Auteur Topic: Vraag om advies  (gelezen 7004 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Corleone

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Vraag om advies
« Gepost op: 29 augustus 2023, 14:49:27 »
Geachte leden, Ik zal mij even voorstellen, mijn naam is Jan en ben 67 jaar jong en heb mij zojuist voor het eerst aangemeld. Ik ben altijd bezig geweest met Scanners en ontvangers, ik heb ooit een R5000 ontvanger gehad, die ik heb toen der tijd ingeruild voor een nieuwe AOR AR8600 MARK 2 WIDEBAND 100kHz – 3GHz Communications Receiver/Scanner. Daarbij had ik ook de AOR Wide Range Portable Monitor Receiver Radio AR-1000 Ham Radio Scanner. Nu heb ik jaren geen tijd gehad om mij hiermee bezig te houden vanwege mijn drukke werkzaamheden echter is nu weer te tijd aangebroken mij hier mee bezig te kunnen houden, echter weet ik niet wat er allemaal veranderd is in de jaren, maar ik ben wel weer geïnteresseerd om dit te onderzoeken, Als motto wil ik wel weer een hele mooie scanner aanschaffen maar ik weet niet de keus te maken. Ik heb mij daarom aangemeld bij het Scannerforum om aan jullie te vragen wat de beste Portable scanner vandaag de dag is. Uiteraard wil ik weer alles erop en eraan hebben dus zit ik zelf te denken aan de AOR-ar-dv10, maar daar lees ik in dit forum positieve en negatieve verhalen over. Daarom mijn vraag: graag jullie ervaring en adviezen.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: Vraag om advies
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2023, 15:49:46 »
Tja, de eerste vraag is waarnaar je precies geïnteresseerd bent om te gaan luisteren. Als het antwoord “hulpdiensten/politie” is zijn we snel klaar 😉 Iedere scanner heeft zijn sterke en zwakke punten. Je luister interesse kan misschien beter bepalen welke geschikt(er) voor je is dan een merk/type.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Corleone

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Vraag om advies
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2023, 16:22:02 »
Heeee, Hallo vdKaa, Ik woon aan het water waar veel scheepvaart voorbij komt, een Marifoon heb ik al echter wil ik het onderlinge verkeer van de sleepboten en de loodsen aan boord van de zeeschepen mee luisteren, dat is 1 echter is er in mijn omgeving nog veel meer te beluisteren zie ik op jullie lijsten die hier op Scannerforum zijn geplaatst.

Offline Roland

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 92
  • Veteraan - Ptss
Re: Vraag om advies
« Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2023, 16:58:39 »
Misschien heb je hier ook wat aan woonplaats invullen is genoeg:

https://frequentiedatabase.eu/

Offline Corleone

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Vraag om advies
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2023, 17:21:33 »
Ik had de AOR AR-DV10 Digital Receiver in mijn gedachten. Maar zoals ik al beschreef, las ik in Scannerforum, “plus en min punten,”  dat is uiteraard met alles zo maar als je zit te overwegen neem je alle punten mee in een overweging. Tevens zie ik opmerkingen dat er in februari 2023 een nieuwe versie van bovengenoemd merk is uitgekomen, hebben jullie misschien ook een tip waar ik op moet letten zodat ik kan zien dat ik het laatste nieuwe model heb als ik eventueel besluit de AR-DV10 aan te schaffen. Ik zie namelijk graag in een display een naam staan ipv. Een frequentie nummer als hij op een kanaal beland. Dat is niet het geval in de AR-DV10,   wel jammer.       De optie TETRA is volgens mij in deze scanner wel weer een meerwaarde, dit zit namelijk ook niet in alle scanners, Graag hoor ik van de leden of dit een juiste keus is, of dat er eventueel nog een betere scanner op de markt is van ongeveer dezelfde prijsklasse. Ik hoor graag van jullie.

Offline Corleone

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Vraag om advies
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2023, 17:27:05 »
Thanks

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: Vraag om advies
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2023, 18:56:15 »
TETRA is inderdaad een meerwaarde………..als er TETRA in de buurt te ontvangen is. Anders heb je weinig aan die dure optie. Vandaar ook de opmerking van Roland om in de frequentiedatabase te kijken wat er ongeveer in je omgeving te ontvangen zou zijn.

Wat ik in de reviews lees is dat de DV10 overgevoelig is. Iemand gaf zelfs aan dat hij de attentuator (verzwakker) moest gebruiken bij de marifoonfrequenties. Daarnaast heel, heel erg veel klachten over het slecht ontvangen van DMR en dPMR door zijn frequentie verloop (uit reviews, geen eigen ervaring). En dat alles voor ongeveer €1.200,=

Mocht je niet heel erg vast zitten aan je TETRA wens dan zou ik eens naar een Whistler TRX-1 kijken. Voor de helft van het geld (€630,=) heb je een beter ontvangst op je marifoonfrequenties, veel beter ontvangst op DMR en NXDN en geen problemen met het verlopen van de frequentie. Mocht je DMR en NXDN Trunking willen hebben dan is de Uniden UBCD3600XLT ook een goede optie.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Corleone

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Vraag om advies
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2023, 20:07:23 »
Hallo vdKaa, bedankt voor je advies, ik zit op Youtube al het één en ander te bekijken, ik zal ook de beschrijving erop na lezen. Ik heb nu drie scanners in beeld waar ik alvast tussen zal kiezen en uiteraard zal ik de functie TETRA bestuderen of dit voor mij nuttig zal zijn. We horen/schrijven elkaar nog.

