Auteur Topic: Zenden in de hoofdstad  (gelezen 8404 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline asdfpoiu

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Zenden in de hoofdstad
« Gepost op: 20 november 2018, 00:45:00 »
Gegroet allen,

Ik ben een leek en ik heb geen ervaring met zenden. Ik heb een vraag dus ik stel het maar meteen daar waar de professionals zijn. Ik heb binnenkort 4 portofoons/walkie talkies nodig om:
1. In Amsterdam te zenden, meer in het bijzonder rondom de binnenstad
2. In de woonwijk
3. Op de snelweg

Nou is punt 2 en 3 niet mijn grootste zorg, maar punt 1 wel. Ik dacht aan de Baofeng 888-S, maar dat mag dus niet zonder licentie. Ik ben niet toegewijd aan het zenden dus dat gaat 'm niet worden. Ik kan wel iets halen van 0.5W of 2W (ik las dat je tot en met 2W zonder licentie mag), maar ik denk niet dat ik daar wat aan heb in de binnenstad. Ik zal in contact moeten staan met Amsterdam Noord, Amsterdam Oost, Station Amsterdam Centraal. Ik zit te denken aan een range van ca. 3 km. Ik neem aan dat ik dat niet ga halen met een 0.52 of een 2W, maar ik hoor graag jullie kijk hierop. Ik wil de 4 portofoons op 1 lijn afstellen zodat ik niet gestoord wordt door anderen op de lijn. Op AliExpress kan ik 4 stuks voor een paar tientjes halen dus graag bijvoorbaat geen adviezen over apparatuur dat mij veel meer gaat kosten. Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 644
Re: Zenden in de hoofdstad
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2018, 06:13:30 »
Als ik dit zo lees, kun je het beste 4G portables gebruiken, al dan niet met Zello.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Zenden in de hoofdstad
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2018, 08:57:33 »
Je wensen (3km door bebouwing) en bedrag dat je er voor uit wilt geven (paar tientjes op Ali) zijn niet reëel.
Voor een oplossing over zo'n afstand ga je meer geld voor neer moeten tellen.
Zoals Ace al opperde zou Zello een oplossing kunnen zijn, je kan hier speciale porto's voor kopen of het als appje op een smartphone zetten. Beide met hun voor en nadelen en de bijbehorende prijs.
Andere oplossing zou een Entropia abbo kunnen zijn, maar ook dat is niet bepaald voor niets.

Je zal moeten bekijken wat je precies wilt en als je bij deze communicatie eisen blijft je budget bijstellen.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline asdfpoiu

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Zenden in de hoofdstad
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2018, 01:13:09 »
Heren, dank voor jullie reactie en meedenken. Echter, een 4G portofoon gaat 'm niet worden in verband met de prijs. Bovendien is dat meer voor professioneel gebruik terwijl ik het occasioneel nodig zal hebben. De kosten overtreffen de baten. Entropia abonnement hetzelfde geval. Ik heb de Zello app gedownload en zal het eens uittesten met meerderen in een groep.

Ik heb het een en ander uitgezocht over de rechtmatigheid bij gebruik van portofoons met meer dan 2W vermogen als je geen vergunning/licentie hebt. Het volgende valt mij op: het AT komt nogal mierenneuker over, zendamateurs hebben het niet zo nauw met het AT mede door een gebrekkige service dat maanden kan duren, de illegaliteit van +2W portofoons is een vrij jonge implementatie. Er zijn weinig mensen met ervaring of een aanvaring met het AT. Sommigen zeggen dat het AT illegaal gebruik heel snel kan traceren, anderen menen dat dit een fabeltje is. Verder is het een economisch delict omdat anderen er financieel schade aan kunnen ondervinden doordat je hun zender kunt storen. Een vraag aan zendamateurs:Wat is allemaal waar van het bovenstaand en, los van mijn situatie, denken jullie persoonlijk en op basis van jullie ervaring dat het AT er echt zo streng, frequent en nauwkeurig op toeziet? Alvast hartelijk dank!

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Zenden in de hoofdstad
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2018, 08:04:30 »
Goedemorgen,

nogmaals, je verwachtingen zijn te hoog voor het geld wat je er aan uit wilt geven.
Een simplex verbinding (porto naar porto) gaat hem niet worden in de bebouwing over een afstand van 3KM, ook niet als je dat met 2Watt gaat doen. Met fatsoenlijke apparatuur (dus niet die Chinese meuk) mag je blij zijn als je de helft haalt, zeker gezien alle hoogbouw in Amsterdam.  

