Auteur Topic: Hulp nodig bij slecht presterende Diamond X30 antenna  (gelezen 3297 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Hulp nodig bij slecht presterende Diamond X30 antenna
« Gepost op: 12 april 2023, 00:28:08 »
In 2018 kocht ik mijn eerste Diamond X30 met N-connector aansluiting, voor gebruik met een SDR.

Begin 2020 begon het toch weer te kriebelen om een scanner aan te schaffen en ik heb dit ook gedaan. Voor dat doel nog een extra Diamond X30 aangeschaft.

Beide antennes staan op zolder. Die voor de scanner een halve meter lager en met iets langere coaxkabel (8 meter versus 4 meter).

De ontvangst was belabberd slecht. Heb nog nieuwe betere coax getrokken, maar dit bracht geen verbetering. De antenna geruild en de nieuwe was een fractie beter.. Uiteindelijk na het een tijdje te hebben aangekeken de antenna verkocht en elders een andere X30 besteld. Deze deed het al beter, maar nog viel het tegen. Weer verkocht (ruilen kon niet en ik had geen zin in een discussie met de verkoper) en elders een andere gekocht. Deze een tijd gebruikt met een gevoelige scanner en sinds ik een minder gevoelige 3600XLT heb, valt alles weer tegen. Signalen die keihard binnenkomen op de SDR hoor ik niet op de scanner, zelfs niet diep in de ruis met de squelch open. Toen er vanavond behoorlijk wat activiteit was op de (DMR) frequentie van een instelling in de buurt, maar het op de scanner stil bleef, ben ik eens naar boven gelopen en heb de kabel van de goede antenna uit de SDR getrokken en in mijn scanner gestopt: er kwam direct geluid uit en 3 streepjes zichtbaar op de s-meter..

Daarna ben ik aan het experimenteren gegaan: beide antennes op gelijke hoogte, 30 cm uit elkaar met twee identieke kabels van 3 meter en dan bij zwakke signalen op diverse frequenties snel de antenne ompluggen. Toen werd duidelijk dat er veel verschil in beide antennes zit. Zowel op de zendamateurbanden (2 meter en 70 cm, waarvoor deze antennes gemaakt zijn), alsmede daarbuiten (marifoonband en rond de 469 MHz).

Ik heb nu met een houtje-touwtje constructie (verlooppluggen) de goede antenne op de kabel naar de scanner een verdieping lager zitten en er gaat een wereld voor mij open.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn? De oude goede en de nieuwere slechte antenne zien er van binnen identiek uit. Alhoewel er wel minimale afwijkingen in de wikkelingen zitten dichtbij de aansluiting.

Ik kan wel X30's blijven kopen en verkopen, maar ik heb niet echt geluk in de antenne-loterij. Of zijn/waren alle X30's die ik na 2020 gekocht heb normaal en had ik superveel geluk met diegene die ik in 2018 had gekocht?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2365
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Hulp nodig bij slecht presterende Diamond X30 antenna
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2023, 05:57:32 »
- Imitatie?
Bijna alle Diamond antenne's hebben een imitatie variant, soms bizar goed nagemaakt.
Kijk eens op de Diamond website, van sommige modellen omschrijven ze de verschillen.
- Antenne analyzer er op loslaten?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Hulp nodig bij slecht presterende Diamond X30 antenna
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2023, 06:40:39 »
- Imitatie?

Zit ik ook aan te denken. Ik heb een paar jaar geleden een X30 bij Hamshop besteld. Staat buiten en presteert prima.

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1230
Re: Hulp nodig bij slecht presterende Diamond X30 antenna
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2023, 07:11:09 »
Ik heb een analyzer, (Rigexpert) en werk bij je in de buurt.
Wil evt . wel een keer langs rijden.
Maar zou inderdaad eerst checken of je geen imitatie hebt gekocht
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: Hulp nodig bij slecht presterende Diamond X30 antenna
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2023, 09:57:17 »
Die uit 2018 komt bij JBE vandaan.

