Auteur Topic: Beginnen met SDR / Welke software?  (gelezen 2361 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 725
Beginnen met SDR / Welke software?
« Gepost op: 18 mei 2023, 08:34:26 »
Ik ben nooit echt serieus bezig geweest met SDR-ontvangers.

Nu wel :D ; ik heb sinds een paar dagen een RSP1A SDR-ontvanger en gebruik vooralsnog de bijbehorende SDRUno software. Ontvanger werkt erg goed. Natuurlijk heb ik nog een hoop te leren maar ik kan al aardig met SDRUno overweg.

Natuurlijk ga ik Googelen wat er allemaal nog meer mogelijk is. Dat is heel veel, maar tegelijkertijd is er zoveel informatie, zoveel software en zoveel plugins dat je "...door de bomen het bos niet meer ziet...".

Ik wil bijvoorbeeld iets gaan doen met digitale modes zoals Tetra, maar ook DMR, D-Star enz. enz.    

Welke SDR-software is het allerhandigst om te gebruiken om bovenstaande te kunnen doen? Wie kan mij een beetje de goede kant op sturen?

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 670
Re: Beginnen met SDR / Welke software?
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2023, 12:15:22 »
Voor dmr en nxdn en dpmr gebruik ik DSD+, wel de betaalde fastlane variant.
Tetra kan volgens mij niet met sdruno en sdrplay. Zou graag zien dat dat nog veranderd.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: Beginnen met SDR / Welke software?
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2023, 12:24:21 »
SDRSharp (ook wel geschreven als SDR#) is toch wel de standaard en meest gebruikte software, met ondersteuning voor de meeste plugins. Maar, deze biedt geen ondersteuning meer voor SDRPlay apparatuur. SDR# is gemaakt voor Airspy apparatuur (wel ondersteuning voor rtl-sdr's en nog een paar andere) zoals SDRUno voor de SDRPlay's is gemaakt.

Je kan wel een hele oude versie proberen te zoeken van SDR#. Tot build 1361 wordt de SDRPlay ondersteund samen met de ExtIO plugin.

Bijkomend voordeel van oude versies is dat ook oudere plugins (welke niet meer worden geüpdatet) ook werken.

Over de plugins: bij 90% van de plugins kom je tegenwoordig op een dood spoor terecht. Ze staan of stonden veelal op Russische websites die niet meer bereikbaar zijn. Met goed zoeken kan je alternatieve downloadlocaties vinden en anders heb ik ze vast nog wel (gewoon even vragen).

Tetra decoderen: met de Tetra Demodulator plugin in SDR#. Is voor zover ik weet de enige optie momenteel.

Andere digitale modi: DSD+. Dit is een extern programma waarvan je de audio vanuit je SDR software naar dit programma moet leiden met een virtuele audiokabel (VB-Cable bijvoorbeeld). Dit werkt ook met SDRUno. Bij audio output kies je dan voor de virtuele input en in DSD+ kies je bij de input de output van de virtuele kabel. Zorg wel dat alle audio filtering uit staat. In SDR# vind ik dit makkelijker gaan in combinatie met de MPX Audio Output plugin. Je creëert daarmee een extra audio output zonder filtering en volume onafhankelijk. Je hoeft niet telkens de instellingen te veranderen en als je digitaal gaat luisteren, dan klik je gewoon op het mute-icoontje in SDR#.

Nog even over DSD+: met de gratis versie kan je geen D-Star, Fusion of dPMR luisteren. Er is ook een Fastlane versie waarmee het wel kan. Deze kost $10 met een jaar aan updates of $25 met levenslange updates.

Offline Jewannes

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 44
Re: Beginnen met SDR / Welke software?
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2023, 19:10:40 »
Nog even over DSD+: met de gratis versie kan je geen D-Star, Fusion of dPMR luisteren. Er is ook een Fastlane versie waarmee het wel kan. Deze kost $10 met een jaar aan updates of $25 met levenslange updates.

De laatste versie is uit 2018, dat geeft de burger geen moed.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 453
Re: Beginnen met SDR / Welke software?
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2023, 08:30:20 »
Als je daar al van in de war raakt dan kan je DSD+ beter links laten liggen. Het is gratis en het werkt ook al komt het uit 2018. Het vraagt wel het één en ander aan doorzettingsvermogen en spelen met instellingen. Je kan ook, zoals Remon aangeeft,  $25,= overmaken en je krijgt DSD+ Fastlane met levenslang updates al is ook daar de laatste één jaar oud. DSD+ FL heeft een eigen ontvanger waardoor je geen SDR#/SDRuno en virtuele kabel nodig hebt.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: Beginnen met SDR / Welke software?
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2023, 09:55:26 »
DSD+ FL heeft een eigen ontvanger waardoor je geen SDR#/SDRuno en virtuele kabel nodig hebt.

Eigen ontvanger?

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: Beginnen met SDR / Welke software?
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2023, 10:02:03 »
DSD+ FL heeft een eigen ontvanger waardoor je geen SDR#/SDRuno en virtuele kabel nodig hebt.

