Auteur Topic: Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart  (gelezen 4144 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Re: Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart
« Reactie #15 Gepost op: 12 mei 2023, 10:26:21 »
Ik vond juist op mijn locatie handig dat deze radialen bij de antenne ontbreken  :P
Hoe kom je precies aan die 120cm voor de massa plaat? Ik kom her en der berichten tegen dat dit ook afhankelijk is van de frequentie en dat voor het 2 meter gebied 50x50 voldoende zou zijn?

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart
« Reactie #16 Gepost op: 12 mei 2023, 13:50:37 »
Een antenne heeft als het ware een plus en een min (dipool). Een magneetvoetantenne heeft ook een min, de stalen ondergrond of radialen anders doet ie t niet goed.

Een cirkel van 120cm gaas met in het midden de antenne heeft dus 60cm in alle richtingen een geleidende ondergrond van een kwart golf lengte. Ik ben bij de diameter van t gaas uitgegaan van een kwart golfantenne van 60cm. De cirkel tegencapaciteit is idd afhankelijk van de frequentie. Een UHf antenne voor 430 MHz heeft idd maar een cirkel van 35cm nodig voor OPTIMAAL gebruik. Een kleinere ondergrond voor een bepaalde frequentie kan zeker maar ga je merken in je ontvangst.

Offline Jewannes

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 44
Re: Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart
« Reactie #17 Gepost op: 12 mei 2023, 13:54:18 »
Is het mogelijk om op deze manier een super breedbandige antenne te maken?
Ik denk aan een aluminium plaat van 500 mm diameter/10mm dik met op steekcirkel 480 om de 50 mm 30 sprieten in lengte oplopend.
Bij voorbaat excuses als dit een erg domme vraag is.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Sky Scan magneetvoet antenne ombouwen voor VHF & UHF luchtvaart
« Reactie #18 Gepost op: 12 mei 2023, 14:25:16 »
In theorie kan dat maar in de praktijk is die niet haalbaar. De lengte tussen de onderkant spriet en aansluiting van de plaat doet ook mee als antennelengte.