Auteur Topic: TrunkView update: versie 1.01  (gelezen 4819 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline leimpie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 208
TrunkView update: versie 1.01
« Gepost op: 2 december 2005, 18:44:01 »
De volgende zaken zijn gewijzigd:

1.
Het 'Network information' scherm is geheel herzien.
Het aantal netwerken dat geconfigureerd kan worden is niet langer beperkt tot negen, maar is nu in principe ongelimiteerd.
Om een netwerk toe te voegen moet op z'n minst een control channel ingevoerd worden.

   (bij de freq's nog wel 4 cijfers achter de punt aub)

De lijst kan op meerdere manieren (oplopend/aflopend) gesorteerd worden door te klikken op de kolom-naam.
Met het vinkje vooraan de regel wordt aangegeven of het netwerk opgenomen moet worden in de lijst die verschijnt als op de 'Network' knop in het hoofdscherm wordt geklikt.

2.
In het 'Voice channel' veld wordt een gesprekskanaal nog maar éénmaal getoond. Tot nu toe werd iedere GTC (Go To Channel) daar vermeld. Boven de gesprekskanalen wordt de sysid geplaatst, zodat, als de scanner handmatig of via de Network knop naar een ander control channel geschakeld wordt, er een historie ontstaat van id's met bijbehorende gesprekskanalen.

3.
Bij opstarten van TrunkView worden nu zowel de line-in als de microfoon ingang ge-mute (gedempt).
Voorheen werd het Master Volume ge-mute. Het voordeel is nu dat andere PC-geluiden (MP3, Windows geluidjes, online scanner etc.) nog wel gewoon hoorbaar zijn.

4.
De broadcast messages 'Call registration parameters' en 'Call maintenance parameters' worden alleen nog getoond bij filter level 3 en hoger (was 2 en hoger). Dit maakt level 2 wat rustiger, maar met behoud van de messages die radio's laten omschakelen naar een naburige site.
Deze meldingen hadden de tekst 'Move Control Channel'. Deze kreet is vervangen door 'Vote now advice' wat beter overeenkomt met de protocol-specificatie en geen verwarring meer geeft met de 'Move to Control Channel' message die ook bestaat.

Bij de 'Vote now advice' checken de radio's even of het signaal van een naburige site sterker is en of ze daar dus op zullen overschakelen.


Tot zover de major improvements  ;)

TrunkView is te downloaden op: http://www.linato.net/trunkview

Mensen die TrunkView al gebruiken hoeven alleen trunkview.exe te vervangen.

Veel plezier.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7560
  • PE1RFR
Re: TrunkView update: versie 1.01
« Reactie #1 Gepost op: 2 december 2005, 20:15:20 »
Citaat van: "leimpie"
Het 'Network information' scherm is geheel herzien.
Het aantal netwerken dat geconfigureerd kan worden is niet langer beperkt tot negen, maar is nu in principe ongelimiteerd.
Om een netwerk toe te voegen moet op z'n minst een control channel ingevoerd worden.

Klasse Gerrit, meteen gedownload en we draaien alweer :)

Ik vraag me trouwens af waar de naam "networks" vandaan komt. Is dat een officiele term vanuit het protocol? Wordt elke paal als een netwerk(je) gezien? Je zou eerder "sites" verwachten ipv "networks".

Want, hierop voortbordurend... Ik kan in de discussies iets gemist hebben maar voor zover ik weet stuurt MPT1327 ook een Network-ID mee, dus een onderscheid tussen het soort MPT netwerk (Traxys / Entropia / etc). Dat ID zou je kunnen gebruiken om in 1 klap weer te geven naar welk netwerk je eigenlijk luistert. Misschien heb ik ergens overheen gelezen of kijk ik er gigantisch overheen, maar dat zou IMHO wel een mooie optie zijn. Vervolgens zou je een aantal netwerken kunnen definieren (net zoals de huidige "networks")...

