Auteur Topic: De Lijn openbaar vervoer België  (gelezen 147298 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #135 Gepost op: 1 december 2010, 12:21:18 »
Citaat van: "Bart_Vb"
Op die -10 Mhz frequenties is het hier muisstil... Nochtans is er een "hoofdhalte" waar veel bussen passeren vlakbij. Geen idee hoe dit komt? Zenden die bussen "naar boven" uit ofzo (zoals luchtvaartgrondstations)? Want die antennes van de dispatchings staan ook vrij hoog opgesteld.

De antennesites staan inderdaad relatief hoog opgesteld om een zo goed mogelijk bereik te hebben. Het is sowieso al moeilijker om zendingen te ontvangen van voertuigen die niet boven de bebouwing en andere hindernissen uitkomen en een minder krachtige zender aan boord hebben. Dan ga je met een hoge antenne zoals De Lijn heeft deze natuurlijk veel beter kunnen ontvangen. Een bus zendt niet zover uit, het signaal wordt wellicht door de meest nabije antenne opgevangen en via een vaste lijn doorgestuurd naar de controlekamer.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline K-Ray

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 16
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #136 Gepost op: 1 december 2010, 20:48:08 »
Citaat van: "Bart_Vb"
Op die -10 Mhz frequenties is het hier muisstil... Nochtans is er een "hoofdhalte" waar veel bussen passeren vlakbij. Geen idee hoe dit komt?

Dan moet die chauffeurs toevallig op het moment dat ze in de buurt komen met hun bus aan het spreken zijn met de dispatching en dat gebeurt niet zo veel hoor. Zeer veel geduld hebben...
Op de data frequentie heb je meer kans om iets te horen als een bus komt voorbijgereden, maar dat zijn ook maar wat biepjes.

Citaat van: "Asterix900"
De antennesites staan inderdaad relatief hoog opgesteld om een zo goed mogelijk bereik te hebben. Het is sowieso al moeilijker om zendingen te ontvangen van voertuigen die niet boven de bebouwing en andere hindernissen uitkomen en een minder krachtige zender aan boord hebben. Dan ga je met een hoge antenne zoals De Lijn heeft deze natuurlijk veel beter kunnen ontvangen. Een bus zendt niet zover uit, het signaal wordt wellicht door de meest nabije antenne opgevangen en via een vaste lijn doorgestuurd naar de controlekamer.

Tussen de relay-antennes (of hoe je die dingen moet noemen) en de centrale loopt een straalverbinding, geen vaste lijn. In oost-vlaanderen is dat toch zo.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #137 Gepost op: 1 december 2010, 23:24:22 »
Citaat van: "K-Ray"
Tussen de relay-antennes (of hoe je die dingen moet noemen) en de centrale loopt een straalverbinding, geen vaste lijn. In oost-vlaanderen is dat toch zo.

Ja, nu je het zegt... Op elke mast hangt inderdaad iets dat daarvoor kan doorgaan. Op een centraal gelegen mast in de provincie zelfs richtantennes in alle windrichtingen.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Leen Ansems

  • Gast
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #138 Gepost op: 2 december 2010, 05:39:52 »
Citaat van: "Asterix900"
Citaat van: "K-Ray"
Tussen de relay-antennes (of hoe je die dingen moet noemen) en de centrale loopt een straalverbinding, geen vaste lijn. In oost-vlaanderen is dat toch zo.

Ja, nu je het zegt... Op elke mast hangt inderdaad iets dat daarvoor kan doorgaan. Op een centraal gelegen mast in de provincie zelfs richtantennes in alle windrichtingen.

Dat wordt lachen met een stevige sneeuw of regenbui. Op 38 GHz dempt dat goed.

Offline Bart_Vb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #139 Gepost op: 6 december 2010, 07:19:06 »
Citaat van: "K-Ray"
Citaat van: "Bart_Vb"
Op die -10 Mhz frequenties is het hier muisstil... Nochtans is er een "hoofdhalte" waar veel bussen passeren vlakbij. Geen idee hoe dit komt?

Dan moet die chauffeurs toevallig op het moment dat ze in de buurt komen met hun bus aan het spreken zijn met de dispatching en dat gebeurt niet zo veel hoor. Zeer veel geduld hebben...
Op de data frequentie heb je meer kans om iets te horen als een bus komt voorbijgereden, maar dat zijn ook maar wat biepjes.