Wat betreft het AT, ze hebben een breed taken pakket en zijn wat onder bemenst waardoor er prioriteiten gesteld moeten worden. Maar zodra er serieuze storingsmeldingen binnenkomen van verstoringen zou dat zomaar een prio kunnen worden. En je had al uitgezocht dat het een economisch delict was, dus je zult daar vast de bijbehorende straf maatregelen bij gelezen hebben. Klagende zendamateurs op de diverse fora's zie je veel, mensen die op hun kloten hebben gehad van het AT zullen dat minder snel openbaar maken.

De Zello app is niet veel anders als een 4G porto, alleen de kosten van de hardware (de smartphone) wentel je hiermee af op je werknemers / collega's / vrienden /…. Of geef je ze er allemaal een smartphone en een data abonnement bij ? Voor zello zijn er oortje te krijgen met een PTT button, hierdoor gaat het meer op een proto verbinding lijken en werkt het net een beetje makkelijker.

Succes met je keuze.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 644
Re: Zenden in de hoofdstad
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2018, 08:10:25 »
Voor jouw situatie blijf ik bij mijn eerdere uitspraak, waarbij ik, en de goede lezer zal het wel begrepen hebben, met 4G portable natuurlijk een telefoon bedoel.
Waarom? Ik citeer:
- occasioneel gebruik, kosten overtreffen de baten
- IK BEN EEN LEEK, IK HEB GEEN ERVARING MET ZENDEN

Er zijn weinig mensen met ervaring of een aanvaring met het AT. Sommigen zeggen dat het AT illegaal gebruik heel snel kan traceren, anderen menen dat dit een fabeltje is.

Neem van mij aan dat het traceren goed te doen is!
Trigger: een complete leek op zendgebied begint met uit China gehaalde apparatuur andere cq betalende diensten te storen...

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Zenden in de hoofdstad
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2018, 10:18:09 »
Ik heb het een en ander uitgezocht over de rechtmatigheid bij gebruik van portofoons met meer dan 2W vermogen als je geen vergunning/licentie hebt. Het volgende valt mij op: het AT komt nogal mierenneuker over, zendamateurs hebben het niet zo nauw met het AT mede door een gebrekkige service dat maanden kan duren, de illegaliteit van +2W portofoons is een vrij jonge implementatie. Er zijn weinig mensen met ervaring of een aanvaring met het AT. Sommigen zeggen dat het AT illegaal gebruik heel snel kan traceren, anderen menen dat dit een fabeltje is. Verder is het een economisch delict omdat anderen er financieel schade aan kunnen ondervinden doordat je hun zender kunt storen. Een vraag aan zendamateurs:Wat is allemaal waar van het bovenstaand en, los van mijn situatie, denken jullie persoonlijk en op basis van jullie ervaring dat het AT er echt zo streng, frequent en nauwkeurig op toeziet? Alvast hartelijk dank!

Simpel... Door rood rijden mag ook niet. Hoe groot is de kans dat je 'gepakt' wordt? (als er geen camera staat), bijzonder klein.
Stel je eens voor dat iedereen daar zo makkelijk over zou denken, de kans dat ik gepakt wordt is toch bijzonder klein, dus laten we gewoon massaal de verkeersregels aan onze spreekwoordelijke laars lappen.

De kans dat jij gepakt wordt met een portootje, is bijzonder klein. Maar je stelt zelf al "Ik wil de 4 portofoons op 1 lijn afstellen zodat ik niet gestoord wordt door anderen op de lijn." Waarvan ik niet exact begrijp wat je bedoelt, op elke frequentie kun je medegebruikers of storing ondervinden, hoe goed je het ook dichttimmert en al helemaal hoe meer mensen dezelfde werkwijze gaan hanteren. Als iedereen goedkope porto's uit China gaat importeren, zoek dan nog maar eens een (stoor)vrije frequentie en daar is dus juist het AT voor, om de ether een beetje schoon te houden.

Voorts; de afstanden die jij noemt zijn nogal knap voor direct verkeer (porto<>porto zonder netwerk ertussen). Ik zou geneigd zijn om te zeggen; probeer het eens, dan zie je hoe het tegenvalt. Er worden hier goede alternatieven genoemd, doe daar je voordeel mee.