Eigen ontvanger?

FMP of FMP24 als je Fastlane hebt. Handig als je DMR kanalen wilt scannen. Of voor trunking.

Ik gebruik het zelf (nog) niet omdat ik geen sdr rechtstreeks in mijn laptop heb zitten. Of kan ik hiermee ook verbinden naar een rtl_tcp server?

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: Beginnen met SDR / Welke software?
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2023, 10:58:52 »
Voor mij is een ontvanger hardware en dat is DSD+ FL niet. Je hebt wel SDRPLAY of een RTL-Stick nodig bijvoorbeeld.
En inderdaad, die trunking werkt goed dat heb ik al eens gebruikt.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 725
Re: Beginnen met SDR / Welke software?
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2023, 21:41:31 »
SDRSharp (ook wel geschreven als SDR#) is toch wel de standaard en meest gebruikte software, met ondersteuning voor de meeste plugins. Maar, deze biedt geen ondersteuning meer voor SDRPlay apparatuur.

Nog even over DSD+: met de gratis versie kan je geen D-Star, Fusion of dPMR luisteren. Er is ook een Fastlane versie waarmee het wel kan. Deze kost $10 met een jaar aan updates of $25 met levenslange updates.

Ik heb ooit die 25 dollar voor DSD+ betaald, maar heb het al een tijd niet meer gebruikt. DSD+ kun je wel met SDRUno integreren, zag ik ergens, maar ik heb er -nog- geen ervaring mee. Gaat in de loop van de week veranderen, dan zal ik e.e.a. eens gaan installeren.

Eerst maar dit, Tetra en SDR# komt later nog wel een keer.

SDRUno verwijst naar Black Cat Systems. Een hele rits met HAM software, werkt samen met SDRUno. Ik kende het nog niet : https://www.blackcatsystems.com/

Bedankt voor je reaktie!

Offline Jewannes

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 44
Re: Beginnen met SDR / Welke software?
« Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2023, 16:34:42 »
Ik heb een paar dagen geleden 10 dollar overgemaakt via paypal (met vermelding van emailadres) maar tot nu toe nog niets gehoord. Gratis versie draait prima maar is beperkt. Is het fastlane programma nog wel actief, met andere woorden krijgen jullie nog wel regelmatig updates?

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 453
Re: Beginnen met SDR / Welke software?
« Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2023, 18:14:28 »
Staat er geen e-mail in je spam map? Het kan even duren voor ze reageren.
Zoals ik in mijn eerdere reactie hierboven al aangaf is de laatste DSD+ FL update van 1 jaar geleden.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Jewannes

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 44
Re: Beginnen met SDR / Welke software?
« Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2023, 19:12:25 »
Niets in de spam map. Transactiedatum 22-5, ik wacht het even af.

Offline Henk Voortwijs

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 608
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: Beginnen met SDR / Welke software?
« Reactie #12 Gepost op: 12 december 2023, 13:20:42 »
Ook ik ben toch wel nieuwsgierig geworden naar het fenomeen SDR ontvangst en wil er ook mee gaan beginnen. Wat is verstandig om aan te schaffen? Een simpele stick? Of de in dit topic genoemde ontvanger? Ik ben voornamelijk geinteresseerd in HF, VHF & UHF luchtvaartradiocommunicatie.
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2871
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Beginnen met SDR / Welke software?
« Reactie #13 Gepost op: 12 december 2023, 13:36:23 »
Ook ik ben toch wel nieuwsgierig geworden naar het fenomeen SDR ontvangst en wil er ook mee gaan beginnen. Wat is verstandig om aan te schaffen? Een simpele stick? Of de in dit topic genoemde ontvanger? Ik ben voornamelijk geinteresseerd in HF, VHF & UHF luchtvaartradiocommunicatie.

Er zijn veel opties en mogelijkheden, naar ieders technisch kunde en budget. Ik spreek even voor mijzelf:

Heb sinds een jaar de SDRplay RSPdx versie mét daarbij de pc (had naast OS alleen verouderde W7) zie https://sdrshop.nl/sdr-pcs/ t.b.v. SDR-UNO
daarnaast een breedbeeldscherm en wat antennes op het dak (D777, GP5N, K751121, Endfed 10-20-40, Miniwhip pa0rdt)

Luister hier thuis ook met name lucht- en scheepvaart en korte golf waaronder o.a. amateurs en omroepstations.

Ik heb er in ieder geval veel lol mee, het heeft het luisteren hier in Zeeland nóg leuker gemaakt.
Groeten van Michel

Offline manitou

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 67
Re: Beginnen met SDR / Welke software?
« Reactie #14 Gepost op: 12 december 2023, 16:49:58 »
kijk ook eens naar "SDRANGEL" die doet ook digital voice maar heb voorlopig nog geen resultaat geboekt. AIS, ADS-B, ea. werkt wel uitstekend
scanner : AOR DV1 / SDR Airspy and many more radio's