Het Scannerforum
Buitenland => België => Algemeen => Topic gestart door: Kristof op 8 mei 2004, 11:06:44
-
Hello,
Heeft er iemand ervaring met het luisteren naar de spoorwegen?
Naar't schijnt zou men radioverkeer hebben (vanuit de treinen) rond de
457 MHz en 467 MHz.
Wanneer ik hierop luister is't maar stilletjes... .
Iemand info over?
Groeten,
Kristof :)
-
De nmbs is aan het overschakelen op een gsm netwerk speciaal voor de spoorwegen genaamd GSM-R waarvan de R afkomt van Rail.
en al zouden ze het oude systeem nog gebruiken dan zit je met het probleem van de richtantennes zodat er enkel naast de spoorweg iets te ontvangen valt.
Maar hoofdzakelijk zal het wel het eerste zijn, de overschakeling naar GSM-R. Hier een foto van een GSM-R mast met onderaan nog de oude richtantennes , bovenaan de nieuwe GSM-R antennes en ook de gewone GSM antennes voor publiek gebruik.
(http://schepers.homeftp.org/FLASH_1_1_1/Joeri/forum/GSM-R_mast.jpg)
-
De nmbs is aan het overschakelen op een gsm netwerk speciaal voor de spoorwegen genaamd GSM-R waarvan de R afkomt van Rail.
en al zouden ze het oude systeem nog gebruiken dan zit je met het probleem van de richtantennes zodat er enkel naast de spoorweg iets te ontvangen valt.
Datzelfde systeem is men nu ook hier in Nederland aan het invoeren. Het staat echter los van de diensten op stations en rangeerterreinen die met VHF portofoons lopen. Die diensten blijven gewoon op de VHF porto werken. Wellicht bedoelde Kristof die diensten ook? Af en toe kom ik eens in Belgie en hoor op stations weleens verschillende diensten simplex in de 457 MHz.
-
Ik vermoed dat GSM-R meer dient om de treinbestuurders van communicatie te voorzien. Naar wat ik weet kwam het project in gang na de dodelijke traincrash in Pécrot enkele jaren terug.
Wie is eigenlijk de provider en waarom maakt men niet gebruik van de reeds bestaande GSM-diensten?
-
Wie is eigenlijk de provider en waarom maakt men niet gebruik van de reeds bestaande GSM-diensten?
Provider is NMBS zelf je kent met deze gsm ook op het gewone netwerk bellen. Privé gesprekken worden dan aan een 'vriendenprijsje' aangerekend bij de NMBS. De reden waarom men niet van het gewone netwerk gebruik maak is omdat bij incident iedereen met zijne gsm gaat bellen wat een overload op de dichtsbijzijnde mast zorgd het duurd dan ook niet lang vooral deze in storing gaat. Om het personeel in geval van nood nog te kunnen bereiken hebben zij een appart netwerk nodig. Denk bvb eigenlijk maar aan nieuwjaar waar het ineens 2 uur kan duren voor een smsje aankomt of een persoon niet kunt bereiken gewoon door overbelasting.
Wellicht bedoelde Kristof die diensten ook? Af en toe kom ik eens in Belgie en hoor op stations weleens verschillende diensten simplex in de 457 MHz.
Kristof zet wel degelijk tussen haakjes vanuit de trein.
En om de diensten afteluisteren van de portofoons moet hij in het directe gebied van een station wonen max +/- 1km en vermits hij weinig radio verkeer hoort vanuit de treinen denk ik dat dit niet het geval is.
-
Hey,
Inderdaad, ik bedoelde trein-centrale communicatie.
Stationsporto's kan ik soms horen van een station in de buurt.
Groetjes,
Kristof :)
-
Zou er iemand van jullie weten op welke frequentie de nmbs werkt binnen en rond het station van kortrijk?
Ik heb net een scanner gekocht en vond dat wel tof.
-
Treinstations in Belgie zitten tussen 457 en 458 MHz.
-
ok!
Zal ik eens uittesten als mijn scanner binnengekomen is :)
-
ik heb vandaag eens gescand tussen de frequenties 455 en 460, maar niets!
raar!
-
Hallo 5307,
neem er rustig de tijd voor 't kan even duren eer je wat hoort.
Spreek uit ervaring, werk zelf bij de Nmbs en zoek ook regelmatig in alle mogelijke stations naar frequenties.
Bijvoorbeeld zaterdag jl. die van Gent zo gevonden, 457.375 Mhz.
Groetjes,
Jos
-
Je zou ook nog kunnen zoeken tussen 171 en 173 MHz, daar zat (zit nog steeds??) in de Antwerpse havens het verkeer tussen de rangeerders en de "mobiele brigades" (een soort van mobiele verkeersleiders) op. Ik weet echter niet of die frequenties ook landelijk voor rangeren in gebruik zijn.
-
ik heb gescand en ik krijg iets te horen op 457.3750
-
Dat de NMBS naast de GSM-R op de treinen ook verder analoge radio's zal blijven gebruiken in de stations, mag nu wel definitief duidelijk zijn geworden.
