Auteur Topic: DMR frequenties programmeren  (gelezen 1308 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 459
DMR frequenties programmeren
« Gepost op: 13 april 2023, 18:02:47 »
Naar aanleiding van een aantal bijdragen ben ik in mijn Uniden SDS200e de DMR frequenties m.b.v. Sentinel op verschillende manieren aan het programmeren. In eerste instantie had ik deze DMR frequenties in een (digitaal) DMR One Frequency system gezet. De SDS200e verliest hierdoor echter veel snelheid bij het scannen. Ik heb deze DMR frequenties nu in een conventioneel systeem gezet waarbij ik de modulatie op NFM en de juiste Color Code (CC) programmeer. De juiste CC geef ik mee omdat een aantal instellingen/bedrijven op dezelfde frequentie zitten en uiteraard de snelheid van het scannen hoog te houden. Het resultaat is dat de SDS200e in een conventioneel systeen door de DMR frequenties heen knalt waar hij met DMR One Frequency Systems traag wordt. Tot zover geen problemen dus.

Nu valt het me op dat ik soms DMR hits heb waar de SDS200e geen geluid bij geeft. Signaal sterkte is goed (5 strepen en RSSI van zeker -50DB) en hij geeft de time slot en Talk Group aan. De ene keer geeft hij op dezelfde frequentie het gesprek weer, de andere keer niet ondanks dat je op het display ziet dat de omstandigheden identiek (lijken te) zijn. Dit probleem doet zich zowel in het digitale als conventionele systeem voor, maar lijkt bij het conventionele systeem iets meer voor te komen.

Heeft iemand een idee waarom dit gebeurd (een te hoge scan snelheid?) en wat de oplossing hiervoor is?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Groet, Johan
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 459
Re: DMR frequenties programmeren
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2023, 07:26:49 »
Kleine aanvulling:
ik heb gisteravond nog wat beter opgelet en zie dat, als er geen geluid is, de scanner niet je juiste Talkgroup kan vinden. Die blijft dan op 0 (nul) staan 😳
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 388
  • PC5L
Re: DMR frequenties programmeren
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2023, 07:36:53 »
Het hoeft niet altijd spraak te zijn wat je op je scanner ziet, het kan ook data zijn. Met b.v. SDRsharp en DSD+ zie je precies wat er gebeurt.

Wat betreft bedrijven met dezelfde TG, tijdslot en frequentie maar verschillende CC's: als ze beiden tegelijk in de lucht zijn dan zal het sterkste signaal 'winnen' denk ik.