Auteur Topic: UBCD3600XLT alleen een bepaald departement scannen  (gelezen 1233 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Helmar

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
UBCD3600XLT alleen een bepaald departement scannen
« Gepost op: 24 april 2023, 10:54:42 »
Goedemorgen,
Sinds gister in het bezit van een 3600XLT met vanalles er op en er aan en probeer me nu door de beginselen van het apparaat te worstelen. Ik heb mbt dit forum al veel info kunnen vinden en enkele bestanden van een facebookgroep met Sentinel op de scanner weten te krijgen. Alles keurig onderverdeeld in System, Departments (b.v. de diverse vliegvelden) en vervolgens de verschillende kanalen daaronder. En het mooie is, ik hoor ook nog van alles.... ;-). Tot zover gaat het begin dus goed.

Maar nu heb ik een (domme? beginners) vraag. Is het (eenvoudig) mogelijk om op slechts 1 of een aantal te selecteren departments te scannen? Zo heb ik nu om te binnen veel vliegvelden onder departments staan maar ik zou b.v. nu alleen Schiphol, wat een eigen department heeft willen laten scannen? Ik scan nu alles, maar veel zit te ver van mijn locatie vandaag om iets te kunnen horen en zou ik nu dus niet willen laten scannen.

Misschien dat dit al eens ergens is gevraagd, maar de zoekfunctie bracht mij niet verder. Ik hoop dat iemand bij even in de goede richting kan wijzen.

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 388
  • PC5L
Re: UBCD3600XLT alleen een bepaald departement scannen
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2023, 10:57:09 »

Offline Helmar

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: UBCD3600XLT alleen een bepaald departement scannen
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2023, 11:10:45 »
Dank je wel voor je snelle reactie. Ik ga hier eens induiken.

Offline Jewannes

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 44
Re: UBCD3600XLT alleen een bepaald departement scannen
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2023, 15:24:30 »
Maak een nieuwe favorites list met bijvoorbeeld de naam Schiphol. Klik rechts op department Schiphol en kies append to favorites list => Schiphol. Nu heb je een favoriet die je heel snel met de knop list aan en uit kan zetten.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: UBCD3600XLT alleen een bepaald departement scannen
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2023, 15:25:17 »
Ik zou het met Quick Keys doen. Even lastig in het begin, maar daarna wil je niet anders meer.

Offline Helmar

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: UBCD3600XLT alleen een bepaald departement scannen
« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2023, 17:58:21 »
Nieuwe favorietenlijst is gelukt. Nu eens uitzoeken met die quick-keys of dat voor mij ook een handige oplossing is.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 464
Re: UBCD3600XLT alleen een bepaald departement scannen
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2023, 07:39:52 »
Als je één favorietlijst hebt (bv Luchtvaart) en daar staan alle vliegvelden in onderverdeeld dan heb je met Quick Keys als snel een briefje nodig of héél veel te onthouden. Ik heb voor niet luchtvaart frequenties die in mijn omgeving te luisteren zijn twee aparte favorietlijsten gemaakt. Eén met analoge frequenties en één met digitale frequenties.

Ik heb overigens wel een kleine overweging voor je om dit met frequenties voor de luchtvaart niet te doen. Je kan misschien de verkeerstoren of luchtverkeersleiding van een bepaald vliegveld niet horen, maar meestal wel het vliegtuig die met de verkeerstoren of luchtverkeersleiding communiceert. Zo hoor ik hier in Midden-Nederland op de 3600xlt met Diamond RH771 antenne bijvoorbeeld veel burger- en militaire vliegtuigen die ik anders zou missen. Voor de luchtvaart geïnteresseerde met een 3600xlt is de Diamond RH771 antenne een grote aanrader.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Helmar

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: UBCD3600XLT alleen een bepaald departement scannen
« Reactie #7 Gepost op: 25 april 2023, 18:48:07 »
Er zitten een aantal korte antennes bij en lange dunne spriet van zo'n 45 cm, maar weet niet of dat een Diamond RH771 is (staat verder niets op); lijkt wel op de plaatje op internet. Vanaf de keukentafel in Hoorn hoor ik vaak vliegtuigen die boven Amsterdam zitten en heel af en toe iets vanuit de toren, maar dat zal erg afhankelijk zijn van de weeromstandigheden.

Ben nu druk bezig aan het stoeien wat een handige indeling is met enkele favorietenlijsten. Voorlopig genoeg te ontdekken aan de scanner.

Tot zover allemaal dank voor de reacties. Zal dit forum als naslagwerk nog wel vaak gaan gebruiken.