Auteur Topic: Hier ben ik  (gelezen 2909 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline ebia

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Hier ben ik
« Gepost op: 27 januari 2011, 13:11:39 »
Dag allen,

Ik ben nieuw op dit forum, want ik wil een oude hobby weer oppakken: het scannerluisteren.

Een stukje voorgeschiedenis... Als kiddo van een jaar of 12 was ik altijd wel geďntrigeerd door de politiescanner van m'n neef. Als er dan iets gaande was gingen we in de auto erop af (echte ramptoeristen dus) a la 112-weekend (wie is er niet groot mee geworden). Enfin, toen ik wat ouder was en centjes ging verdienen kocht ik zelf zo'n ding, met als voornaamste doel het luisteren van de politiefrequenties hier in Utrecht. Ook kwam ik later in aanraking met POCSAG, in de tijd dat je bij een paar flessen Pepsi nog zo'n Callmax buzzer kreeg. Zelfs zonder discriminator ouput via de soundblaster kwam alles prima binnen (volgens mij op een Realistic (Radioshack) handontvanger type onbekend.

Uiteindelijk ben ik dat ding een keer kwijtgeraakt, en jaren later (zo'n jaar voor de opkomst van C2000) nog een Uniden tafelscanner gekocht, leuk voor thuis. Ook dat ding is ondertussen niet meer in mijn bezit. Enfin, nadat C2000 ingevoerd werd begon het toch nog wat te knagen en heb ik ooit een P2000 semafoon in huis gehaald. De Bravo 800 als ik me niet vergis, die ik nog altijd heb. Echter is het ding een beetje buiten gebruik geraakt sinds je heel gemakkelijk ook alle P2000 alarmeringen via diverse websites kunt volgen (en ik niet meer als een ramptoerist van her naar der rijdt).

Goed... wat wil ik gaan doen? Een 3500XLT in huis halen lijkt me de eerste stap. Als ik het mag geloven een goede scanner met groot ontvangstbereik voor een zeer schappelijke prijs. Nu komen er meteen een paar vragen in me op waarvan ik nog niet 100% het antwoord heb, maar wellicht dat iemand hier mij van repliek kan dienen. Er moet natuurlijk een andere antenne op. Ik lees goede dingen over de Diamond SRH-771, is dat zo'n beetje dé antenne, of zijn er nog andere alternatieven die ik zou moeten kennen? Ik kan hier helaas op/aan het appartement geen buitenantenne monteren, dus ik ben beperkt tot gebruik van een antenne geschikt voor deze handheld. Daarnaast zie ik dat velen hun Uniden programmeren met software op de computer. Ik heb alleen nog niet kunnen uitvogelen wat voor een kabel ik hiervoor moet kopen, of eventueel een schema zodat ik deze zelf kan bouwen. Ook heb ik gezocht naar modificaties op dit apparaat, het enige wat ik kan vinden is het -natuurlijk- inbouwen van een discriminator uitgang, maar kent deze scanner nog meer 'hacks'?

Naast de apparatuur hebben we natuurlijk een groter doel: luisteren... Wat wil ik luisteren? Goede vraag. Ik denk sowieso weer aan de gang te willen gaan met PDW, maar ook ACARS (bestaat dat nog?)/ADS-B of AIS. Ook ben ik erg gefascineerd door amateur radiosatellieten, alleen het ontvangen van een baken zou ik al erg gaaf vinden. Heeft iemand hier ervaring mee, werkt dat ook binnenshuis zonder buitenantenne bijvoorbeeld, of is dat een illusie? Weet iemand trouwens of je tegenwoordig nog videobeelden kunt ontvangen van politiehelicopters bij politiewedstrijden? Ik woon vrij dicht bij de Galgenwaard namelijk... Of is dat ook allemaal via TETRA encrypt tegenwoordig?

Excuus voor het lange verhaal en de vele vragen, in ieder geval bedankt voor de aandacht en de eventuele reacties.

Groeten,
Ebia

Leen Ansems

  • Gast
Re: Hier ben ik
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2011, 13:25:38 »
Welkom. Kijk eens op je gemak hier op het forum rond en over je scanner komen vast wel wat tips binnen. Op dit forum zijn heel veel gebruikers met een ruime ervaring aanwezig. Veel hobbyplezier.

Offline steffiem

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 90
Re: Hier ben ik
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2011, 15:49:39 »
Hallo Ebia,

De Diamond SRH-771 is zeker een aanrader en voor een goedkoop kabeltje kan je eens zoeken naar een RS232 kabeltje op Google. Zijn te verkrijgen rond de 15 á 20 euro (incl. verzendkosten). Met de gratis bcTool kan je je scanner programmeren met frequenties.

Veel plezier met deze leuke hobby,

Groeten,
Steffiem
UBC125XLT | BCT15X | D777 | X50N

Offline PDJ10

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 444
    • Radio Eclips
Re: Hier ben ik
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2011, 16:50:54 »
Welkom  :wink:
DJ op internetstream (www.radioeclips.nl).
Iedere avond live te beluisteren vanaf 18.30 uur - 21.00 uur en op verzoek.