Auteur Topic: 5 zoekpunten die ik zoek bij de aor ar-dv1  (gelezen 1869 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline 9600

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
5 zoekpunten die ik zoek bij de aor ar-dv1
« Gepost op: 5 april 2023, 11:13:14 »
Ik heb hier en daar al gekeken naar postings omtrent de aor ar-dv1.
Echter blijkt uit de resultaten dat het dan meestal gaat om resultaten waarbij de ene upgrade had gedaan en de andere extra (betalende) upgrades deed.
Er zijn dus ervaringen van maanden en of jaren geleden maar vandaag vermoed ik dat er wel verbetering moet zijn van dit toestel of toch niet?

Graag had ik eens jullie gezouten mening omtrent de aor ar-dv1 over zijn prestaties vandaag.
Dus er zijn voorstaanders en tegenhangers wat normaal is maar ik had graag eens geweten wat jullie ervaringen zijn.
Ik vermoed wel dat hier verschillende gebruikers zijn en zelfs gebruikers die er eentje hadden.
Wat interessant zou zijn is te weten:

- Wat vinden jullie van de gevoeligheid op HF en VHF-UHF?
- Vindt je het toestel gemakkelijk te programmeren?
- Waarom heb je jouw toestel verkocht?
- Heb je een beter toestel wat is zijn eventuele meerwaarde dan?
- Gebruik je de aor ar-dv1 om naar iets specifieks te luisteren en gebruik je een ander toestel weer voor wat anders?

Wie wil mij wat beter beeld geven van dit toestel zowel in positief als negatieve zin.
Ik denk dat dit beeld velen zullen interesseren om eventueel de aankoop te doen of toch nog naar iets anders te gaan.
Momenteel gebruik ik een Uniden 3600XLT.

Offline louis52

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 39
Re: 5 zoekpunten die ik zoek bij de aor ar-dv1
« Reactie #1 Gepost op: 6 april 2023, 23:17:41 »
Beste 9600, heb mijn AOA AR DV1 nu ongeveer 1,5 jaar tot volle tevredenheid. Ik heb het nieuwste model, wat je kan zien aan het type nummer. Dit is belangrijk voor een eventuele update. Je vraagt naar de gevoeligheid op HF, nu wil ik even duidelijk maken dat deze ontvanger speciaal bedoeld is voor digitale spraak. Staat ook op het apparaat. dus op HF moet je niet teveel verwachten. Op VHF en UHF gewoon goed. Ik heb 3 scanners de Uniden SDS 200, de uniden3600XLT en dan de AOR. Voor mij zijn ze ongeveer gelijk. Soms is de DV1 net wat beter. Programmeren, ik gebruik hier Butel software voor. Je moet hier wel wat tijd in steken om te leren. Weg schrijven naar ontvanger gaat best langzaam. Verkopen ? nee echt niet. Nee geen beter toestel. Wel voor HF een SDRPlay DX en Yaesu FTDX10. Luister met de DV 1 alleen naar amateur stations op de digitale modes, en speciaal naar Tetra hier in de buurt van Eindhoven. DE Uniden 3600 vind ik net wat beter als de SDS200 eerlijk gezegd. Bovenstaande is MIJN mening, misschien dat ander mensen er anders over denken. In ieder geval succes met de keuze. OJa denk er aan om een DV 10 te kopen, ook voor Tetra. Moet nog effe sparen. Groetje`s. P.S ik heb NIET de speciale tetra uitbreiding opstaan, GSSI of zo iets.
AOR AR DV1, AOR AR DV10, Uniden SDS 200, Uniden ubcd3600xlt , Diamond X200, Inverted v antenne 2x7,5 mtr, SDRPlay RSPdx , Anytone 878 voor DMR ontvangst, Yaesu FTDX10 voor HF ontvangst en MLA 30 plus.