Inderdaad, oorzaak gevonden, was m'n eigen domme fout  :) . Probleem opgelost en nu goede ontvangst op de lokale -10 MHz frequentie. Sommige kan je zelfs van enkele kilometers ver nog goed ontvangen blijkbaar.

Offline Bart_Vb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #140 Gepost op: 19 februari 2011, 11:08:01 »
Citaat van: "Asterix900"
Ik weet dat de provincie Vlaams-Brabant/Brussel maar één regio telt met een dispatching te Leuven (vroeger Brussel) die dankzij steunzenders op de verschillende stelplaatsen de hele provincie dekt en dit met een drietal frequenties die bij mijn weten in de hele provincie worden uitgezonden.

In WVL zal de situatie allicht gelijkaardig zijn.

Onlangs was er een vechtpartij op een weekendnachtlijn te Brugge. Deze nachtlijnen rijden tot 2u en het incident gebeurde rond die tijd. Dispatching Brugge was echter al gesloten.

Alle communicatie over het inicident met de bussen in Brugge verliep via dispatching Oostende (regio kust) die wel nog open was en dit ook op de frequenties van dispatching Oostende. Ik heb geen idee of de chauffeurs zelf een instelling op hun radio moeten aanpassen om van Brugge naar Oostende over te schakelen, of dat men vanuit de dispatchings zelf enige vorm van "overruling" kan toepassen en dus dat de dispatcher in Oostende/Brugge/Kortrijk steeds contact kan opnemen met alle bussen in de provincie (incl bussen die niet aan de eigen regio toebehoren).

Er zal inderdaad een verbinding zijn tussen de verschillende antennes in de provincie, zowel voor de frequenties van de dispatchings alsook voor de geassocieerde "-10 Mhz" frequenties. En zolang er in de provincie 's nachts ergens een bus rond rijdt zal er allicht ook nog wel ergens een dispatching actief zijn (in de praktijk allicht steeds Oostende), die dan de rol van "provinciale dispatching" waarneemt zoals de andere provincies continu doen.

Offline kevin

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 26
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #141 Gepost op: 20 februari 2011, 22:05:55 »
Citaat van: "Bart_Vb"
Citaat van: "Asterix900"
Ik weet dat de provincie Vlaams-Brabant/Brussel maar één regio telt met een dispatching te Leuven (vroeger Brussel) die dankzij steunzenders op de verschillende stelplaatsen de hele provincie dekt en dit met een drietal frequenties die bij mijn weten in de hele provincie worden uitgezonden.

In WVL zal de situatie allicht gelijkaardig zijn.

Onlangs was er een vechtpartij op een weekendnachtlijn te Brugge. Deze nachtlijnen rijden tot 2u en het incident gebeurde rond die tijd. Dispatching Brugge was echter al gesloten.

Alle communicatie over het inicident met de bussen in Brugge verliep via dispatching Oostende (regio kust) die wel nog open was en dit ook op de frequenties van dispatching Oostende. Ik heb geen idee of de chauffeurs zelf een instelling op hun radio moeten aanpassen om van Brugge naar Oostende over te schakelen, of dat men vanuit de dispatchings zelf enige vorm van "overruling" kan toepassen en dus dat de dispatcher in Oostende/Brugge/Kortrijk steeds contact kan opnemen met alle bussen in de provincie (incl bussen die niet aan de eigen regio toebehoren).

Er zal inderdaad een verbinding zijn tussen de verschillende antennes in de provincie, zowel voor de frequenties van de dispatchings alsook voor de geassocieerde "-10 Mhz" frequenties. En zolang er in de provincie 's nachts ergens een bus rond rijdt zal er allicht ook nog wel ergens een dispatching actief zijn (in de praktijk allicht steeds Oostende), die dan de rol van "provinciale dispatching" waarneemt zoals de andere provincies continu doen.

Vroeger deed de schakeling naar de federale politie in Brussel dus als een bus nachts oproepte antwoorden de politie ma ik denk dat het in een simpel hoekje zit gewoon de mensen dat de oproepen van de bussen beantwoorden weten gewoon wie moet antwoorden dus als het nacht is komen de oproepen ook nog in wacht te staan op de andere dispatching centra maar antwoorden ze natuurlijk allen waar er nog iemand aanwezig is. Vroeger was er altijd wel een persoon van op de dispatching van wacht dus kon de politie die bereiken via technies kanaal van de controllers en de steeplaatsen.

