Auteur Topic: Pathe Ede DMR programeren met Uniden Sds 200E  (gelezen 2507 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline alpha1

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 224
Pathe Ede DMR programeren met Uniden Sds 200E
« Gepost op: 17 mei 2023, 09:21:52 »
Beste leden,

Ik ben bezig met het proberen te programmeren van een DMR frequentie in de Uniden Sds 200E 460.618750 CC3 TS1(Pathe Ede)


Tot nu toe krijg ik er geen ontvangst er op,op de Repeaters van Ijselstein&Utrecht(DMR) gaat het prima(deze lijst heb ik wel van het net gehaald.kant&klaar dus)

Dpmr(geactiveerd) gaat ook prima( lijst ook van het net gehaald)

Alsik de genoemde frequentie invoer in de Aor 5700D dan ontvangt die het zonder problemen(ook de Dmr frequentie 445.56250 zonder problemen),maar met de Uniden Sds 200 helaas niks.

Wie wil mij verder helpen/tips geven om de frequentie van pathe te programeren of voor mij een geprogrammeerde Pathe frequentie voor mij heeft van Ede mag ook via p.m!? moet ik deze als DMR One Frequentie programeren of als Conventional het is toch mooi als ik het zelf voor elkaar kan krijgen ipv de lijsten van het net te halen.

Ik heb Proscan(volledig licentie) ,Sentinel en ARC536 PRO(volledige licentie) tot mijn beschikking met welke programma kan ik het beste DMR programeren

ik woon zeer dichtbij de Pathe Bioscoop in Ede

Hoor nu nog steed gepraat op de genoemde frequentie met de Aor 5700D.

Alvast bedankt

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 388
  • PC5L
Re: Pathe Ede DMR programeren met Uniden Sds 200E
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2023, 09:31:42 »
Misschien zit je er wel te dichtbij en is het signaal te hard. Zet de ATT eens aan op dat kanaal.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21690
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Pathe Ede DMR programeren met Uniden Sds 200E
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2023, 09:39:28 »
Ik heb Proscan(volledig licentie) ,Sentinel en ARC536 PRO(volledige licentie) tot mijn beschikking met welke programma kan ik het beste DMR programeren

Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Het gaat mij dan voornamelijk ook ok een versie met Virtual Control.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Pathe Ede DMR programeren met Uniden Sds 200E
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2023, 11:49:52 »
Betreft het een simplex frequentie of gaat het via een repeater?

Als het simplex is, dan zou het zomaar kunnen zijn dat ze DCDM gebruiken. Hier kan de SDS niet mee overweg.

Offline alpha1

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Pathe Ede DMR programeren met Uniden Sds 200E
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2023, 14:26:10 »
Misschien zit je er wel te dichtbij en is het signaal te hard. Zet de ATT eens aan op dat kanaal.

Ik zal straks wel proberen,ben helaas nu niet thuis

Offline alpha1

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Pathe Ede DMR programeren met Uniden Sds 200E
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2023, 14:27:53 »
Ik heb Proscan(volledig licentie) ,Sentinel en ARC536 PRO(volledige licentie) tot mijn beschikking met welke programma kan ik het beste DMR programeren

Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Het gaat mij dan voornamelijk ook ok een versie met Virtual Control.

Ik neem aan dlat virtual control met Proscan bedoelt?

Offline alpha1

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Pathe Ede DMR programeren met Uniden Sds 200E
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2023, 14:30:07 »
Betreft het een simplex frequentie of gaat het via een repeater?

Als het simplex is, dan zou het zomaar kunnen zijn dat ze DCDM gebruiken. Hier kan de SDS niet mee overweg.

Ik zou het eerlijk gezegd  niet weten of het simplex of via repeater is is het mischien te achter halen?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21690
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Pathe Ede DMR programeren met Uniden Sds 200E
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2023, 14:34:53 »
Ik neem aan dlat virtual control met Proscan bedoelt?

Proscan, Freescan, Butel, maakt mij niet uit.

Offline alpha1

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Pathe Ede DMR programeren met Uniden Sds 200E
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2023, 14:36:41 »
Ik neem aan dlat virtual control met Proscan bedoelt?

Proscan, Freescan, Butel, maakt mij niet uit.

Prima ik zal het met een van de software ”s monitoren.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Pathe Ede DMR programeren met Uniden Sds 200E
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2023, 14:53:36 »
Betreft het een simplex frequentie of gaat het via een repeater?

Als het simplex is, dan zou het zomaar kunnen zijn dat ze DCDM gebruiken. Hier kan de SDS niet mee overweg.

Ik zou het eerlijk gezegd  niet weten of het simplex of via repeater is is het mischien te achter halen?

Als je analoog naar het signaal luistert, hoor je dan brrrrr of een pulserend signaal?

