Auteur Topic: Actieve binnenantenne  (gelezen 21323 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21725
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Actieve binnenantenne
« Gepost op: 21 december 2008, 20:06:01 »
Hier op mijn lokatie in Scheveningen is het plaatsen van een buitenantenne en het leggen van coaxkabel nogal een zeer lastige klus. Ik zit daarom te denken aan een actieve binnenantenne. Bijkomend nadeel is ook nog eens dat ik op de begane grond van een flat zit dus ook niet echt hoog. Wie heeft ervaring met dergelijke situaties en heeft tips voor mij.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2409
  • Apres moi le deluge
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2008, 20:28:27 »
ha Johan, ik heb een tijd terug gebruik gemaakt van een ARA1500 actieve antenne. Die stond weliswaar op het dak, maar hij kan gezien z'n afmetingen ook goed binnen gebruikt worden. Het mooie van dat ding was dat je de mate van versterking binnenskamers kon instellen. Ik haalde met dat ding RTM atis wat ik daarna nooit meer gehaald heb met welke ant ook. Ook heb ik met de ARA bizarre dingen gehoord tijdens condities, bijvoorbeeld Aberdeen App heen en weer  :P

Ik heb 'm destijds weggedaan omdat ik eigenwijs was en 'm graag vol open wilde hebben met teveel storing ten gevolg. Achteraf had ik ´m gewoon moeten houden.
Luisterspulletjes :)

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2008, 20:35:18 »
Ik kan ook de ara 1500  inmiddels versie 2000 aanbevelen. Met de regelbare versterking krijg je altijd wel een goed storingsvrij signaal binnen.

groeten...John R

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2008, 21:21:31 »
Hoi Johan,

Ik weet niet of je er nog aan kan komen, maar onze gezamenlijke vriend wiens naam begint met een A en eindigt op le heeft mij en anderen versteld doen staan met dit stukje techniek, al in de jaren 90, gewoon politie haaglanden vanuit zijn bescheiden flat in Hilversum.

Mocht hij je niet bevallen kun je me altijd mailen  ;)
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

PD1EU

  • Gast
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2008, 21:53:47 »
Deze Dressler antenne wordt niet meer gemaakt en is ook niet meer te vinden merk ik wel na een
tijdje zoeken.
Ik vond wel een link naar dat bedrijf en als je doorklikt op dressler.com dan zie je dat hun naam
is veranderd en dat antennes niet meer in hun productenreeks voor komt.
http://www.thomasglobal.nl/search/compa ... &keywords=
Wel leuk dit onderwerp !

Ed.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4905
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2008, 07:36:50 »
Ik heb even wat rondgekeken, omdat ik ruzie ga krijgen als ik een buitenantenne wil plaatsen.  :oops: Hij schijnt bij thiecom.de nog verkrijgbaar te zijn en kost rond de 350 euro.  :?
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21725
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2008, 09:43:45 »
Bij Thiecom vond ik dit; http://www.thiecom.de/dx500.html

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2008, 11:20:29 »
Je kan ook een JIM antenne versterker nemen en deze onder een binnen antenne monteren. Geeft vast en zeker ook goede resultaten.

groeten....   John R

PD1EU

  • Gast
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2008, 11:30:00 »
Citaat van: "elsinga"
Ik heb even wat rondgekeken, omdat ik ruzie ga krijgen als ik een buitenantenne wil plaatsen.  :oops: Hij schijnt bij thiecom.de nog verkrijgbaar te zijn en kost rond de 350 euro.  :?

Het kon natuurlijk niet missen dat je hier op zou reageren Robert,al had ik eigenlijk wel verwacht dat je
dit onderwerp al helemaal zou hebben uitgespit !
Menige flatbewoner en in dit geval ook Robert die van z'n liefje geen buitenantenne mag plaatsen,zitten
te snakken naar een oplossing om binnenshuis toch goeie ontvangstresultaten te behalen.
Gelukkig heb ik als flatbewoner ( ook begane grond ) wel toestemming van m'n woningbouwvereniging
om een buitenantenne te plaatsen,al kost het me wel een aardige duit om dat te laten doen !
Maar dit onderwerp blijft me boeien,al merk ik wel dat voor leuke resultaten de portemonnee ook behoorlijk
opengetrokken moet worden.

Ed

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4905
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2008, 12:42:35 »
Ik denk (gezien de prijzen van al deze, wel heel mooie, antennes) dat ik binnenkort eerst maar eens een vervangende antenne voor op de 3500XLT ga bestellen. Ik denk een Diamond SRH771, 40cm lang en 2,15dBi versterking tov de standaard antennes, kost nog geen 25 euro incl verzendkosten vanaf JBE.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

PD1EU

  • Gast
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #10 Gepost op: 25 december 2008, 00:06:35 »
Ben je al iets verder gekomen Johan met je binnenantenne of staat het even op hold vanwege de feestdagen ?
Ben benieuwd waar je gedachten naar uit gaan !

Ed.

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #11 Gepost op: 25 december 2008, 07:48:07 »
Vroeger stonden er vaak advertenties in de RAM van  een actieve tafel antenne van het merk  Burdenwick, mogelijk bestaan deze nog.

groeten....  John R

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21725
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #12 Gepost op: 25 december 2008, 09:14:05 »
Citaat van: "pd1eu"
Ben je al iets verder gekomen Johan met je binnenantenne of staat het even op hold vanwege de feestdagen ?

Nou ik was eerst even benieuwd naar ervaringen van anderen hier. Aan de hand daarvan wil ik dan verder knutselen. Als er mensen zijn die in vergelijkbare situaties slechte ervaringen hebben dan begin ik er niet aan en zal het toch iets worden van een kleine buitenantenne.

PD1EU

  • Gast
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #13 Gepost op: 25 december 2008, 09:30:49 »
En denk je dan toch aan een actieve antenne.
Of denk je aan een kleine discone of dualband-antenne.
Heb je eigenlijk wel toestemming om een buitenantenne te mogen plaatsen aan de flat,
want je woont begane grond vertelde je.
Ik weet niet hoe soepel  de woningbouwvereniging in jouw gemeente is ?

Ed.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21725
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Actieve binnenantenne
« Reactie #14 Gepost op: 25 december 2008, 09:35:08 »
Ik zit eigenlijk aan een dualbandantenne te denken. De Diamond X50 is dacht ik maar 1 mtr en schijnt goed te werken. Montage hier op het voorbalkon is niet echt een probleem alleen kan men er van de straat heel simpel bij en dan ben ik bang dat anderen er mee aan de haal gaan.