Ondertussen is volgens mij de dispatching in leuven altijd open.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #142 Gepost op: 21 februari 2011, 07:04:47 »
Citaat van: "kevin"
Vroeger deed de schakeling naar de federale politie in Brussel

Lokaal CIC  :wink: De rest van de beschreven werkwijze is mij onbekend.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline ON7FQ

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #143 Gepost op: 27 oktober 2011, 08:28:43 »
De Lijn werkt met repeaters.
Verschillende systemen zijn met elkaar gekoppelt voor een groter bereik.
Als wij bv. nieuwe protofoons programmeren voor De Lijn gent brugge, dan kan ik de dispatch oproepen hier in antwerpen op kantoor.

De lijn Antwerpen

1.  414.9250   424.9250   141.3
2.  414.7125   424.7125   146.2
3.  414.9250   424.9250   141.3
4.  ----   
5.  ----
6.  ----
7.  ----
8.  ----
9.  ----
10.  468.3900   468.3900   ---
11.  468.5700   468.5700   ---

De Lijn Gentbrugge

K1.    414,0125 424,0125   Pl Rx/Tx 167,9
K2.   414,0125   424,0125           Pl Rx=geen Tx=167,9

De Lijn Kessel Lo

K1.   414.9125      424.9125      PL Tx 162.2
K2    414.9125      424.9125      PL Tx 162.2

De Lijn Oostende

1. 414.862500   424.862500   PL   173,8
2. 414.862500   424.862500   PL   173,8
3. 414.900000   424.900000   PL   151,4
4. 414.900000   424.900000   PL   151,4
5. 414.812500   424.812500   PL   156,7
6. 414.812500   424.812500   PL   156,7
7. 424.912500   424.912500   Disabled

De Lijn Vlaams Brabant

K1.   414.9125      424.9125      PL Tx 162.2
K2    414.9125      424.9125      PL Tx 162.2

Offline K-Ray

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 16
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #144 Gepost op: 28 december 2011, 20:35:06 »
Wat is dat PL cijfertje?

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1807
    • aw foto
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #145 Gepost op: 28 december 2011, 20:54:34 »
Wat is dat PL cijfertje?

TQ Toonsquels.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #146 Gepost op: 26 mei 2012, 13:11:54 »
In het magazine voor de openbare diensten "Nieuwe Tijd" van deze maand las ik over De Lijn het volgende:

Citaat
Radiocommunicatiesysteem: de dekkingsstudie 'voertuigen' wordt tegen eind 2012 verwacht. Indien mogelijk worden aanpassingen nog gefinancierd binnen het fysisch programma 2012. Voor wat de radiocommunicatie voor lijncontroleurs betreft wordt onderzocht of kan worden ingestapt in de digitale technologie (ASTRID) of de GSM-technologie. Ook hier wordt voor eind 2012 een beslissing genomen

Kon niet blijven duren, dat analoge knoeiwerk...
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #147 Gepost op: 27 maart 2013, 03:32:11 »
Hallo

Vergeef me op voorhand dat dit geen strikte scannervraag is, maar een forum dat meer in de buurt komt zal ik niet vinden.

Om voertuigen van De Lijn beter te laten doorstromen krijgen ze vaak bepaalde voordelen in het verkeer: verkeerslichten worden bijvoorbeeld sneller en/of langer groen wanneer een voertuig aankomt. Hiervoor dient er gedifferentieerd te worden tussen voertuigen van De Lijn en voortuigen niet van De Lijn. Voor zover ik begrijp wordt dit gerealiseerd door de ProData apparatuur aan boord van het voertuig van De Lijn, die op een bepaalde frequentie een zwak signaal uitzendt dat opgepikt wordt door inductielussen in de grond.

Op welke frequentie zendt ProData dit signaal uit?

Mvg
Bart

Sinds kort werkt men niet meer met in het wegdek ingeslepen lussen. Mocht iemand alsnog de frequentie weten waarop wordt uitgezonden....