Met een sdr en DSD+ zou je dit het gemakkelijkst kunnen achterhalen.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 464
Re: Pathe Ede DMR programeren met Uniden Sds 200E
« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2023, 15:40:17 »
Allereerst is het vergelijken van de SDS200e met de AOR 5700D niet helemaal eerlijk. Je vergelijkt de prestaties van een Fiat Panda ook niet met een Lamborghini. Het enige wat je wel zeker weet is dat Pathe niet achter een versleuteling zit.

Mijn persoonlijke ervaring met de SDS200e en DMR ontvangst is dat hij nogal wispelturig is. Bij mij krijg ik bij een aantal DMR frequenties de ene keer wel audio en de andere keren niet. Op www.radioreference.com geeft men aan dat de SDS200 (en ook de SDS100) een probleem heeft met DMR Trier 2 netwerken. Eén van de dingen die dan opvallen is het op het beeldscherm snel knipperen tussen slot1 en slot2. Zeker als er op dit Trier 2 netwerk vaak gelijktijdig communicatie is op slot 1 en slot 2 raakt de SDS200e van slag en geeft geen audio. Dit probleem zou al een tijd bij Uniden USA bekend zijn, dus ik neem aan dat dit bij Uniden Europe bekend is. In Amerika zitten ze al een tijd te wachten op een update die dit probleem verhelpt. Eén van de belangrijke mensen (John Öpitz?) die de kar hiervoor trok is overleden en sindsdien lijkt er bij Uniden weinig meer te gebeuren. Om verder nog een kogel door de kerk te schieten: ik heb de indruk dat de UBCD3600XLT minstens net zo goed (of misschien wel beter) DMR ontvangt dan de SDS200e.

Voor wat betreft het programmeren van DMR frequenties heb ik n.a.v. een tip van @Hennie en test uitgevoerd met een favorietlijst vol DMR frequenties in een conventioneel systeem geprogrammeerd en een favorietlijst met dezelfde DMR frequenties als one frequency system. Die twee favorietlijsten heb ik een tijdje laten scannen waarbij hits gemonitord werden in Butel (via Virtual Control). Uit die test kwam een bijzonder resultaat: ruim 85% van de ontvangen DMR frequenties was geprogrammeerd met een conventioneel systeem. Wellicht dat deze uitkomst vertekend wordt omdat een DMR conventioneel systeem heel erg veel sneller scant (ongeveer 45 frequenties per seconde) en een DMR One Frequency systeem heel veel trager is. Ik heb de traagheid van DMR One Frequency system scannen niet opgemeten maar ik schat op zo’n 1 a 2 DMR One Frequency systemen per seconde.

Voor de volledigheid: ik heb de filters in de SDS200e uit staan. Zowel de Global filter bij de settings van de SDS200e als de filter instelling per frequentie in de favorietlijsten. Hold time staat op 0 (nul) en delay time op 3 seconden. Ik ben nu aan het spelen met de hold time op 1 of 2 seconden maar dat geeft nog geen verbetering.

Mocht ik n.a.v. bovenstaande ontevreden overkomen, dit is zeker niet het geval. Mijn SDS200e heeft geen brom en ik heb geen andere basisscanner om de gevoeligheid mee te vergelijken. Daarnaast heb ik geen vaste buitenantenne maar een zuignap met D190 discone op een raam van het dakkapel. Ik maak het hem dus niet makkelijk om aan een goed signaal te komen .
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline alpha1

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Pathe Ede DMR programeren met Uniden Sds 200E
« Reactie #11 Gepost op: 20 mei 2023, 07:52:43 »
Even een update:

Ik heb het nog steeds niet voor elkaar.

Ik was gisteren in de Pathe in Ede,en zag dat ze daar met Motorola Porto''s rond lopen(platte porto''s,als er communicatie was dan stond er heel groot''kanaal 1''op het display)

Moet ik het mischien als MotoTrbo programmeren? heb helaas geen SDS+ tot mijn beschikking

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 388
  • PC5L
Re: Pathe Ede DMR programeren met Uniden Sds 200E
« Reactie #12 Gepost op: 20 mei 2023, 09:27:29 »
Remon zei het al eerder, vermoedelijk is het DCDM. Simplex maar met gebruik van 1 slot en dat snapt de SDS200 niet helaas. Met SDR zou je dat kunnen controleren.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Pathe Ede DMR programeren met Uniden Sds 200E
« Reactie #13 Gepost op: 20 mei 2023, 10:42:26 »
Als je geen SDR hebt: de 5700D heeft een IF output en kan je daardoor gebruiken als zeer hoogwaardige SDR.

DSD+ is een gratis stukje software (of betaald met meer ondersteunde modi).

Offline alpha1

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Pathe Ede DMR programeren met Uniden Sds 200E
« Reactie #14 Gepost op: 21 mei 2023, 08:15:32 »
Als je geen SDR hebt: de 5700D heeft een IF output en kan je daardoor gebruiken als zeer hoogwaardige SDR.

DSD+ is een gratis stukje software (of betaald met meer ondersteunde modi).

Bedankt,

Moet ik de ''Receiver control'' software van Aor 5700D gebruiken van de Aor site of moet ik de DSD+ software downloaden?