Groeten, Peter.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7560
  • PE1RFR
Re: TrunkView update: versie 1.01
« Reactie #2 Gepost op: 2 december 2005, 20:26:41 »
Citaat van: "hunter"
voor zover ik weet stuurt MPT1327 ook een Network-ID mee

Traxys :

- ALOHA-  ALH | General single Codeword        | (127) Id:5461 WT:4 RSVD:0 M:0 N:0

Entropia :

- ALOHA-  ALH | General single Codeword        | (0) Id:0 WT:2 RSVD:0 M:0 N:3

Bij Traxys hebben alle palen 5461 als ID en bij Entropia allemaal 0?!? Of daar klopt iets niet, of het staat echt op 0? Wat is trouwens dat getal tussen haakjes wat ervoor staat?

Groeten, Peter.

Leen Ansems

  • Gast
Re: TrunkView update: versie 1.01
« Reactie #3 Gepost op: 3 december 2005, 09:44:32 »
Bij Traxys beginnen alle Id`s met 7 en niet met 5, dus ergens zit een fout.
mvg,
Leen

Offline leimpie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 208
Re: TrunkView update: versie 1.01
« Reactie #4 Gepost op: 3 december 2005, 15:00:10 »
Citaat van: "hunter"
Ik vraag me trouwens af waar de naam "networks" vandaan komt. Is dat een officiele term vanuit het protocol? Wordt elke paal als een netwerk(je) gezien? Je zou eerder "sites" verwachten ipv "networks".

Networks is meer vanuit de gedachte dat er enkele verschillende netwerken ontvangen kunnen worden op de plek waar je luistert.

Zoals het nu gebruikt wordt benaderd 'sites' eigenlijk wel meer de werkelijkheid.
Wellicht dat ik dat nog eens wijzig...

Offline leimpie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 208
Re: TrunkView update: versie 1.01
« Reactie #5 Gepost op: 3 december 2005, 15:11:35 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Bij Traxys beginnen alle Id`s met 7 en niet met 5, dus ergens zit een fout.

De ID waar Peter het over heeft is een id van een radio unit, jij bedoelt de system id (0x....) van de site.

Algemeen:
Een radio unit wordt geadresseerd met een prefix plus een ident.
Bij één firma of  instantie zullen de prefixen van de radio's allemaal hetzelfde zijn. De ident's identificeren de verschillende radio's.

Bij zoiets:

-  GTC | Go To Channel Voice            | ( 21)  Org: 1421       Tar: 1422

Hier is de prefix 21.
1421 en 1422 zijn (in dit geval) porto-nummers van gebruikers.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7560
  • PE1RFR
Re: TrunkView update: versie 1.01
« Reactie #6 Gepost op: 3 december 2005, 19:41:05 »
Citaat van: "leimpie"
De ID waar Peter het over heeft is een id van een radio unit, jij bedoelt de system id (0x....) van de site.

Is dat zo? Dat ID is op *alle* Traxys palen gelijk, lijkt me sterk dat het dan een Radio-ID is. Ik dacht meer aan een Netwerk-ID, dus in dit geval het Traxys-ID. Is maar een gokje, maar het viel me gewoon op...

Groeten, Peter.

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: TrunkView update: versie 1.01
« Reactie #7 Gepost op: 5 december 2005, 15:14:11 »
Ik zou het mooi vinden als je de VOTE NOW ADVICE berichten zouden worden afgevangen in een kadertje boven in naast "VoiceChannels" "Buurkanalen"  dat zou erg leuk zijn.

Nu loopt hij helemaal vol met "vote now advices" en staat je logfile daar helemaal vol mee. Terwijl ik ze per paal maar 1 keer hoef te hebben, gewoon een buffertje en dan checken of hij al niet voorkomt.

Maar voor de rest een prima verbetering.

Gert Jan

  • Gast
Re: TrunkView update: versie 1.01
« Reactie #8 Gepost op: 5 december 2005, 16:38:06 »
Citaat van: "Wopper"
Ik zou het mooi vinden als je de VOTE NOW ADVICE berichten zouden worden afgevangen in een kadertje boven in naast "VoiceChannels" "Buurkanalen"  dat zou erg leuk zijn.