Offline 9600

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: 5 zoekpunten die ik zoek bij de aor ar-dv1
« Reactie #2 Gepost op: 7 april 2023, 10:38:13 »
Beste 9600, heb mijn AOA AR DV1 nu ongeveer 1,5 jaar tot volle tevredenheid. Ik heb het nieuwste model, wat je kan zien aan het type nummer. Dit is belangrijk voor een eventuele update. Je vraagt naar de gevoeligheid op HF, nu wil ik even duidelijk maken dat deze ontvanger speciaal bedoeld is voor digitale spraak. Staat ook op het apparaat. dus op HF moet je niet teveel verwachten. Op VHF en UHF gewoon goed. Ik heb 3 scanners de Uniden SDS 200, de uniden3600XLT en dan de AOR. Voor mij zijn ze ongeveer gelijk. Soms is de DV1 net wat beter. Programmeren, ik gebruik hier Butel software voor. Je moet hier wel wat tijd in steken om te leren. Weg schrijven naar ontvanger gaat best langzaam. Verkopen ? nee echt niet. Nee geen beter toestel. Wel voor HF een SDRPlay DX en Yaesu FTDX10. Luister met de DV 1 alleen naar amateur stations op de digitale modes, en speciaal naar Tetra hier in de buurt van Eindhoven. DE Uniden 3600 vind ik net wat beter als de SDS200 eerlijk gezegd. Bovenstaande is MIJN mening, misschien dat ander mensen er anders over denken. In ieder geval succes met de keuze. OJa denk er aan om een DV 10 te kopen, ook voor Tetra. Moet nog effe sparen. Groetje`s. P.S ik heb NIET de speciale tetra uitbreiding opstaan, GSSI of zo iets.

Je eigen mening is belangrijk Louis52!
Ik apprecieer dit zeer zeker.
Mij is het niet te doen om HF maar als je toestel HF heeft verwacht ik wel dat je kan switchen van VHF-UHF naar HF om even te gaan luisteren.
Zo kocht ik onlangs de Belka DX om wat gewoon te luisteren en de resultaten zijn zeer goed. Dus ik neem dit toestelletje mee in de binnenzak en ben ermee op de baan, in het veld ergens in de auto....
Verder speel ik momenteel met de 3600xlt wat mij bevalt, zeer zeker voor de logging. Als je van een oude scanner komt is dit een hemelsbreed verschil.
De aor ar dv1 intrigeert mij om hem ook aan te schaffen maar voor ik die aanschaf doe pluis ik het eerst allemaal wat uit.

Ik zie dat het toestel dd. van 2015 dus dacht ik wel dat er een paar wijzigingen zijn gebeurt misschien in hardware maar zeker in firmware.
In hardware nog niet gevonden....daarom dat ik graag meningen hoor, want iedereen merkt wel iets anders op.
Eens ik denk de overtuiging te hebben gevonden begin ik te zoeken naar de beste prijs. Momenteel zie ik de prijs variëren van 12XX naar 1799 euro....
Hopelijk vind ik hier nog een paar reacties, alvast bedankt voor je reactie....

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: 5 zoekpunten die ik zoek bij de aor ar-dv1
« Reactie #3 Gepost op: 7 april 2023, 10:56:10 »
- Wat vinden jullie van de gevoeligheid op HF en VHF-UHF?

VHF/UHF prima, ik gebruik hem niet voor HF.

Citaat
- Vindt je het toestel gemakkelijk te programmeren?

Ik gebruik de Butel-software. Datatransfer gaat traag, zoals al genoemd.

Citaat
- Heb je een beter toestel wat is zijn eventuele meerwaarde dan?

Icom IC-R8600. In een keer 5 MHz op een watervaldisplay, zodat je snel activiteit kunt opsporen.

Citaat
- Gebruik je de aor ar-dv1 om naar iets specifieks te luisteren en gebruik je een ander toestel weer voor wat anders?

Digitale modes (DMR, Tetra zonder de GSSI-uitbreiding) en verder luchtvaart. De scansnelheid is prima.

Ik heb deze ontvanger sinds 2016 en hij gaat voorlopig niet weg.

Offline 9600

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: 5 zoekpunten die ik zoek bij de aor ar-dv1
« Reactie #4 Gepost op: 7 april 2023, 21:05:14 »
Citaat
- Heb je een beter toestel wat is zijn eventuele meerwaarde dan?

Citaat
Icom IC-R8600. In een keer 5 MHz op een watervaldisplay, zodat je snel activiteit kunt opsporen.

Ja is een prachtig toestel maar heel wat verschillen natuurlijk in decoding.



En natuurlijk dubbele prijs.
Alvast bedankt voor je toelichting.

Offline alpha1

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 224
Re: 5 zoekpunten die ik zoek bij de aor ar-dv1
« Reactie #5 Gepost op: 8 april 2023, 08:45:39 »
Ik heb verschillende scanners/ontvangers gehad

Ik heb de Uniden Sds 200E gehad en ik vond dat die op AM geen mooie modulatie had(blikkerig geluid en een soort van plofje(op bepaalde luchtvaart frequentie''s), maar de  grote display is zeker een mooie en veel informatie er op,jammer dat er geen Tetra er op zit(mischien in de toekomst??).