Nu ving ik onlangs geruchten op dat er in Brussel wat problemen waren met het radioverkeer omdat de vergunningen bij het BIPT niet tijdig waren verlengd (aanvraag te laat). Geen idee of dit nieuws helemaal correct is maar sinds enkele weken zit er in Leuven (Blok 9) wel radioverkeer op 415.8875 MHz terwijl dit vroeger op 458.4900 en 458.5500 was.
Heeft er iemand een idee van of er nog frequenties zijn veranderd/bijgekomen?
-
Hallo Asterix ik hoor hier nog station Aalst 457.4125 en station Denderleeuw 457.2875 het zijn nog dezelfde frequenties als vroeger grts Wim
-
HALLO WEET ER IEMAND DE FREQUENTIE'S VAN STATION NMBS KORTRIJK???
ALVAST
THX
J1994E
-
Je hoeft niet zo te schreeuwen hoor.
-
Sorry de shiftlock lag aan mijn excuses weet jij de frequenties ?
-
Je bedoelt hoogstwaarschijnlijk de Caps Lock en de frequenties heb ik helaas niet voor je.
Maar wat ik nog weet van wat jaartjes geleden is dat ik weleens Belgische stations ben tegengekomen in de 457 en 467 MHz.
Ik zou zeggen, zoek eens in die buurt.
-
ok
thx
-
Hallo, weet iemand de frequentie van de treinen regio Kortrijk? Alvast bedankt. MVG J1994E
-
Info GSM-R: http://www.b-rail.be/gsmr/N/gsmr_technisch.htm (http://www.b-rail.be/gsmr/N/gsmr_technisch.htm)
-
In Nederland gebruiken conducteurs en machinisten 429.8875 voor onderling verkeer.
Bestaat er in België ook z'n frequentie?
-
In Nederland gebruiken conducteurs en machinisten 429.8875 voor onderling verkeer.
Bestaat er in België ook z'n frequentie?
Nederland werkt met portofoon, in België verloopt alles via interfonie of gsm dus: nee.
-
In Nederland gebruiken conducteurs en machinisten 429.8875 voor onderling verkeer.
Bestaat er in België ook z'n frequentie?
Nederland werkt met portofoon, in België verloopt alles via interfonie of gsm dus: nee.
De Thalys en de Eurostar hebben wel portofoons voor het treinpersoneel onderling.
In Nederland gebruiken ze 429.8875.
Deze mag schijnbaar niet in België gebruikt worden dus er is een 2e kanaal in de portofoons voor België.
-
Het heeft even geduurd maar uiteindelijk heb ik de frequentie van station Mechelen gevonden.
458.60625
-
Analoog of digitaal?
-
Analoog.
-
dank.
-
NMBS rangeerders station Muizen : 171.985
Denk wel niet dat je die mannen ver gaat horen. Is al moeilijk vlakbij soms.
-
Zo te zien hebben ze bij NMBS ook portofoons op de trein:
https://www.facebook.com/Spoornieuws/photos/pcb.3984920001608604/3984919728275298
https://www.facebook.com/Spoornieuws/photos/pcb.3984920001608604/3984919468275324/
-
Besten,
Weten jullie welk systeem van radiocommunicatie gebruikt wordt bij de Nederlandse spoorwegen, franse spoorwegen??
Met systeem bedoel ik bv DMR?? Trunk, LTE/DMR radio.
Weet iemand iets meer??
Groeten,
Remco12
-
Bij de NS gebruikt men GSM-Rail.
https://nl.wikipedia.org/wiki/GSM-Rail
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/03/16/nokia-houdt-gsm-r-netwerk-langer-in-de-lucht-voor-prorail/?gdpr=accept
http://www.mobirail.nl/Pages/wat_is_gsm-r.html
-
Beste,
mag ik dan aannemen dat met bv spoorwerken ook al GSM-R gebruikt??
Of is dit met een ander systeem van walkie-talkies.
Graag wat meer info als men deze heeft.
Specialisten hier ??
Groeten,
remco12
-
Hier in Olland werken de portofoons tegenwoordig via 4G.
-
Beste,
Vraag me wel af of dit aan alle veiligheidsvereisten voldoet??
In België zijn ze zeer streng.
Wat als het netwerk uitvalt??
Hebben jullie al gehoord van een multioperatoren simkaart??
Enig idee welk soort toetel dit is??
Groeten,
Remco12
-
Enig idee welk soort toetel dit is??
Motorola LEX 11
-
GSM-Rail zou in België volledig operationeel zijn volgens dit artikel in de zin juist boven kaartje;
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2021/02/08/infrabel-heeft-ertms-op-30-procent-van-het-hoofdspoor-geinstalleerd/?gdpr=accept (https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2021/02/08/infrabel-heeft-ertms-op-30-procent-van-het-hoofdspoor-geinstalleerd/?gdpr=accept)