Citaat van: Persbericht Hilde Crevits
25 Mars 2013
Nieuwe technologie verkeerslichtenbeïnvloeding Kusttram succesvol 49 trams en 53 verkeerslichten operationeel

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits investeert in slimme trams en verkeerslichten. Langs het volledige traject van de Kusttram zijn 53 verkeerslichten uitgerust met de technologie voor KAR (Korte Afstands Radio) en draadloze verkeerslichtenbeïnvloeding. Het systeem is operationeel op nagenoeg alle verkeerslichtengeregelde kruispunten van De Panne tot Knokke-Heist, een traject van 67 kilometer. Ook de 49 Kusttrams zijn met dit KAR-systeem uitgerust. Ze kunnen, bij het naderen van verkeerslichten, draadloos en van op afstand een signaal aan de verkeerslichten doorgeven. Dat verhoogt de verkeersveiligheid en zorgt voor een vlottere doorstroming van het openbaar vervoer.

De toepassing van het systeem van Korte Afstands Radio en draadloze verkeerslichtenbeïnvloeding langs het volledige traject van de Kusttram kwam er na de positieve evaluatie van een proefproject. De testfase gebeurde met een beperkt aantal kruispunten en trams. In de invoering van het KAR-systeem is vanuit het doorstromingsfonds 1,2 miljoen euro geïnvesteerd.

Nieuwe technologie

Voor dit project voor draadloze verkeersbeïnvloeding werken het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en De Lijn nauw samen. Met dit systeem worden de selectieve lussen in het wegdek vervangen door virtuele lussen. Via de GPS-positiebepaling is het duidelijk waar de tram zich bevindt. Als de Kusttram op een positie van een virtuele lus komt zal de tram via de radiomodem communiceren met de verkeersregelaar. Zo kunnen de verkeerslichten op het juiste moment groen geven aan de tram. De tram blijft de nodige signalen uitsturen tot het voertuig de verkeersregelaar gepasseerd is.

Betere betrouwbaarheid doorstroming

De voordelen van het KAR-systeem zijn veelvuldig. Belangrijkste aspect is de betrouwbaarheid van de doorstroming van de Kusttram. Het nieuwe systeem zorgt voor een betere doorstroming. KAR laat toe de detectie van de tram betrouwbaarder vast te stellen. Ook het tijdstip van de groenfase voor de tram is accurater. Het gevolg is dat niet alleen de doorstroming van de Kusttram, maar ook de doorstroming voor alle weggebruikers verbetert. Bovendien laat het nieuwe systeem toe om via een software applicatie gedetailleerde doorstromingsmetingen uit te voeren. Op basis daarvan kan ook worden beslist om VRI-installaties (door verkeerslichten geregelde installaties) bij te sturen of om virtuele lussen te verplaatsen.

KAR is een kostenefficiënt systeem omdat er geen lussen meer in het wegdek ingeslepen hoeven te worden. Bij de verplaatsing van de virtuele lus komen er ook geen wegwerkzaamheden meer aan te pas. Eventuele defecten kunnen via een softwareapplicatie exact gelokaliseerd en veel vlotter opgespoord en opgelost worden.

Het beïnvloeden van verkeerslichten is ook belangrijk in het kader van verkeersveiligheid. Betrouwbare verkeerslichtenbeïnvloeding biedt de garantie dat kruispunten met verkeerslichten conflictvrij zijn.

Uitrol in heel Vlaanderen

De bedoeling is om uit te zoeken of dit KAR-systeem later kan worden uitgerold over heel Vlaanderen. Daarom zal, na de succesvolle toepassing langs het Kusttramtraject,  het nieuwe KAR-systeem getest worden op de bussen van De Lijn die rijden op de as Leuven-Brussel.  Dat gebeurt om de compatibiliteit van het KAR-systeem met de bussen van de MIVB en de kruispunten van het Brussels Gewest te testen.

Minister Hilde Crevits: “Een betere doorstroming van het openbaar vervoer en de verkeersveiligheid zijn belangrijk voor reiziger en chauffeur. Investeringen in nieuwe technologieën om die doorstroming te verbeteren beginnen vruchten af te werpen. De succesvolle invoering van KAR op het gehele Kusttramtraject is een eerste stap. De chauffeurs van de Kusttram reageren heel enthousiast op dit nieuwe systeem. Dankzij KAR zullen er in de toekomst ook veel meer gegevens verzameld worden die bijzonder nuttig zullen zijn om de Kusttram zo veilig en vlot mogelijk te laten rijden, zowel binnen als buiten het toeristische seizoen.”
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1376
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #148 Gepost op: 29 april 2013, 12:05:34 »
En de Lijn doet ook geen radio gesprekken meer.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #149 Gepost op: 29 april 2013, 18:22:19 »
En de Lijn doet ook geen radio gesprekken meer.

Hoe bedoel je?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)