Nu loopt hij helemaal vol met "vote now advices" en staat je logfile daar helemaal vol mee. Terwijl ik ze per paal maar 1 keer hoef te hebben, gewoon een buffertje en dan checken of hij al niet voorkomt.

Maar voor de rest een prima verbetering.

Dat vind ik een goed idee!
net zoals de gevonden voicechannels is het niet nodig dat ze meer dan één keer langskomen (in het speciale kadertje).
Het mooiste zou zijn een klein speciaal kadertje met bovenaan het ID van de site en daaronder de gevonden nabuurchannels, als er een nieuw nabuurchannel komt mag die er weer wel bij;-)
Dus van mij mogen ze weg uit het hoofdscherm!

Offline leimpie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 208
Re: TrunkView update: versie 1.01
« Reactie #9 Gepost op: 6 december 2005, 12:34:10 »
Citaat van: "Wopper"
Ik zou het mooi vinden als je de VOTE NOW ADVICE berichten zouden worden afgevangen in een kadertje boven in naast "VoiceChannels"

Ja, kan natuurlijk allemaal.
Dan moet de schermindeling ook wat anders worden denk ik.

Eerst heb ik nu 'Logfiles per dag' erin gefabriekt. (Riep jij dat niet als eerste?  ;))
Dit werkt in principe.

Momenteel ben ik bezig met de message decoder.
Dit was nogal rommelige code, heb ik wat gestructureerd.
De bedoeling is dat de onterechte 'Call clear down's, die na een RQQ kwamen/komen, dan verdwenen zijn.

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: TrunkView update: versie 1.01
« Reactie #10 Gepost op: 6 december 2005, 16:12:26 »
Vraagje, ik ben niet zo thuis in het MPT-netwerk, maar vindt het wel interresant. Kan je op je site misschien e.e.a. aan informatie zetten over welk cijfertje wat is?

Zoiets als:
GTC | Go To Channel Voice | ( 21) Org: 1421 Tar: 1422

Hier is de prefix 21.
1421 en 1422 zijn (in dit geval) porto-nummers van gebruikers.

En afkortingen als ACKK (aanmelding ofzoiets dergelijks?)
Met vriendelijke groet,
Arlé


Gert Jan

  • Gast
Re: TrunkView update: versie 1.01
« Reactie #11 Gepost op: 7 december 2005, 19:06:56 »
Citaat van: "leimpie"
Citaat van: "Wopper"
Ik zou het mooi vinden als je de VOTE NOW ADVICE berichten zouden worden afgevangen in een kadertje boven in naast "VoiceChannels"

Ja, kan natuurlijk allemaal.
Dan moet de schermindeling ook wat anders worden denk ik.

Is het wellicht leuk (en handig!) om in dat nieuwe kadertje voor de nabuurkanalen achter de ID de plaatsnaam te vermelden al dan niet afgekort?
Bijvoorbeeld: 0x52b1 Amersfoort.
De plaatsnaam info kan de software uit de opgeslagen netwerken in zijn eigen database halen.

Offline leimpie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 208
Re: TrunkView update: versie 1.01
« Reactie #12 Gepost op: 8 december 2005, 20:50:15 »
Citaat van: "Arlé"
Vraagje, ik ben niet zo thuis in het MPT-netwerk, maar vindt het wel interresant. Kan je op je site misschien e.e.a. aan informatie zetten over welk cijfertje wat is?

En afkortingen als ACKK (aanmelding ofzoiets dergelijks?)

Voor mij is het genoemde document op m'n website momenteel ook de enige echte documentatie die ik heb.
Ik zou daaruit wat kunnen overnemen betreffende de adressering (de Org's en de Tar's).
Wellicht te zijner tijd. Eerst TrunkView zelf nog wat vervolmaken.