Last but not least, overtreding van de telecomwet is al enige tijd een zogenaamd economisch delict, wees gewaarschuwd.

https://www.om.nl/@94065/richtlijn-9

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Zenden in de hoofdstad
« Reactie #7 Gepost op: 23 november 2018, 08:13:27 »
Ik heb het een en ander uitgezocht over de rechtmatigheid bij gebruik van portofoons met meer dan 2W vermogen als je geen vergunning/licentie hebt. Het volgende valt mij op: het AT komt nogal mierenneuker over, zendamateurs hebben het niet zo nauw met het AT mede door een gebrekkige service dat maanden kan duren, de illegaliteit van +2W portofoons is een vrij jonge implementatie.

Wat een ongelofelijk dom en irritant gezwets. Je komt hier om advies vragen.  Dan krijg je advies en dan is het en te duur en je zegt ook dat je gewoon schijt hebt aan de Nederlandse wet en dat je bewust de regels gaat overtreden. Wat mij betreft is dit gedrag en deze opmerking genoeg aanleiding voor een eeuwigdurende ban. Dit is een forum waar we elkaar graag helpen, maar geen forum waar we illegaal gebruik van zendapparatuur aanmoedigen.

Offline Alwin - R09

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 717
  • Lima Charlie - PA11573
    • Online Scanner UTR
Re: Zenden in de hoofdstad
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2018, 11:19:57 »
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2016-12-28#Artikel2

Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning en zonder meldingsplicht 2015
Geldend van 28-12-2016 t/m heden

Bijlage 4, behorend bij artikel 2, tweede lid, onder h

radioapparaten bestemd voor PMR446

Nr. A

Frequentieband 446,0 – 446,2 MHz

Vermogen 500 mW e.r.p.

Kanaalbreedte 6,25 of 12,5 kHz

Waar zie je trouwens staan dat 2 Watt is toegestaan? Overigens kan ik niks meer terugvinden over de antenne eis in de gebruiksvoorschriften. Een machtiging aanvragen bij het AT is ook een optie. Alleen je zal dan een hele goede reden voor gebruik frequentieruimte moeten hebben. Uit ervaring weet ik dat een machtiging niet zomaar even geregeld is. De banden zitten behoorlijk vol, dus ze zijn af en toe erg selectief. Voor onze airsoft groep heb ik toen een machtiging aangevraagd voor het marshalling(scheidsrechters) en evenementenbegeleidings/ehbo werk. Dit omdat de PMR446 behoorlijk vol zit met winkels, rijscholen, kinderen, babyfoons en met 80 man of meer op de pmr kanalen tijdens een skirm(wedstrijd) werd het vol. Overigens is de pakkans klein? Ik heb ze meerdere malen bij een skirm gehad voor controle. Je wil niet weten hoeveel bami porto's er dan worden verstopt.

Mvg,

Alwin
Jupiter Pro V9.1(R02), Mercurius II V7.2(R03), Informer Pro(R09), P2000 Flexbox, Wouxun KG-UV2D, Baofeng BF888, Tyt dm-uvf10/MD380, Motorola MTM800E/MTP830S/MTP850, AOR AR8000, Uniden 3500XLT/UBC9000, Realistic PRO-2006, Anytone AT-D868 UVE2, Icom IC-M127, Diamond D777/VX50N\Scout Marifoon

Offline Klette Kleve

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 52
Re: Zenden in de hoofdstad
« Reactie #9 Gepost op: 27 november 2018, 16:28:29 »
Zolang je op de vrijgegeven PMR of LPD frequenties werkt, eventueel met ctcss tooncode en teveel vermogen is de kans nihil dat het AT hiertegen optreed. Zeker wanneer het incidenteel is
Je kunt wel storen op gebruikers die zich wel aan de regels houden (0,5 watt) maar voor hun is het op afstand niet te zien if jouw apparatuur is goedgekeurd. Netjes is dit natuurlijk niet.
3 km afstand haal je sowieso niet met Alibaba portofoons in de bebouwde kom. Hooguit door een gebruikte repeater ergens op marktplaats vandaan te halen. En dan heb je nog enige technische kennis nodig plus blijf je in overtreding. Mijn advies is om de portofoons met een repeater ergens legaal te huren, verhuurbedrijven hebben vaak hun eigen ( betaalde) frequentie waar jij dan gebruik van kan maken.

Mocht je toch beslissen Alibaba portofoons te kopen, let er dan wel op dat ze geprogrammeerd worden op vrijgegeven frequenties. ( dus pmr of lpd) Je bent dan nogsteeds niet legaal bezig maar verstoord geen licentieplichtige frequenties.