Mijn 3600 uit juli 2021 draait 1.26.00. Geen idee wanneer precies welke hardware-aanpassingen hebben plaatsgevonden, maar ik denk te zien dat hij in ieder geval de nieuwe, warmere backlight heeft (al kan ik zelfs dat niet met 100% zekerheid zeggen zonder direct vergelijkingsmateriaal--zie
hier het verschil.) Het is in ieder geval geen stokoude voorraad geweest. Ik heb trouwens ook gezien dat de nieuwere charges UKCA-markering voor de Britse markt hebben. De mijne is alleen CE-gemarkeerd.
Versie 1.28.14 voor de BCD436HP is volgens
deze pagina puur een update ter ondersteuning van de nieuwe hardware, dus het kan dat hij ook alleen bedoeld is voor exemplaren met die hardware. Ik kan me voorstellen dat Sentinel verschillende versies dan op basis van serienummer scheidt, zodat er geen verkeerde firmware op een oudere scanner terechtkomt. In tegenstelling tot de genoemde Amerikaanse versie is 1.28.15 voor de 3600 echter helemaal niet terug te vinden op Unidens FTP-server (vanaf waar Sentinel de updates uitvoert), dus in dit geval zou dat niet eens nodig zijn. 1.26.00 is daar de laatste versie voor de 3600.
Ik ben vooral geïnteresseerd in het stukje 'band coverage extension' in de release notes bij Avera. De Europese 3600 blokkeert zonder duidelijke reden bepaalde stukjes band die de Amerikaanse 436 wel kan ontvangen (zie
deze post en
deze post), dus ik ben benieuwd of die met de nieuwe firmware wel te ontvangen zijn.
Dat kan zeker,maar dan mag van Avera je toch verwachten dat je dat als antwoord krijgt. Nu krijg ik standaard copy/paste antwoorden met links waar je ook niet wijzer van wordt. Op de Uniden Europe website staat hier overigens ook niets over vermeld.
Ik heb er echt wel begrip voor dat bij bijvoorbeeld een aanpassing van de hardware dit voor oudere modellen van de 3600XLT consequenties kan hebben m.b.t. FW updates. Waar ik echter geen begrip voor heb is dat je door de fabrikant en/of importeur niet (of niet goed) wordt geïnformeerd.
Tja, dat is eigenlijk een beetje het klassieke euvel met Uniden Europe. Ze hebben zelf geen bereikbare klantenservice, Uniden USA en Australia wijzen naar Avera, maar met de antwoorden van Avera die ik voorbij heb zien komen op fora kom ik vaak ook niet echt verder. Het lijkt wel of het onmogelijk is contact te krijgen met iemand die daadwerkelijk iets met de ontwikkeling van het product te maken heeft.