De exemplaren daarna (in willekeurige volgorde):

- JBE (met schreef ingedraaide schroeven waar geen beweging in zat. Na veel tegenstribbelen hadden ze deze geruild)
- Hamshop (was een leuke fietstocht)
- "Belarie" (ook een leuke fietstocht met helaas een bui onderweg, bij dit exemplaar twijfelde ik over de echtheid. De afwerking was wat minder, scherpe randen en afgeknipte in plaats van afgeslepen radialen die ik moest bijvijlen. Wilden niet ruilen en waren kortaf aan de telefoon)
- Portoshop
- Handelsonderneming Veenstra

Ik houd mij zeker aanbevolen voor het testen met de Rigexpert! Ik zat zelf ook al te denken om er een analyzer aan te hangen. Ik heb veel goede verhalen gehoord over de NanoVNA, maar ook over minder goede ervaringen gelezen over versies met ontbrekende componenten of zonder afscherming. Dus als iemand een goed adresje weet? Laat het mij dan aub weten.

Zijn er dingen die ik zelf nog kan proberen? Zoals de windingen van de spoel onderaan iets uit elkaar drukken, of dichter naar elkaar?

Waar dient de condensator voor? Ik meen mij te herinneren dat deze een andere aftakking had op de spoel bij een slechte antenne. Zelf lossolderen en verplaatsen was geen succes. Het kunststof materiaal eronder smolt weg.

Andere opties zijn: een vergelijkbare antenne kopen, zoals de Comet GP1N. Of een (compacte) discone kopen zoals de Diamond D190 of de Sirio SD2000.

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1230
Re: Hulp nodig bij slecht presterende Diamond X30 antenna
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2023, 10:44:53 »
Remon.
Stuur maar even een pb.
Kunnen we wat afspreken..
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: Hulp nodig bij slecht presterende Diamond X30 antenna
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2023, 11:48:40 »
Ik ben intussen een stuk verder met testen. De resultaten zijn verrassend:

Test gisteren:

- 30 mm aluminium buis van 190 cm lang met de "goede" antenne.
- een stuk PVC pijp met bovenaan een stuk van 70 cm aluminium buis (zelfde van 30 mm) vastgetaped. Uitkomend op dezelfde hoogte, op dezelfde plek, met daarop de "slechte" antenne.

Resultaat: goede antenne doet het goed, slechte antenne doet het slecht.

Test vandaag:

- 30 mm aluminium buis van 190 cm lang met de "slechte" antenne.
- 30 mm aluminium buis van 190 cm lang met de "goede" antenne.
- 30 mm aluminium buis van 130 cm lang met de "goede" antenne.

Resultaat: de slechte antenne doet het nagenoeg net zo goed als de goede antenne op dezelfde aluminium buis van 190 cm. Ik dacht eerst ten onrechte dat ik de antennes per ongeluk omgewisseld had tijdens alle testen. De goede antenne op de kortere buis van 130 cm presteert slecht.  ???

Samenvatting:

- Beide antennes om en om op een 70 cm buis getest: presteren slecht
- Beide antennes om en om op een 130 cm buis getest: presteren slecht
- Beide antennes om en om op een 190 cm buis getest: presteren goed


Theoretisch zou dit toch niet mogen? Het VHF gedeelte is 1/2 golf en het UHF gedeelte in de antenne is 5/8 golf. Ook heeft de antenne radialen.. Zitten die er voor de sier op?

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: Hulp nodig bij slecht presterende Diamond X30 antenna
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2023, 12:13:25 »
Nog een hersenkronkel: zou de X30 als een soort dipool zijn gaan werken met een buis van 190 cm eronder? Dit is tevens de golflengte middenin de marifoonband.

