P2000 een beetje lezen maar hier in Limburg is dit ook allemaal veranderd ivb de meldigsgegevens van de Ambulance. Die gaven vroeger nog de adres gegevens door maar dat is door mensen die foto's maakte allemaal verpest en nu krijg je dit niet meer te zien.
Bij evenementen wordt veel het LPD/PMR gebruikt maar die zitten meestal met een gespreks toon te werken! Sommige gebruiken evt een aparte frequentie zoals: EHBO posten etc etc.
Dit is door een Close Call op te sporen en die twee scanners wat je beschrijft hebben deze functie ter beschikking.
De Ubc3500 xlt is een zeer mooie scanner en van mijn kant is het geluid met een Kep1 perfect ook voor de Ubc92xlt. Ik gebruik deze twee namelijk ook!
Van antenne's heb ik weinig verstand en die moet dan geschikt zijn voor die band wat je wilt beluisteren.
Ik wens je veel plezier ermee naar iets leuks te vinden.
DJ op internetstream (www.radioeclips.nl).
Iedere avond live te beluisteren vanaf 18.30 uur - 21.00 uur en op verzoek.

Offline yudb

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: 'nieuw' en scanner kopen
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2009, 17:31:15 »
Alvast bedankt voor je reactie!

Tja, geen politie, brandweer e.d. meer, het is niet anders, maar ik heb wel het idee dat er nog genoeg andere dingen moeten zijn... dus vandaar...
Als er mensen zijn met meer advies e.d. (zie mijn startpost) hoor ik het graag!

P.s. de 2 genoemde scanners zijn slechts dingen die ik ben tegengekomen, als je een andere suggestie hebt, is dat natuurlijk ook welkom

Offline yudb

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: 'nieuw' en scanner kopen
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2009, 19:55:13 »
Verder niemand?

Offline MarkRasing

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 128
Re: 'nieuw' en scanner kopen
« Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2009, 10:50:57 »
als je suggesties zoekt ;):

USC-230, gebruik ik zelf ook werkt goed geen problemen mee. Hij kan alleen geen militair vliegverkeer ontvangen:(....(stomme fout van mij...) Bij deze winkel is ie 170 euro ik vind dat je hier goed geholpen word, maar er zijn vast nog wel andere (internet) winkels waar je hem goedkoper kan krijgen....

mark;)
Mark

USC-230