Offline wattman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 101
Re: Vraag om advies
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2023, 07:13:33 »
De DV-10 gebruik ik uitsluitend voor Tetra. Ontvangst analoog is om de hiervoor genoemde reden teleurstellend. Er zijn daarom dagen dat ik twee draagbare scanners bij mij heb.

M.b.t. de "nieuwe versie" van de DV-10. Als ik de productbeschrijving lees is er kwa hardware niets nieuws. Het gaat mijns inziens alleen om een nieuwe productie van het bestaande product. Over de software updates is hier genoeg te vinden. Ik heb zelf die key om de laatste mogelijkheden bij Tetra te ontgrendelen nooit aangeschaft. Dat er dan twee gespreksgroepen door elkaar kunnen lopen bij grote drukte is voor mijn veld van belangstelling niet echt een bezwaar, wellicht zelfs een voordeel. Aan de stemmen kun je wel horen welk gesprek waar bij hoort.

Ik zie namelijk graag in een display een naam staan ipv. Een frequentie nummer als hij op een kanaal beland. Dat is niet het geval in de AR-DV10,   wel jammer.

Wellicht dat ik je niet goed begrijp, maar je kunt in de DV-10 een naam toewijzen aan een frequentie. Of dat weer kan bij een specifieke Tetra gespreksgroep is mij niet bekend. Bij mij draait de DV-10 namelijk niet op de laatste software.

Offline Corleone

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Vraag om advies
« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2023, 09:23:57 »
Beste Wattman, Bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik neem het allemaal mee in de keus die ik gaat maken om de juiste scanner aan te schaffen, ik wist niet dat het zo moeilijk zou gaan worden, maar voordat ik altijd iets aan gaat schaffen, heb ik ter degen altijd alles goed uitgepluisd. Daarom heb ik mij hier op advies van een winkel bedrijf aangemeld bij het scannerforum. Ik heb namelijk ook naar de Uniden SDS 100E DMR NXDN Provoice zitten kijken deze kost gemiddeld €799,95 en heb op YouTube wat informatie opgevraagd. Het nadeel daarvan is dat dit in de omgeving van USA en CANADA word uitgeprobeerd, ze gaan dan werken met de GPS die op de scanner zit maar mijn vraag daarentegen is of dit ook in de Europese omgeving te gebruiken is? voor de rest best een leuke scanner! Ook hoop ik weer op reactie uit de groep leden over deze scanner?

Offline Ron

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
    • pd8rsp
Re: Vraag om advies
« Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2023, 09:37:42 »
Ik ben destijds de DV10 weer verkocht omdat de ontvangstresulaten vooral op UHF erg slecht zijn. En daar zit nu juist Tetra en DMR. Om idee te geven, om RET Tetra te horen moest ik bijna in hartje Rotterdam staan om iets te horen. DMR in gebied rond 170 MHz gaat wel prima, de Taxi Job was goed te volgen. Heb zelfs sinds kort een Uniden 3600 maar vergeleken met de AOR is dat wel weer een draak van apparaat om werkend te krijgen en te programmeren. Daar was de AOR dan wel weer veel beter in.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 463
Re: Vraag om advies
« Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2023, 10:29:25 »
….Ik heb namelijk ook naar de Uniden SDS 100E DMR NXDN Provoice zitten kijken deze kost gemiddeld €799,95 en heb op YouTube wat informatie opgevraagd. Het nadeel daarvan is dat dit in de omgeving van USA en CANADA word uitgeprobeerd, ze gaan dan werken met de GPS die op de scanner zit maar mijn vraag daarentegen is of dit ook in de Europese omgeving te gebruiken is? voor de rest best een leuke scanner! Ook hoop ik weer op reactie uit de groep leden over deze scanner?

De SDS100e is een model voor de Europese markt, SDS100 is voor alles buiten Europa. In geen van beide modellen zit een GPS maar dat is een apart aan te schaffen module die je met kabel op de SDS100/100e aansluit. Aan deze GPS module heb je niets in Europa (eigenlijk alleen maar voor USA & Canada i.c.m. met de radioreference database). Provoice heb je in Europa weinig tot niets aan. Ook de SDS100e kent wat problemen met het ontvangst. De gevoeligheid van ontvangst op VHF/UHF schijnt nogal tegen te vallen. Verder moet hij een goed sterk digitaal signaal ontvangen om DMR, NXDN en dPMR te kunnen decoderen. De SDS100 kent een zgn cold solder joint probleem waar in Amerika veel over te doen is maar waar je in Europa weinig over leest of hoort. Programmeren van de 3600XLT gaat op precies dezelfde manier als voor de SDS100e. Met de “UBCD3600XLT gebruikersuitleg” op dit forum is dit m.i. erg duidelijk uitgelegd. Je zal er echter wel zelf het nodige aan tijd/energie in moeten steken wil je goed met dit type scanners om leren gaan.