Aor Dv1(2e batch) heb ik ook gehad en vond het meer een goedkope uitziende ontvanger en met de kleine display maar niets(moeilijk afleesbaar) ,en vond dat de volume te zacht was,op digitale modus zeker een aanrader(Tetra T-TC GSSI had ik er niet er in zitten).

Icom  Irc 8600  met de Sp39(voeding/speaker) een zeer mooie volle geluid(ook op A.M een zeer mooie volle geluid) en de ontvangs gevoeligheid is zeer gevoelig,jammer dat er maar zeer weinig digitale modus er op zit,DMR zou met software gaan,maar heb het niet voor elkaar kunnen krijgen(denk ook meerdere bezitters!!??).Zeer mooie grote display,icm de waterval makkelijk intunen op frequenties.

AOR 5700D(op het moment nu in mijn bezit is met de laatste firmware) ontvangst is zeer goed,op AM(sommige frequenties lijkt het net of je in de cockpit zit ) een zeer mooie volle geluid ook op digitale modus(met de originele speaker).
Zeer veel instel mogelijkheden,ontvanger(staat als een huis,met zijn gewicht),alle digitale modus aanwezig(incl de Tetra GSSI standaard(gratis) in deze ontvanger) op het moment zeer tevreden er mee.

Offline 9600

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: 5 zoekpunten die ik zoek bij de aor ar-dv1
« Reactie #6 Gepost op: 8 april 2023, 12:31:37 »
De icom ja, spijtig dat ze daar niet even gaan kijken zijn om er nog wat meer modes bij te zetten.

De aor 5700 nog niet naar gekeken maar als ik dan nu het prijskaartje zie schrikt mij dit toch even af...bijna 5000€ maar er moet een neusje van de zalm zijn.

En dan terug op wat ik zocht de aor av dv1 info. Ja heb hem nog niet in life gezien maar belangrijkste zou zijn de prestaties. grotere display kan misschien via software? Audio kan wat aangepast worden via een bhi audio dsp of iets gelijkaardig? Is maar een idee. Heb je hem nog of ondertussen verkocht?

Bedankt voor de interessante review, we zouden eens op de lotterij moeten winnen :-)

Offline alpha1

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 224
Re: 5 zoekpunten die ik zoek bij de aor ar-dv1
« Reactie #7 Gepost op: 8 april 2023, 16:30:23 »
De Aor Dv1 heb ik niet meer,maar ik lees dat er zeer tevreden gebruikers zijn(vooral op Tetra gebied)dit mede omdat de enigste merk is die Tetra ondersteund

De 5700D is zeker een prijzige ontvanger krijg je veel voor terug,maar heeft helaas niet de  mooie looks als de Icom 8600(zeer mooie ontvanger).

Had mij Icom 8600 verkocht en de 5700D (nieuw in de doos)er voor teruggekocht

Als je een Dv1 koopt(2e hands  eerste versie V1)let er wel op of de usb ingang werkt,daar hadden de oudere dv1”s last  van,konden niet met de pc connecten,de 2e versie(V2) zijn weer beter.

Mocht je voor een Dv1 gaan dan zit je zeker goed ivm de digitale opties.

Offline 9600

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: 5 zoekpunten die ik zoek bij de aor ar-dv1
« Reactie #8 Gepost op: 8 april 2023, 17:19:40 »
bedankt voor je advies....

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: 5 zoekpunten die ik zoek bij de aor ar-dv1
« Reactie #9 Gepost op: 8 april 2023, 19:22:31 »
Op de HF vind ik de DV-1 iets minder, maar dat zou goed aan de firmware kunnen liggen. Eerder klonk die beter op de USB dan sinds de laatste firmware.
Verder doet deze scanner het bij mij prima (de mijne is de eerste serie). Ik ben nog niet in staat geweest om de tetra opties allemaal te leren kennen maar dat zit wel in de planning.
Juist met de GSSI optie (die ik wel heb) moet het leuker en makkelijker zijn om de niet gecodeerde tetra netwerk te beluisteren. Voor de veiligheid van de USB connector heb ik daar een magnetiche kabel aanzitten. Verder een prima scanner. Met software is van Butel de scanner via de computer te programmeren čn te bedienen.

Offline 9600

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: 5 zoekpunten die ik zoek bij de aor ar-dv1
« Reactie #10 Gepost op: 8 april 2023, 22:05:12 »
Gaan we rekening mee houden...