Als je de golflengte door 3 deelt, kom je uit rond de 470 MHz. Netzoals de 2 meterband gedeeld door 3 middenin de 70 cm band uitkomt: 300/145MHz = 2,0689 meter. 145×3 = 435 MHz. Toeval?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21664
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Hulp nodig bij slecht presterende Diamond X30 antenna
« Reactie #8 Gepost op: 12 april 2023, 12:24:12 »
Ik heb nog even gezocht hier en daar of de mast aan een bepaalde lengte moet voldoen maar niks kunnen vinden.
Wat ik wel vond is dat Diamond nu de VX serie heeft uitgebracht.
https://www.diamond-ant.co.jp/english/amateur/antenna/ante_2base/ante_base4.html

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: Hulp nodig bij slecht presterende Diamond X30 antenna
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2023, 12:33:26 »
Ik heb er ook niks over kunnen vinden. Maar in de praktijk is het verschil erg groot. Signalen komen bijna 3 keer sterker binnen. Wellicht het proberen en experimenteren waard voor anderen. Ik geef alleen geen garanties dat het voor iedereen zo werkt.  ;)

Ik wil binnenkort ook eens gaan experimenteren met verlengde radialen.

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: Hulp nodig bij slecht presterende Diamond X30 antenna
« Reactie #10 Gepost op: 12 april 2023, 16:30:23 »
Nog meer testen gedaan:

Antenne aan aluminium buis van ongeveer 1 meter en een langere coaxkabel eraan. Met de antenne in de hand over de zolder (waar mijn antennes staan) gelopen, terwijl ik meekeek op mijn laptop met ingeplugde SDR. Kennelijk zijn er een aantal "dode hoeken". De antenne een stukje naar links of rechts maakte soms veel verschil. In bijna alle bovenstaande tests had ik geen rekening gehouden met deze plekken waarop het ontvangst erg slecht is.

Het probleem is dus opgelost. Ik ben nog wel op zoek naar een aluminium mast-zijdrager (welke 35 tot 40 cm uitsteekt). Bijna alles wat ik tegenkom op internet is van staal en dat is net wat te zwaar voor mijn constructie..

Weet iemand welk bedrijf altijd op de radiomarkt in Rosmalen stond, ergens vlakbij de ingang bij het brede middenpad? Die had altijd veel van dit spul liggen, ook koehoorns, schuifmasten en dergelijke.

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 453
Re: Hulp nodig bij slecht presterende Diamond X30 antenna
« Reactie #11 Gepost op: 12 april 2023, 17:01:16 »
Ik denk dat er een hele goede reden is dat deze muurbeugels van degelijk staal zijn en niet van aluminium 🤔😉
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7559
  • PE1RFR
Re: Hulp nodig bij slecht presterende Diamond X30 antenna
« Reactie #12 Gepost op: 12 april 2023, 17:07:25 »
Ik denk dat er een hele goede reden is dat deze muurbeugels van degelijk staal zijn en niet van aluminium 🤔😉

Waar haal jij die beugels vandaan?

Bovendien; er zijn zat professionele merken die echt veel met aluminium werken. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet zo. Ik heb zelf een aluminium mast staan op 13 hoog en die staat er al 10 jaar. Zolang het maar niet dunwandig is.

Offline Robert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 358
Re: Hulp nodig bij slecht presterende Diamond X30 antenna
« Reactie #13 Gepost op: 12 april 2023, 17:20:49 »
Weet iemand welk bedrijf altijd op de radiomarkt in Rosmalen stond, ergens vlakbij de ingang bij het brede middenpad? Die had altijd veel van dit spul liggen, ook koehoorns, schuifmasten en dergelijke.

https://www.eps-antennas.com/ wellicht?

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1980
Re: Hulp nodig bij slecht presterende Diamond X30 antenna
« Reactie #14 Gepost op: 12 april 2023, 17:47:26 »
Weet iemand welk bedrijf altijd op de radiomarkt in Rosmalen stond, ergens vlakbij de ingang bij het brede middenpad? Die had altijd veel van dit spul liggen, ook koehoorns, schuifmasten en dergelijke.

https://www.eps-antennas.com/ wellicht?

Die was het inderdaad! Heeft helaas niet wat ik exact zoek.