Gebruik de zoekfunctie op dit forum eens om je te oriënteren op de scanners die je voor ogen hebt. Je krijgt ws heel veel (meestal) goed onderbouwde reviews te lezen 😉
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Spijkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 92
Re: Vraag om advies
« Reactie #12 Gepost op: 30 augustus 2023, 10:35:37 »
Beste Wattman, Bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik neem het allemaal mee in de keus die ik gaat maken om de juiste scanner aan te schaffen, ik wist niet dat het zo moeilijk zou gaan worden, maar voordat ik altijd iets aan gaat schaffen, heb ik ter degen altijd alles goed uitgepluisd. Daarom heb ik mij hier op advies van een winkel bedrijf aangemeld bij het scannerforum. Ik heb namelijk ook naar de Uniden SDS 100E DMR NXDN Provoice zitten kijken deze kost gemiddeld €799,95 en heb op YouTube wat informatie opgevraagd. Het nadeel daarvan is dat dit in de omgeving van USA en CANADA word uitgeprobeerd, ze gaan dan werken met de GPS die op de scanner zit maar mijn vraag daarentegen is of dit ook in de Europese omgeving te gebruiken is? voor de rest best een leuke scanner! Ook hoop ik weer op reactie uit de groep leden over deze scanner?

De GPS optie is hier helaas niet te gebruiken. Mocht je een SDS100 overwegen zou ik voor de 3600XLT gaan, dit vind ik een betere scanner en heb om die reden de SDS100 dan ook verkocht. Gezien het prijsverschil heeft de SDS100 in mijn optiek niet echt toegevoegde waarde, het scherm is daar in tegen wel mooi maar dat is het voor mij dan ook. Uiteraard is dit mijn persoonlijke mening en hebben anderen misschien andere ervaringen.

Wat betreft de DV10, deze heb ik kort geleden aangeschaft en herken de problemen zoals genoemd niet, ontvangst is zeer goed. DMR ontvangst in mijn woonplaats is minimaal maar dat wat ik ontvang gaat goed, dit vergelijk ik met de 3600. De DV10 is wel wat gevoeliger voor storingsbronnen in de omgeving. Tetra kan ik niks over zeggen aangezien ik dit niet gebruik en eigenlijk ook niet weet of dit in mijn omgeving gebruikt wordt.

Ik ben al lang in het bezit van meerdere handscanners (125xlt, 3600xlt, Icom ic-r30 en de DV10 en heeft elke scanner zo zijn voor en nadelen maar merk ik in deze scanners niet een heel groot verschil qua ontvangst en zitten de verschillen meer in andere zaken zoals opbouw menu, geluid etc. Mocht ik een keuze moeten maken op basis van ontvangst zou ik dat lastig vinden, op basis van overige zaken gaat mijn voorkeur denk ik uit naar de 3600 gezien de werking van de scanner en het gemak van sommige zaken.

Zoals je zelf ook al gelezen hebt heeft een ieder weer andere ervaringen en maakt het om die reden soms ook lastig om een keuze te maken, ik wens je in ieder geval succes met het maken van een keus.
Ik luister met de volgende scanners: UBC780XLT / Icom IC-R30 / UBCD3600XLT / IcomIC-R8600 / Diamond X50 / Procom CXL 2-2C

Offline Ron

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
    • pd8rsp
Re: Vraag om advies
« Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2023, 11:13:18 »
Komt uiteindelijk ook wel goed, zelfde zo'n steile leercurve meegemaakt. Daar staan vele voordelen tegenover van deze 3600. Wat betreft DMR ontvangst, bij de DV10 ging dat dus nog redelijk, Tetra was in al die jaren dat ik die gehad heb amper gelukt terwijl ik tegen Rotterdam aan woon. Heel soms, antenne uitgericht lukte het iets te coderen maar meestal kreeg je flarden mee. Overigens de DV10 had ook erg veel last van problemen van firmware updates. Heb eigenlijk nooit zonder problemen een update kunnen doen. Er is wel herstelsoftware voor verkrijgbaar. Nu heb ik ook fora ook gelezen dat dit vooral bij de 1e generatie DV10 gebeurde en die had ik in mijn bezit dus wellicht gaat dat nu stukken beter.

Offline Corleone

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Vraag om advies
« Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2023, 11:31:51 »
Zo dan allen, heel erg bedankt voor alle feedback, ook hier gaat ik weer mee aan de slag, zeker het advies over de 3600XLT gaat ik opzoeken en uitproberen om alles te achterhalen, nooit gedacht er zoveel tijd erin te moeten steken om de juiste scanner te pakken te krijgen, je zou er eigenlijk vanuit moeten kunnen gaan dat als je het over een relatief dure scanner heb zoals de dv10 dat je toch iets goeds in handen krijg, maar er hangen toch aardig wat min punten aan die scanner, zoals ik allemaal lees.