Auteur Topic: Draadantenne  (gelezen 1275 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Paulvanuf

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Draadantenne
« Gepost op: 8 mei 2023, 09:55:11 »
Let op: beginner;)
Ik las over het aansluiten van een draadantenne en de verre ontvangsten…
Nu heb ik 8m r58 uit het zolderraam schuin naar achter in de tuin gehangen.
Draad met een bnc connector aan de scanner. Nog geen station ontvangen.
Niet op m’n rtl-sdr dongle en ook niet op m’n bearcat780xlt
Nu vraag ik me af of het op deze manier wel ok is.
Had ik misschien een andere  soort draad moeten gebruiken?

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 458
Re: Draadantenne
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2023, 10:51:41 »
Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij werkt gewoon stroomdraad beter dan (afgeschermde) coax.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 329
Re: Draadantenne
« Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2023, 11:55:42 »
Met dun tuindraad van ongeveer 4,5 meter door de runners van de gordijnrails heb ik leuke ontvangsten gehad.
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000 + Diamond MR77, AOR 3000A + 5/8 VHF, Uniden SDS100E.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1983
Re: Draadantenne
« Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2023, 12:05:53 »
Praktisch gezien heb je nu helemaal geen antenna aangesloten. Een draadantenne waarover je heb gelezen is een "open" antenne. De coax is de voedingslijn daarnaartoe. Ik kan er nog wel dieper op ingaan over ander soort voedingslijnen, waar de antenne gevoed wordt (einde of midden), impedantie, unun's, baluns enz. Maar dat is denk ik niet van toepassing in jouw verhaal.

Want de 780XLT is geen HF ontvanger. Wat voor frequenties probeer je te ontvangen? Als je kortegolf wilt luisteren met de rtl-sdr, dan moet je direct sampling gebruiken. Niet iedere rtl-sdr ondersteunt dit.

Langer is niet altijd beter. Ik zou willen adviseren om meer informatie te zoeken over golflengtes in relatie met antennes. Ook over polarisatie van antennes..

Offline Paulvanuf

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Re: Draadantenne
« Reactie #4 Gepost op: 8 mei 2023, 12:25:02 »
Dank zover allemaal.
Ik was idd al bang dat de afscherming van de coax niet ok was, maar tuindraad was ik zelf niet opgekomen :)
Ik wilde HF gaan luisteren, vandaar de lange draad. Mijn rtl-dongle zou dit moeten kunnen. Uit de specificaties:

Bovendien is er een softwarematig schakelbaar bias tee circuit, aanvullende ESD bescherming, lagere ruis over het algemeen en ingebouwde directe bemonstering voor HF ontvangst. Dit toestel kan frequenties ontvangen van 500 kHz tot 1.7 GHz en heeft tot 3.2 MHz momentane bandbreedte (2.4 MHz stabiel).

Ben momenteel bezig met de DLZA; antenneleer volgt nog.
Kan er iemand een suggestie doen van een HF station wat ik hier in de randstad dan zou moeten kunnen ontvangen?

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
Re: Draadantenne
« Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2023, 19:47:35 »
5450 Shannon Volmet. USB mode.
Weerbericht voor de luchtvaart.
Succes!
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Draadantenne
« Reactie #6 Gepost op: 9 mei 2023, 08:46:54 »
Let op: beginner;)

Hai Paul,

Onderstaand hoe een dipool (twee polen) antenne aangesloten dient te worden. Ze noemen dit een halve golf dipool, dus 2x een kwart golf.
De kern van de coaxkabel gaat naar 1 draad en de buitenmantel naar de andere draad. Beide draden zijn even lang. De lengte van de draden is afhankelijk van welke frequentie jij het beste wilt ontvangen. Lange draden voor lage frequenties en korte draden voor hoge frequenties. In een grote vleugel piano is dit precies hetzelfde, de lange snaren geven lage tonen en de korte snaren de hoge tonen.

De lengte van de draden kan je berekenen als je een dipool wilt maken voor een bepaalde frequentie. Stel je wilt een goede antenne om 28 MHz te ontvangen.

Voor geisoleerd draad:

71.5 delen door de freq in MHz.

dus

71.5 delen door 28 = 2,55m oftewel 255cm. Let op, dit is de lengte van 1 draad, een kwart golf. Een dipool voor 28 MHz is dus 2x 255cm.
Je kan m recht, schuin naar beneden (sloper dipool) of als omgekeerde V (inverted V dipool) weghangen.

De antenne werkt met deze lengtes zeer goed op 28 MHz, op andere frequenties zal deze ook nog werken maar niet optimaal. Je kan er leuk mee experimenteren.

Je kan er ook voor kiezen om alleen een draad aan de kern van de coax te hangen en de buitenmantel niet aan te sluiten, het nadeel hiervan is dat je meer storing binnenkrijgt op je ontvangst. De tweede helft van de dipool zorgt ervoor dat storing minder wordt.








Probeer ook eens de amateurbanden:

20m band 14.100 MHz tot 14.350 in USB
15m band 21.200 MHz tot 21.450 in USB
10m band 28.400 MHz tot 28.800 in USB

Veel plezier en suc6,

Gr Sven

Offline Paulvanuf

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Re: Draadantenne
« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2023, 07:41:44 »
Dank aan beiden. Ik ga er mee aan de gang. Ik heb inmiddels de opgerolde draad antenne die bij mijn Sony wereldontvanger zat ooit aangesloten op m’n rtl-sdr en hoorde Rumania International op diverse freqs. Maar dat kan beter natuurlijk💪🏻

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1983
Re: Draadantenne
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2023, 08:48:54 »
Het blijft een compromis om HF te luisteren in direct sampling mode met een rtl-sdr. Met een "ham it up" gaat het al een stuk beter.

Met een SDRPlay (ik heb zelf de RSP1A) gaat er helemaal een wereld voor je open op de HF banden.

Offline Paulvanuf

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Re: Draadantenne
« Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2023, 08:56:56 »
Wat is direct sampling en het verschil met ‘ham it op’?

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1983
Re: Draadantenne
« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2023, 09:13:17 »
Simpele uitleg:

De manier van bemonsteren. Om de rtl-sdr onder de 25 MHz te laten luisteren gebruik je direct sampling.

Met een "ham it up" gebruik je de reguliere methode van bemonstering. Dit is een "upconverter". Je telt daarna dus het verschil op bij het afstemmen in de sdr software. 120 MHz in dit geval. In de meeste software zit een functie om deze correctie automatisch toe te passen.

De SDRPlay RSP1A. Speciaal gemaakt voor HF, VHF, UHF. Hogere bitrate, meer bandbreedte, automatische bandpass-filters voor HF. Selecteerbare bandstop filters AM/FM omroepbanden en DAB.

Offline Paulvanuf

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 28
Re: Draadantenne
« Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2023, 09:33:27 »
Dankjewel. Nog lastig genoeg. Ik ga me verder inlezen.
En dank voor de RSP1A tip, alhoewel ik die nu natuurlijk nog niet helemaal op waarde kan schatten. €129 zag ik. Die waarde dan weer wel😂